تولید ۴۰ درصد تولیدات دامی در واحدهای متوسط و خرده‌پا

موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از امکان جبران خلاء عملکردی در دامداری‌ها با استفاده از خوراک کامل دام خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به این که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های دامداری‌ها شامل خوراک مصرفی می‌شود، گفت: می‌توان با بهره‌برداری از خوراک کامل دام، این هزینه‌ها را به نسبت‌های مختلف در دامداری‌های گوناگون، کاهش داد و خلاء عملکردی موجود را تا حدودی پر کرد.

علیرضا آقاشاهی افزود: هرچند که نهاده‌های مورد استفاده از جمله در مرغداری‌ها از کیفیت مطلوبی نسبت به کشورهای همسایه برخوردار است، اما بهره‌وری تولیدات، کمتر از حد انتظار است؛ از این رو خلاء عملکردی خوراک، در این بخش نیز کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: البته موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در قالب رتبه‌بندی کارخانه‌های خوراک دام و با هدف بهبود بهره‌وری، حرکت ارزشمندی را در این خصوص شروع کرده است.

آقاشاهی با بیان این که حدود ۴۰ درصد جو و بالای ۸۰ درصد ذرت و کنجاله مصرفی در خوراک دام از خارج از کشور وارد می‌شود، اظهار داشت: طبق آمارهای موجود، بیش از ۴۰ درصد تولیدات دامی اعم از گوشت و شیر، در واحدهای متوسط و خرده‌پا انجام می‌شود و این در حالی است که چنین واحدهایی یا بهره کمی از دانش تغذیه دارند و یا امکان بکارگیری آن در مزرعه به دلایل مختلف را ندارند.

وی یکی از دلایل وجود خلاء عملکردی را عدم پشتیبانی و توجه به این واحدها در مقایسه با واحدهای بزرگ دانست و ادامه داد: یکی از وظایف موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، انجام پژوهش‌های کاربردی در این زمینه است.

رییس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: محققان علوم دامی برای حل مشکل تامین خوراک دامداران متوسط و کوچک، به پژوهش‌های گسترده‌ای در قالب خوراک کامل دست زده‌اند تا خلاء بهره‌وری را کاهش دهند.

وی افزود: در این راستا در قالب تفاهم‌نامه با بخش خصوصی و بهره‌مندی از توان آن، اقدام به گسترش این تکنولوژی شده است.

به گفته آقاشاهی، این موسسه علاوه بر خوراک خشک، در خصوص سیلاژ خوراک کامل مرطوب نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته و سعی در توسعه آن با مشارکت بخش خصوصی دارد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تولید با مشارکت مردم تاکید کرد: در کنار حل مشکلات دامداران، استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی نیز مد نظر محققان است و در این راستا، دو تفاهمنامه برای ایجاد زنجیره تولید و گسترش فرهنگ خوراک دام کامل، با دو شرکت خصوصی در آذربایجان غربی و شرقی در دو زمینه متفاوت از خوراک دام کامل منعقد شده که امید می‌رود گامی بلند در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش فشار واردات نهاده‌های ضروری باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =