کد خبر: 36708
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
پیله ابریشم

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم خراسان شمالی از تولید ۴۱ تن نخ ابریشم در این استان خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، علیرضا صادق اظهار کرد: طی امسال ۶ هزار و ۲۰۰ جعبه تخم نوغان در میان نوغانداران استان توزیع شده که این تعداد نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه خرید جعبه های تخم نوغان طی امسال در کشور روند کاهشی داشته است، گفت: اما در خراسان شمالی این روند رو به افزایش بوده است.

صادق افزود: امسال حدود ۲۵۵ تن پیله ابریشم در این استان تولید شد که طبق برآوردهای انجام شده از هر جعبه تخم نوغان حدود ۴۰ کیلوگرم پیله ابریشم تولید شده است.

وی با اشاره افزایش قیمت خرید پیله ابریشم در سال گذشته ادامه داد: این امر سبب شد تا افراد خیلی زیادی در این استان تمایل به پرورش کرم ابریشم و تولید پیله ابریشم داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در واقع در حال حاضر هنوز تولید پیله های ابریشم و فرآوری آن در بیشتر نقاط به صورت سنتی و نیمه صنعتی انجام می شود اما با تعریف پروژه هایی به دنبال آن هستیم تا فرآیند تولید پیله و فرآوری آن به صورت صنعتی شدن سوق یابد که یکی از آن ها ورود دستگاه های ابریشم کشی و تبدیل آن به نخ ابریشم است.

وی با بیان اینکه نوغانداران استان پارسال ۲۴۳ تن پیله تر کرم ابریشم تولید کردند، اظهار کرد: میانگین تولید این محصول در استان ۴۲.۵ کیلوگرم و کشور ۳۷.۵ است که استان در این خصوص ۱۷.۵ درصد از کشور بالاتر است.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۸۱۲ نفر از جامعه روستایی این خطه به فعالیت نوغانداری مشغول هستند، گفت: بیشترین فعالیت حرفه نوغانداری به ترتیب در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

وی با بیان اینکه نوغانداری فعالیتی زود بازده است، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی، توزیع جعبه نوغان در این استان معمولا در فروردین انجام می شود که این فعالیت ۴۰ تا ۴۵ روز طول خواهد کشید.

صادق تصریح کرد: خراسان شمالی در تولید پیله های ابریشم در کشور دارای رتبه است اما هنوز صنایع وابسته به آن همچون پیله خشک کنی و نخ کشی، سنتی و نیمه صنعتی است.

وی گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده، نوغانداران استان، پارسال رتبه نخست بهره‌وری پیله کرم ابریشم در کشور را کسب کردند و در شاخص تولید نیز در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: به دنبال آن هستیم تا خراسان شمالی را تبدیل به قطب تولید نهال توت در شمال شرق کشور کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا هم اکنون یک نهالستان در استان راه اندازی شده که اقدام به تولید نهال های توت می کند.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم خراسان شمالی بیان کرد: طی سال گذشته نیز مقداری از نهال های توت تولید شده به استان خراسان رضوی صادر شد.

وی گفت: برای اینکه خراسان شمالی به قطب تولید پیله ابریشم تبدیل شود باید در ابتدا زیرساخت های آن فراهم شود که یکی از مهمترین زیرساخت ها ایجاد توتستان ها است که با ایجاد مرکز تولید نهال درخت توت به دنبال توسعه توتستان ها در استان هستیم.

گفتنی است طی چند روز گذشته از سوی کمیته امداد خراسان شمالی ۱۵ دستگاه ابریشم کشی بین نوغانداران توزیع شد که قیمت هر دستگاه ۱۳ میلیون تومان بوده است.

احداث توتستان با مساحت ۱۰ هکتار در شهرستان راز و جرگلان یکی از اقداماتی است که کمیته امداد به منظور توسعه صنعت نوغانداری در این استان انجام می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =