فتح الله ابوعلی

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه اولین قفس های دریایی را برای پرورش ماهی در یک ماه آینده وارد دریا می کنیم، گفت: بازارهای هدف ما کشورهای آسیای میانه، اروپا و عربی هستند، البته اکنون بازارهای جدید را نیز مدنظر قرار داده ایم. به طور نمونه اوراسیا مقصد جدید صادراتی ما بوده که با ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا این امکان وجود دارد تا به این بازارها نیز وارد شویم.

به گزارش روستانیوز، فتح الله ابوعلی ضمن اشاره به اینکه استان خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی که برای کشاورزی دارد، همچنین در بخش شیلات سرآمد است، اظهار کرد: در تولید آبزیان پرورشی ما هر ساله مقام اول را کسب می کنیم، البته امسال به دلیل خشکسالی مربوط به دو تا سه سال اخیر مقام دوم را داشتیم.

وی با بیان این مطلب که تولیدات ماهی سردآبی، گرمابی، دریایی، صید و صیادی، خاویار و پرورش زالو داریم، تصریح کرد: انواع و اقسام فعالیت هایی که در حوزه آبزی پروری وجود دارد، در خوزستان یا به صورت عملیاتی اجرایی شده یا در قالب برنامه توسعه ای مدنظر است.

احیای مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان

عضو کمیته برنامه ریزی برنامه هفتم توسعه سازمان شیلات ایران اظهار کرد: چند کار شاخص در یکی، دو سال آینده به ویژه سال جاری صورت گرفته است، نخست اینکه مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان را دوباره احیا کردیم و از حالت رکود چندین ساله خارج شده، ضمن اینکه سال به سال توسعه خواهد یافت. در این راستا سال گذشته تولید مجتمع مورد نظر سه برابر شد، امسال 63 برابر افزایش را شاهد بودیم، این روند رشد را ادامه خواهیم داد تا در زمینه تولید به ظرفیت کامل دست یابیم.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: در بحث نرسی، نوزادگاه و تکثیر که پیش تر اقدامی صورت نگرفته بود، در سال گذشته یک مرکز تکثیر و امسال سه مرکز راه اندازی شد، ضمن اینکه سال به سال این تعداد افزایش خواهد یافت تا بتوانیم، نیازهای موجود را برطرف کنیم.

ابوعلی خاطرنشان کرد: در کنار موارد اشاره شده همچنین موفق شدیم طرح دیگری را اجرایی کنیم که دو محصول در مزارع تولید کردیم، پرورش ماهی گرمابی که اکنون فصل صید آنها است و مزارعی که پرورش سردآبی دارند، قزل آلا که تولید آن تا شب عید ادامه داشته باشد. براین اساس سال گذشته 150 تن ماهی تولید شد و امسال نیز هدف گذاری روی 500 تن صورت گرفته است.

دستیابی به بیوتکنولوژی تولید مولدان سی باس

به گفته وی پژوهشکده تحقیقاتی شیلات خوزستان به بیوتکنولوژی تولید مولدان سی باس دست یافته و اکنون 400 مولد ماهی سی باس دارد که برای اولین بار در داخل کشور مولد سازی شده و افتخاری برای استان به شمار می رود.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: در سال جاری اولین قفس های دریایی را برای پرورش ماهی در یک ماه آینده وارد دریا می کنیم. در کنار این امر در زمینه آب های نا متعارف کارهای شاخصی در کشور انجام شده که خوزستان در این زمینه پیش رو بوده است. به طور نمونه برای اولین بار در کشور، خوزستان با استفاده از زه آب های کشاورزی با استانداردهای بهداشتی، زیست محیطی و قابل صادرات توانست محصولات آبزی تولید کند. براین اساس در سال اخیر، 110 تن تولید داشتیم که به خارج از کشور به عبارتی کشورهای اروپایی البته با توجه به استاندارهای آنها صادر شد. امسال نیز 370 تن تولید داشتیم و امید می رود این عدد سال به سال افزایش یابد.

ابوعلی در ادامه با اشاره به برنامه های بزرگ توسعه ای مانند؛ طرح پنج هزار و 200 هکتاری شمال خرمشهر خاطرنشان کرد: اقدامات تازه ای در استان مرتبط با حوزه شیلات در دست انجام است که به طور نمونه می توان از تولید و توسعه ماهیان سردآبی و ... نام برد.

عضو کمیته برنامه ریزی برنامه هفتم توسعه سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب که بخش عمده ای از تولیدات مان ماهیان گرمابی است، در زمینه صادرات این محصول اظهار کرد: با توجه به بازار عراق که بیشتر حالت تازه خوری دارند و ما با استان های مصرف کننده آنها هم مرز هستیم، عمده محصولاتمان سالانه اگر مشکلی در بحث مرزها پیش نیاید به این کشور صادر می شود.

وی این را هم گفت که به تازگی شیلات خوزستان وارد فازی جدی از برنامه ریزی های خود شده است که در آن بازار داخلی مدنظر قرار دارد. از سوی دیگر یکی از کارهایی مدنظر بوده فراوری محصولات است. در این راستا نیازمند برند سازی هستیم.

اقدامات صورت گرفته در زمینه برند سازی

مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه برندسازی نیز بیان کرد: در این زمینه یکی از شرکت های ما در شهرستان هندیجان اقداماتی را انجام داده است؛ شرکت نفیس کوثر دریا که در حال حاضر نیز در نمایشگاه شیلات در نمایشگاه بین المللی تهران حضور دارد و محصولات مختلف مانند سوسیس، کالباس و ... تولید می کند. البته واحدهای دیگر را نیز در این راستا تشویق می کنیم تا بتوانیم، محصولات و برندهای قابل ارائه استان خوزستان را داشته باشیم،

اوراسیا بازار هدف جدید شیلات خورستان

ابوعلی در توضیح بیشتر درباره بازارهای هدف شیلات خوزستان گفت: بازار های هدف ما کشورهای اروپا و عربی هستند، البته اکنون بازارهای جدید را مدنظر قرار داده ایم. در حال حاضر میگو را به کشورهای شرق آسیا، عربی و اروپایی در حال حاضر صادر می کنیم، ولی اخیرا بحث های جدیدی را در زمینه صادرات ماهی آغاز کرده ایم و در این زمینه با چین و در صورت حل مساله ریجستری با روسیه همکاری خواهیم داشت. توجه داشته باشید که بحث ریجستری موضوعی با اهمیت بوده زیرا اکر این امکان فراهم نباشد مجبور هستیم تا تولیداتمان را با برند آن دیگر کشورها صادر کنیم. براین اساس در هفته جاری نمایندگان روسیه از کارگاه های های فراوری ما بازدید دارند و اگر بتوانیم کد QR را برای آنها بگیریم می توانیم با برند خود به طور مستقیم به روسیه صادرات داشته باشیم. از سوی دیگر باید گفت که اوراسیا هم مقصد جدید صادراتی ما بوده که با ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا این امکان وجود دارد تا به این بازارها وارد شویم.

وی در زمینه اینکه برای مواجهه با خشکسالی و زیان هایی که با خود برای صنعت شیلات به همراه دارد چه تدابیری اندیشیده اید نیز گفت: خشکسالی به ما خسارت هایی را وارد کرده است، به طور نمونه بخش هایی که به ویژه در منطقه کرخه قرار دارند، دو سال است که تولید ندارند. ضمن اینکه این شرایط اقلیمی موجب شده کیفیت آب کاهش یابد، به عنوان مثال در کارون مشکل کیفیت آب را داریم. این ار سال گذشته حدود 15 تا 20 هزار تن به ما خسارت زد، البته با تمهیداتی که اتخاذ کرده ایم، موفق شدیم حدود 70 درصد آن را جبران کنیم. توانستیم تولید قزل آلا در فصل زمستان در مزارع گرمابی داشته باشیم، یا با استفاده از افزودنی ها و سیستم هوا دهی همچنین برق رسانی میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم. علاوه براین تکنولوژی غذا را تقویت و در این حوزه کلاس های خوب آموزشی را برای فعالان برگزار کردیم. فعال کردن پدافند غیرعامل نیز طرح دیگری بود که مدنظر قرار گرفت.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: مقوله ای که اکنون مدنظر داریم این بوده که تولیدمان را به ساحل ببریم ضمن اینکه بی نیاز از آب شیرین باشد تا قادر باشیم از آب دریا استفاده کنیم، استفاده از تکنولوژی متراکم پرورش ماهی و تولید میگو با میزان مصرف آب کم، اقدامات برای سازگاری با خشکسالی نیز موارد دیگری است که در دستورکار قرار داده ایم.

وی در خاتمه از سرمایه گذاران که خواست تا خوزستان و شیلات خوزستان را مدنظر داشته باشند، ضمن اینکه مجموعه سیاسی و اقتصادی استان نیز به طور قطع از سرمایه گذاران حمایت خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =