دام

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از فاز دوم واکسیناسیون دام‌ها برای پیش‌گیری از تب برفکی خبر داد و اعلام کرد کانون‌ها در شرایط عادی هستند.

بهمن نقیبی، در گفت وگو با خبرنگار روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) در توضیح واکسیناسیون دام‌ها گفت اخیرا فاز دوم واکسیناسیون دام‌ها آغاز شده است. صفر تا صد واکسیناسیون گاوها از سوی گاوداری‌ها انجام می‌شود و صفر تا صد واکسیناسیون گوسفندان بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است.

وی دلیل این جداسازی دامی را کمبود بودجه اعلام کرد که بر اساس بودجه تخصیص داده شده به سازمان دامپزشکی، این سازمان نمی‌تواند کلیه خدمات واکسینه و حتی واکسن مورد نیاز را برای هر دو دام فراهم و در اختیار دامداران قرار دهد.

مدیر کل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی همچنین با اشاره به بومی بودن تب برفکی در کشور از کنترل این بیماری در کانون‌ها خبر داد و گفت: این بیماری کنترل شده و شرایط در کانون‌ها عادی‌ است و گزارشی مبنی بر شرایط بحرانی گزارش نشده است.

به گفته او، تنها در چند کانون به صورت پراکنده شیوع بیماری گزارش شده است که به سرعت کنترل و مهار شده است.

این مقام مسئول همچنین گفت که دامداری‌های صنعتی کمتر در معرض خطر بیماری تب برفکی هستند چراکه نظارت در این مکان‌ها دقیق‌تر بوده و محیط این دامداری‌ها سالم تر از دامداری‌های واقع در روستاهاست. به همین دلیل شیوع بیماری در دامداری‌های روستایی بیشتر است.

بر اساس این گزارش، بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی عفونی واگیر در دام‌ها است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی، یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود و هر ساله صنعت دام ایران را با اختلال در تولید فرآورده‌های گوشتی و لبنی روبه رو می‌کند.

از سال 94 شیوع تب برفکی در شرایط حاد بود که با اقدامات به موقع کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور که در مناطق روستایی حاضر شدند این بیماری کنترل شد و در سال 96 به کمترین میزان خود رسید و شیوع آن حدود 38 درصد کاهش یافت. این در حالی است که طبق گفته مسئولان استانی تب برفکی در همه استان‌ها کنترل شده است و تاکنون گزارشی مبنی بر شرایط حاد اعلام نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =