کد خبر: 38086
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
مسکن

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان روی کمربند گسل قرار دارد، گفت: مردم مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود را با استفاده از تسهیلات دولت برای واحدهای روستایی، جدی بگیرند.

به گزارش روستانیوز از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت جمعه شب در نشست فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران استان که در فرمانداری بشرویه برگزار شد افزود: البته این موضوع باید قبلا توسط مردم انجام می‌شد چرا که تسهیلات مقاوم‌سازی واحدهای روستایی از گذشته وجود داشته و مردم، مسوولان و رسانه‌ها باید پیگیری می‌کردند و از این تسهیلات برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی استفاده می‌شد.

وی از مردم خواست در زمینه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خشت و گلی و نامقاوم از طریق دریافت تسهیلات دولتی اقدام کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طی بازدیدهایی که از چادرهای مردم در مناطق مختلف شهرستان بشرویه انجام شد، مردم یکسری نیازهای اولیه و نیازهای اصلی که نیاز به اعتبارات ویژه و خاص دارد، داشتند که امید است مدیریت و تامین شود.

وی افزود: طی هفته‌های اخیر در شهرستان بشرویه شاهد ۲ زلزله با قدرت به نسبت بالا بودیم که از لحاظ علمی و تجربه ممکن است انرژی زمین تخلیه شده و خطر رفع شده باشد اما زلزله قابل پیش بینی نیست و باید همه جوانب را در نظر گرفت.

قناعت تصریح کرد: این زمین لرزه یک هشدار جدی برای ایجاد آمادگی کامل و همیشگی برای مقابله با بلایای طبیعی به خصوص زلزله است.

وی گفت: ایران روی کمربند زلزله است و خراسان جنوبی نیز در مسیر ۲ گسل شرقی و غربی قرار دارد که اینها نشان می‌دهد باید بسیار حواسمان جمع باشد و نسبت به مقاوم‌سازی خانه‌های مسکونی خود اقدام کنیم تا در زلزله‌های با ریشتر متوسط دچار خسارت نشویم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه همکاری، مساعدت و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی در خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان در گفت و گوی چهره به چهره امروز با مردم مشخص بود، اظهار داشت: تاکنون در این حادثه هماهنگی خوبی با فرماندار صورت گرفته و شاهد مدیریت در صحنه بسیار خوبی بودیم که باید از همه دست‌اندرکاران تشکر کرد اما انتظار می‌رود این همکاری تا پایان کار و رفع خطر همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: طبق گزارش‌های رسیده هلال احمر و بنیاد مسکن در همان لحظات اولیه در صحنه حادثه حاضر بودند و خدمت‌رسانی خود را آغاز کردند که جای تشکر دارد.

قناعت تاکید کرد: خدمات رسانی به زلزله زدگان در شهرستان بشرویه همچنان ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به بازدیدهایی که از روستاهای رقه، غنی‌آباد، کرند و موردستان و نیز شهرهای ارسک و بشرویه داشته است گفت: یکی از بهترین جلوه‌های حضور مردمی در زلزله را در بشرویه شاهد بودیم به‌ویژه موکب امام رضا (ع) که اسکان اضطراری و خدمت‌رسانی به مردم را داشتند، این ظرفیت استفاده از موکب‌های اربعین را مدیون ابتکارات شهید سلیمانی هستیم که اولین بار در سیل خوزستان انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۲۷ اسکان اضطراری در روستاها و شهرهای بشرویه پیش‌بینی و آماده شده است افزود: علاوه بر اینها تعدادی نیز چادر بین برخی خانواده ها توزیع شده که از مدیریت بحران استانداری، فرمانداری بشرویه و هلال احمر جای تشکر دارد.

وی مدیریت اولیه زمین لرزه بشرویه را خیلی خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در گفت و گو با مردم و مواردی که مطرح می‌شد، خلاء را ندیدیم که نشان می‌داد که مدیریت اولیه بسیار عالی بوده و تامین چادرهای اسکان اضطراری مردم به خوبی پیش رفته است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: اولین مصوبه این سفر این است که مکان‌هایی که پیش‌بینی و تجهیز شده به عنوان اسکان اضطراری همچنان به کار خود ادامه دهند و کمبودها هم جبران شود و سیستم گرمایشی این مکان‌ها نیز کامل تامین باشد.

وی با تاکید براینکه کمبودها در خصوص اسکان اضطراری برای تمامی روستاهای آسیب دیده بررسی و هر چه لازم باشد با هماهنگی فرماندار کمبودها جبران شود، گفت: دغدغه اصلی مردم بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و مدیریت بحران استانداری برای تسهیلات و شرایط ویژه، پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا به سرعت کاربازسازی خانه‌های نامقاوم شروع شود.

قناعت افزود: با توجه به فصل سرما، تمهیدات ویژه برای اسکان اضطراری و تامین چادرهای لازم در دستورکار مدیریت بحران و هلال احمر قرار گیرد تا چنانچه جایی کمبودی باشد برطرف شود.

وی از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و هلال احمر استان خواست ۲ دستگاه آمبولانس از طرف این نهادها تامین شود و تا پایان زلزله در شهرستان بشرویه حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان همچنان تمهیدات و پیش‌بینی های لازم را برای تأمین خدمات به طور کامل داشته باشد، گفت: مسئولیت مدیران بحران در شهرستان با فرماندار و در شهرها با شهرداران و بخش‌ها با بخشداران است و لازم است که همه دستگاه‌های اجرایی در تعامل ویژه با مدیریت بحران هماهنگی های لازم را داشته باشند تا کارها با دقت انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تشکیل جلسات ستاد مدیریت بحران شهرستان نیز باید به‌طور منظم برگزار شود و دغدغه های مردم رصد و پیگیری شود، افزود: از مردم شهرستان بشرویه به خاطر همکاری و صبوری که داشتند تشکر می‌کنیم.

وی با قدردانی از رسانه‌های استان بابت پیگیری اخبار زمین لرزه بشرویه، گفت: رسانه‌های استان در این موضوع بسیار حرفه‌ای و هوشمندانه عمل کرده و به دور از ایجاد اضطراب و استرس برای مردم، مشکلات و کمبودها را نیز مخابره کردند که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به اینکه هر چه وحدت و همدلی بیشتر باشد کارها بهتر پیش می‌رود اظهار داشت: می‌تواند فضای سوال و نقادی و پرسش وجود داشته باشد اما در چارچوب باشد، چراکه در فضای وحدت و همدلی توفیقات روزافزون می‌شود.

قناعت همچنین ضمن گرامیداشت ۹ دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گفت: نهم دی روز میثاق امت با ولایت و روزی است که ملت ایران سیلی محکمی بر صورت کسانی زد که بر سر راه جریان انقلاب برای خدمت به مردم موانع ایجاده کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه فتنه ۸۸ در خط قرمزهای نظام است و کسی نمی‌تواند آن را تطهیر کند، افزود: کسانی که بیشترین مدت قوه مجریه دست آنها بوده و از طریق همین قانون اساسی فعلی و شورای نگهبان و شورای نظارت تأیید صلاحیت شده و بعد رأی آوردند و رئیس جمهور و رئیس مجلس شدند، در فتنه ۸۸ ارکان نظام مانند شورای نگهبان را زیر سوال بردند، چطور آن موقع که خودشان رأی آوردند قانون خوب بود اما روزی که مردم به اینها «نه» گفتند قانون را زیر سوال بردند؟

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: متأسفانه در فتنه ۸۸ برخی از همین افراد با خارجی‌ها هماهنگ شدند و شیرینی این حجم عظیم از مشارکت اجتماعی را به کام مردم تلخ کردند.

وی به سفر یک روزه خود به شهرستان بشرویه اشاره کرد و گفت: پیش و بعد از خطبه‌های نماز جمعه، میز خدمت دستگاه‌های اجرایی در مصلی المهدی بیرجند برپا شد لذا نتوانستم روز بیاییم از طرفی چون مردم شب در چادرها هستند و سرمای هوا بیشتر در شب وجود دارد و سرما را بیشتر می‌توان حس کرد، برای بازدید از مناطق زلزله‌زده با هدف بررسی شرایط موجود و نحوه خدمت‌رسانی دستگاه‌های متولی همچنین اطلاع از نیازهای مردم این سفر در عصر و شب صورت گرفت.

استاندار خراسان جنوبی دیروز با همراهی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرماندار بشرویه و جمعی از مدیران استانی به منظور بررسی شرایط موجود و نحوه خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان از مناطق زلزله‌زده از جمله روستاهای رقه، کرند، غنی‌آباد و موردستان همچنین سایت اسکان اضطراری در این شهرستان بازدید کرد.

۲۲ آذر امسال زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در شهرستان بشرویه به وقوع پیوست و پس لرزه‌ها ادامه داشت تا اینکه سوم دی ماه زلزله ۵.۱ ریشتری این منطقه را لرزاند و ساکنان ۱۰ روستا متاثر از زمین‌ لرزه شدند.

این زلزله‌ها خسارت جانی نداشته اما خسارت‌های مالی، ترک خوردگی منازل روستایی و نگرانی از وقوع زلزله بزرگتر را به دنبال داشته همچنین برخی منازل روستایی در شهرستان طبس خسارت دیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم بتازگی اعلام کرد: براساس پایش صورت گرفته بیش از ۸۰۰ واحد مسکونی بر اثر زلزله بشرویه آسیب جدی دیده و قابل سکونت نیست.

به گفته علیرضا عباس‌زاده در شهرستان بشرویه بیش از هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم وجود دارد که خطر جدی است و در زلزله اخیر مهمترین آسیب وارده به واحدهای مسکونی بود که دغدغه جدی برای مردم ایجاد کرد.

وی گفت: استقبال مردم بشرویه از مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی کمتر از ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد واحدهای مسکونی مردم نامقاوم است که در این بحران جوابگوی اسکان مردم نیست.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: پس از این بحران باید به‌طور ویژه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در دستور کار مردم منطقه قرار گیرد تا این مساله در شهرستان برای همیشه رفع شود و درخواست ما از مردم این است که حتما در این خصوص ورود جدی داشته باشند چرا که حادثه خبر نمی‌کند.

وی گفت: در حال حاضر رفع نیازهای ضروری زلزله‌زدگان بشرویه از اولویت‌های اصلی ماست و نیازها روزانه رصد می‌شود تا مردم با کمترین مشکل این بحران را پشت سر بگذارند.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری بیرجند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =