کد خبر: 41068
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
راهبرد دولت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است

معاون وزیر جهاد کشاورزی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را راهبرد دولت برشمرد و بر استفاده از فناوری‌ نوین برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان تاکید کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی رییس سازمان تات در مراسم دومین سالگرد تاسیس دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی، گفت: در بخش منابع داخلی، باید ظرفیت‌ها را بشناسیم و از آخرین فناوری‌های روز استفاده کنیم.

وی با بیان این که ما قابلیت دستیابی به امنیت غذایی پایدار و خودکفایی در محصولات راهبردی را داریم، افزود: براساس برآوردها برای ۱۰۳ میلیون جمعیت در سال ۱۴۳۰ باید ۱۸۰ میلیون تن غذا تولید کنیم، این قابلیت وجود دارد اما نیازمند الزاماتی است که مهمترین آن در فرمایشات مقام معظم رهبری، مبنی بر دانش‌بنیان کردن کشاورزی است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: هیچ حوزه‌ای به اندازه بخش کشاورزی ظرفیت استفاده‌ از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی را ندارد، بنابراین اگر می‌خواهیم کشاورزی را دانش‌بنیان کنیم باید زمینه فناوری‌های جدید را فراهم کنیم، که کار ساده‌ای نیست.

وی با بیان این که ۵ میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی کشور وجود دارد و ۴۴ هنرستان کشاورزی نیز ۴ هزار دانش‌آموز تربیت می‌کند، تصریح کرد: میانگین سن کشاورزان ۵۴ سال است و باید در امتداد ترغیب کشاورزان حرکت جهادی کنیم که جایگزین این نیروها باشند.

رییس سازمان تات کشور بیان کرد: دانش و فناوری در دهکده‌ها وجود دارد و باید از ظرفیت دیگر شرکت‌ها در این خصوص استفاده شود.

وی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با ایجاد بازار برای آنها تاکید کرد و گفت: ایجاد و حمایت از بازار، کار ما در دولت است، باید تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در معرض دید عموم قرار گیرد، از تولیدات مجوزدار برای شرکت‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت شود و بخشی از هزینه آنها پرداخت شود، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید بر اولویت جهاد کشاورزی متمرکز شوند.

خیام‌نکویی استفاده از دانش و فناوری و طراحی بر پسماند جیره غذایی را ضروری دانست و گفت: امروز یارانه‌ای که دولت به نان می‌دهد بسیار بسیار زیاد است، انتظار داریم فناوری نان سالم، به صورت پایلوت در کل شهر مشهد و استان گسترش یابد.

به گفته وی، سالانه ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نان مردم است که با مصرف نان کامل، از بروز بیماری جلوگیری می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بعد از گندم بیشترین محصول مصرفی، برنج است که امسال به همت سازمان حفظ نباتات و مشارکت سازمان اتکا، ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت کشور به تولید برنج بدون سم اختصاص خواهد یافت، بنابراین باید به سمتی برویم که سبد غذایی سالم ایرانی را دائما ارتقا دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =