کد خبر: 35169
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
مدنی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: اقتصاد روستا و فرصت‌های شغلی روستائیان زمینه مناسبی برای رشد اقتصادی و تولید ثروت ایجاد کرده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما, سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و دبیر شورای عالی جهاد سازندگی در برنامه میز اقتصاد گفت: یکی از شعارهای محوری و اصلی این دولت توجه به روستاها و مناطق محروم با رویکرد اقتصادی بوده است.

وی افزود: با توجه به نوع خدماتی که در روستاها در حوزه زیرساختی از جمله در حوزه‌های راه، آب، برق اتفاقات خوبی افتاده اما این خدمات هنوز راه مهاجرت را نبسته است.

مدنی گفت: در حوزه‌های زیرساختی نه اینکه مشکلی نیست، ولی نسبت به سال‌های گذشته وضعیت مطلوب تری داریم.

وی افزود: در حوزه راه، برق و آب و حتی مسکن روستائیان، وضعیت کشور نسبت به ابتدای انقلاب و حتی نسبت به دهه‌های قبل مطلوب‌تر شده است، منتها باز شاهدیم که در روستاهای ما متاسفانه مهاجرت اتفاق می‌افتد.

مدنی گفت: مهاجرت از روستا به شهر نتیجه توجه نکردن به حوزه اقتصاد روستاست. ما چه در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور یک سری مشکلات داریم که اقتصاد روستا را دچار مشکل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به زیر ساخت‌های اقتصادی روستا توجه کنیم، افزود: تا تغییرات مهم در زیرساخت‌های روستا شکل نگیرد‏, تولید رونق نخواهد گرفت.

مدنی گفت: با همت وزارت جهاد کشاورزی در این دولت یک میلیون و یکصد هزار هکتار آبخیزداری در زمین‌های کشاورزی مردم در روستاها احیا شد که اتفاق خوببی است که نزدیک ۱۷۸۰ میلیارد تومان هم برای این حوزه سرمایه گذاری شد و این خودش اقتصاد روستا را راه می‌اندازد.

وی افزود: یکی از موارد دیگر که اقتصاد روستا را متأثر می‌کند، بحث مسکن است. در بخش مسکن ما در یک سال گذشته ۱۱۷ هزار پروژه داشتیم که دیروز با حضور آقای رئیس جمهور افتتاح شد. ۱۱۷ هزار مسکن یک کار زیربنایی برای رونق تولید و اقتصاد روستا است و همین زیرساخت در رونق بخش اشتغال روستاییان خیلی موثر است.

وی درباره بحث آبرسانی و پروژه آبرسانی هم گفت: در ۱۰ هزار روستا، دچار تنش آبی بودیم و این به این معنی نیست که شبکه آبرسانی وجود ندارد، این مشکلات در بخش مخزن و خط انتقال هم وجود دارد که باید اصلاح می‌شد.
وی با اشاره به برنامه ریزی چهار ساله دولت برای حل تنش آبی در ۱۰ هزار روستا گفت: در سال اول تحت عنوان جهاد آبرسانی به ۱۵۰۰ روستا بیشتر در مناطق محروم استان خوزستان و سیستان و بلوچستان آبرسانی شد. از این دست پروژه‌ها که در حوزه‌های زیر ساختی اتفاق افتاده زیاد است.
مدنی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های مهم ایجاد راه‌های روستایی است، گفت: راه یکی از پایه‌های اقتصاد روستایی است و طبق مصوبه مجلس تا افق ۱۴۰۴ باید ۱۷۳ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور ایجاد شود.
مدنی با اشاره به احتیاج فوری به ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی گفت: حدود دو هزار و ۴۶۲ کیلومتر راه به طور دقیق در دولت سیزدهم انجام شده است.

وی گفت: راه روستایی راهی گران‌تر است، چون در برخی مناطق صعب‌العبور و کوهستانی است و مثلاً ممکن است با یک عدد n تومانی قرار است راه در حوزه شهری اتفاق بیفتد یا راه بین دو روستا در یک حوزه کفی اگر بخواهد اتفاق بیفتد، ولی در حوزه راه روستایی در جاهای صعب‌العبور که وجود دارد شاید دو یا سه n می‌شود.

مدنی گفت: نزدیک به ۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی باید بهسازی شود. این راه‌ها مربوط به ۳۰ یا ۲۰ سال قبل است و دچار مشکل شده است.
وی افزود: دیروز ۲۵۰۰ کیلومتر راه به بهره برداری رسید که اتفاق خوب در حوزه زیرساخت بود.

مدنی گفت: طرح هادی روستایی سال‌ها است که اجرا می‌شود و متولی طرح و اجرای آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که بحث طرح هادی را دنبال می‌کند.
وی گفت: طرح هادی دچار اشکالاتی است. بخشی مربوط به این است که اصلاً به بوم منطقه نگاه نشده و فرمول واحد برای همه جا دیده شده است.

مدنی افزود: کارگروهی در دولت شکل گرفته، چون آقای رئیس‌جمهور هم دستور دادند این کارگروه بحث اصلاح طرح هادی را انجام دهد طرح هادی باید مراحل خودش را طی کند.
وی گفت: در بخش آبخیزداری و احیای قنوات که دو پروژه مهم است کار خیلی خوبی انجام شده است. ۵۵۰ قنات در دولت سیزدهم احیا شده است.

مدنی با بیان اینکه اتفاق خوبی در بخش ساخت مدارس در روستاها افتاده است، گفت: آماری که در یک سال گذشته و در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده ۲۴۰۰۰ کلاس است. دیروز نزدیک به ۳۱۳ پروژه با حضور آقای رئیس جمهور افتتاح شد. ۱۸۰۰ میلیارد تومان هم در بحث تجهیز مدارس و سرویس‌های بهداشتی و مدارس هزینه شده است.
وی افزود: در یک سال گذشته ۱۳ هزار پنل خورشیدی در ۲۰۰ روستا تجهیز شده است. عمده این روستاها عشایر نشین هستند. این‌ها معمولاً روستاهایی است که زیر ۱۰ یا ۲۰ خانوار هستند، چون روستاهای بالای ۲۰ خانوار تکمیل شده است.

مدنی گفت: اشتغال زایی و بخش اشتغال خرد در روستاها بسیار اهمیت دارد و این مهم نباید به بهانه اینکه پول پاشی اتفاق می‌افتد جلویش گرفته شود.

مدنی گفت: شکل جایگزین آن این است که حتماً باید نهادهایی واسط و نهادهای تسهیل‌گر میانجی باشد. نهادهای واسط مانند کمیته امداد که راهبر شغلی دارد و یکی از بازوهایی که دارد در حوزه اشتغال روستایی کمک می‌کند.
وی درباره الگوی کشت هم گفت: الگوی کشت وظیفه جهاد کشاورزی است. وزارت جهاد کشاورزی موظف به این کار است و ما هم به عنوان معاون توسعه روستایی حتما پیگیری می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =