کد خبر: 36522
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
گاوداری

با توجه به اهمیت شیر به عنوان یک ماده غذایی استراتژیک که نقش کلیدی در تأمین امنیت غذایی و ارتقاء سلامت افراد جامعه دارد و از سوی دیگر ایفای نقش در کاهش فاصله بین مصرف سرانه شیر کشور با استانداردهای جهانی، براساس سیاست و راهبردهای کلان شستا تحقق «تولید یک میلیون تن شیر در سال» را به عنوان هدف راهبردی خود درنظر گرفته و در همین رابطه چندین پروژه گاوداری در سطح کشور توسط شستا در دست اجراست.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، این پروژه‌های گاوداری شستا عمدتاً در مناطق مستعد کم برخوردار اجرایی شده و یا در دست اجرا بوده که علاوه بر تأمین شیر مورد نیاز جامعه، موجب اشتغالزایی در این مناطق و همسو با سیاست کلان کشور در زمینه توسعه عدالت محوری می شود.

پروژه گاوداری ۶۰۰۰ رأسی دام مولد شهرستان درگزین نیز یکی از این جمله پروژه‌هایی بوده که در سال ۱۳۹۸ در این شهرستان عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که در حال حاضر این طرح دارای ۶۰ تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و افتتاح و تکمیل نهایی طرح اولین، بهترین و بزرگترین دامداری غرب کشور خواهد بود.

چندی پیش فرماندار درگزین از آغاز تولیدات طرح گاوداری ۶۰۰۰ رأسی روستای سنقرآباد این شهرستان خبر داد و گفت: تولید محصول شیر این طرح بزرگ گاوداری غرب کشور هم اکنون آغاز شده است و روزانه حدود ۱۰ تن شیر در این واحد تولید می شود اما اینکه در حال حاضر این طرح بزرگ دامداری استان همدان مربوط به شستا در چه مرحله‌ و روندی است؟

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی همدان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واحد دامداری ۶۰۰۰ رأسی درگزین در سال ۹۸ در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار از اراضی ملی روستای سنقر آباد به منظور ایجاد اشتغال پایدار و تولید محصولات دامی سالم توسط شرکت گلدشت کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

علی دولو با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح فوق ۶۰ تا ۶۵ درصد دارای پیشرفت فیزیکی است، افزود: ظرفیت این دامداری، ۶۰۰۰ رأس گاو شیری مولد بوده و کل گله شامل ۱۲ هزار رأس می‌شود که در همین رابطه تعداد دام در سه فاز پیش بینی شده و در هر فاز بخشی از تعداد دام تا ظرفیت نهایی تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در فاز اول خود قرار دارد، تصریح کرد: در فاز اول این طرح هم اکنون ۸۰۰ رأس دام در این دامداری موجود است که از این تعداد ۵۰۰ رأس دام آن تأمین شده و این تعداد ۳۰۰ رأس زایش داشته‌اند.

دولو با بیان اینکه در فاصله چند ماه آینده فاز اول این طرح به ظرفیت کامل خود می‌رسد، گفت: تجهیزات طرح نصب و امکانات خدمات رسانی به سالن آن انجام شده ضمن اینکه تسهیلاتی نیز افزون بر ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان برای ادامه پروژه درخواست داشتند که با این میزان تسهیلات موافقت لازم انجام و تسهیلات مصوب شده و منتظر اعلام و دریافت است.

وی این طرح را یکی از طرح‌های بسیار ارزشمند در حوزه دامداری دانست و خاطرنشان کرد: این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های حوزه دامداری استان همدان به شمار می‌رود که خوشبختانه طی این مدت از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار بوده است.

دولو با بیان اینکه در حال حاضر تولید شیر فاز اول این طرح مهم آغاز شده و تولید آن در حال عرضه است، اظهار کرد: با تکمیل هر سه فاز تولید سالیانه شیر این پروژه ۶۱ هزار تن و تولید گوشت آن ۱۷۰۰ تن خواهد بود.

وی تولید روزانه شیر این طرح را در فاز اول در حال حاضر ۱۰ تن برشمرد و مطرح کرد: با اجرای فاز سوم تعداد ظرفیت ۶۰۰۰ رأسی طرح کامل و این طرح به صورت صددرصدی قابل افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود که به طور قطع پرداخت تسهیلات مورد نظر درخواستی از نقش مؤثری در تکمیل فاز اول پروژه برخوردار خواهد بود.

دولو با اشاره به اینکه بهره برداری از چنین طرح ارزشمندی، تولید، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی کشور را به دنبال دارد، یادآور شد: تکمیل نهایی فاز اول این طرح برای ۱۲۵ نفر اشتغال پایدار به همراه خواهد داشت در ضمن نژاد گاوهای واحد فوق هلشتاین ایرانی است که اصلاح نژاد شده و مهمترین خصوصیت این نژاد شیردهی بالای آن است.

مدیر پروژه گاوداری ۶۰۰۰ رأسی شستا سنقرآباد درگزین هم با اشاره به اینکه به منظور سیاست‌های کلی شرکت شستا مقرر شد ۱۴ پروژه گاوداری در کشور با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای تأمین غذایی کشور و استقلال کشور در بخش شیر و لبنیات اجرایی شود، بیان کرد: گاوداری ۶۰۰۰ رأسی درگزین نیز یکی از جمله پروژه‌های عظیم اقتصادی فوق در این شهرستان بوده که در تلاشیم با تکمیل این طرح مردم هرچه سریع‌تر از منافع آن در منطقه بهره مند شوند.

ظهیر نخستین با اشاره به سیاست‌های کلان شستا مبنی بر ورود به مباحث استراتژیک حوزه کشاورزی، اظهار کرد: پروژه های دامپروری شستا با هدف ایجاد اشتغال پایدار، کمک به توسعه و آبادنی با محوریت مناطق محروم و کم برخوردار کشور در حال اجرا بوده که با اجرای این طرح‌ها امکان اشتغال برای نیروهای بومی این مناطق فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه مساحت کل این طرح ۶۰ هکتار بوده که ۴۰ هکتار آن عملیاتی شده است، مطرح کرد: عملیات اجرایی این طرح بزرگ دامداری در سال ۹۸ با برآورد فعلی اکنون با اعتبار ۷۰۰۰ میلیارد تومان در شهرستان درگزین روستای سنقرآباد آغاز شده است.

نخستین ادامه داد: یکی از اهداف شستا این است که در تولید شیر و لبنیات یکی از قطب‌های اصلی کشور شود که این امر به منظور سیاست‌های کلی برای استقلال است.

وی با تأکید بر اینکه این واحد، یک شرکت کشت و صنعت است اگرچه در حال حاضر تنها فاز دامپروری آن اجرا می‌شود، یادآور شد: این طرح همچون دیگر پروژه‌های شستا براساس یک طرح کلی در اجراست ضمن اینکه برنامه اصلی شستا تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی تولید شیر و لبنیات در کشور است.

مدیر پروژه گاوداری ۶۰۰۰ رأسی شستا درگزین با اشاره به اینکه در آبان ماه سال ۱۴۰۰ بخشی از دام فاز اول این طرح تأمین شد، گفت: در حال حاضر در فاز اول طرح ۵۰۰ رأس دام مولد و ۳۰۰ رأس گوساله زیر سه ماه در این دامداری ۶۰۰۰ رأسی موجود بوده و روزانه به طور متوسط دارای ۱۰ هزار تن تولید شیر هستند.

وی مجری این طرح را شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و سرمایه گذار طرح را هلدینگ صنایع تأمین عمومی برشمرد و افزود: ما به عنوان شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان مجری این طرح هستیم و این شرکت زیرمجموعه هلدینگ صنایع تأمین عمومی بوده و این هلدینگ نیز زیرمجموعه شستا است.

وی با بیان اینکه زمان مشخصی برای بهره‌برداری کامل و صددرصدی سه فاز این پروژه بزرگ نمی‌توان تعیین کرد، ادامه داد: فاز اول این طرح ۱۵۰۰ رأس دام مولد، فاز دوم ۳۰۰۰ هزار رأس دام مولد و فاز سوم ۶۰۰۰ رأس دام مولد بوده که تعداد دام در فاز سوم کامل می‌شود.

نخستین با اشاره به اینکه در حال حاضر در فاز اول ۸۰۰ رأس دام موجود است و باید این تعداد دام به ۱۵۰۰ رأس دام برسد، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات مالی به تبع بسیاری از طرح ها و واحدها مشکل این پروژه بوده که برای مرتفع شدن مشکل درخواست تسهیلات بانکی کرده ایم.

وی با بیان اینکه درخواست تسهیلات توسط استان تأیید شده اما به علت نبود بودجه دریافت این تسهیلات به سال جاری افتاده، اظهار کرد: تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم ضمن اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است.

نخستین بیان کرد: هنوز مصوبه این تسهیلات درخواستی از تهران نیامده و منتظر اعلام مصوبه هستیم که اگر موفق به دریافت این تسهیلات شویم، فاز اول پروژه افتتاح و به مرحله تولید نهایی مورد نظر فاز اول که ۱۵۰۰ رأس دام مولد است، خواهیم رسید.

وی همچنین یادآور شد: با شروع زایش های گله مولد موجود در دامداری واحد درگزین از شرکت های تابعه هلدینگ صنایع عمومی تأمین و نیاز به تسریع و مکانیزه شدن فرآیند دوشش، راه اندازی سالن شیردوش ۱۲ واحدی این مجموعه ایجاد و از ماه گذشته شروع به کار کرد.

نخستین در پایان خاطرنشان کرد: احداث عملیات راه اندازی و تکمیل شیردوش اصلی ۶۰ واحدی در دستور کار بوده است و با افزایش تعداد زایش ها این مهم نیز محقق خواهد شد.

فرماندار شهرستان درگزین هم به خبرنگار ایسنا گفت: با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال بسیاری از جوانان جویای کار درگزینی فراهم می شود و ظرفیت تولید و فعالیت اقتصادی در منطقه به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

کمیل خواستان با بیان اینکه پیگیر احداث واحدها و صنایع تبدیلی در کنار این واحد تولیدی هستیم تا هم بهره وری و هم اشتغال را افزایش دهیم، تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده و حمایت های استاندار همدان حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح درنظر گرفته شده است تا روند تکمیل آن سرعت یابد. با تکمیل این طرح برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در پایان اینکه شهرستان درگزین یکی از قطب‌های گوشت سفید و مرغ استان همدان بوده که امیدواریم تسریع در روند هر چه سریع تر پروژه ۶۰۰۰ رأسی گاوداری شستا نیز اشتغال و رونق اقتصادی خوبی را برای این شهرستان نوپا به همراه داشته باشد و این شهرستان را به یکی از قطب های مهم تولید شیرخام تبدیل کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =