کد خبر: 33700
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
فتحی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تا اواخر امسال قسمت اعظم اراضی کشاورزی سند دار خواهد شد که این امر، آرزوی دیرینه کشاورزان بود.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، اکبر فتحی شامگاه پنج شنبه در نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای با اصحاب رسانه، مقام آوری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی را مدیون ارتباط با اصحاب رسانه دانست و افزود: ما همواره مانند سایر دستگاه‌ها به وجود شما به عنوان زبان گویای جامعه، چشم بیدار جامعه و گوش شنوای جامعه نیاز داریم و به نوعی، نگاه ما به رسانه به عنوان مروج نیز است، زیرا بخش کشاورزی برای ارتباط و انتقال مسائل به اقصی نقاط استان و روستاهای دوردست به اصحاب رسانه نیاز دارد که این مورد نیز بدون شک به نحو احسن صورت می‌گیرد.

فتحی تمام فعالیت‌های دستگاه‌های استان را که می‌توان متصور شد را وابسته به جهاد کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: زراعت و باغداری، دام و طیور، شیلات، زنبورداری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و هر نوع دستگاهی در استان که فعالیتی اقتصادی توسط فعالین بخش خصوصی، صنعت و معدن و میراث فرهنگی انجام شود طبیعتاً روی زمین صورت می‌گیرد و تصمیم گیرنده آن نیز کار گروه‌های مختلف، کمیته‌های مختلف و کمیسیون‌های مختلف در امور اراضی و جهاد کشاورزی می‌باشد.

وی از ترویج اطلاعات و آموزش‌ها به صورت ایجاد کلاس‌های آموزشی چهره به چهره در روستاها یا به صورت اجتماعی از انواع رسانه‌ها خبر داد و افزود: زیرساخت‌های حوزه کشاورزی، ازجمله شبکه‌های آبیاری، کانال‌های آبیاری، اصلاح سیستم‌های آبیاری، همه در قالب فعالیت‌های بخش کشاورزی تأمین می‌شود.

فشار اصلی اصلاح نظام یارانه‌ای روی بخش کشاورزی است

فتحی فشار اصلی اصلاح نظام یارانه‌ای را روی بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: دام داران و مرغ داران استان آذربایجان شرقی علی رغم تمامی فشارها، تأمین امنیت غذایی را عهده دار هستند و نیازهای روزانه را تأمین می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در مورد پیش بینی‌هایی که صورت گرفته بود اظهار کرد: احتمال داده می‌شد که در اثر کاهش تقاضا برای مصرف، قسمتی از میزان تولیدی که تولیدکنندگان به انجام رسانده بودند در بازار به فروش نرسد و طی این پیش بینی و برنامه ریزی دقیقی که صورت گرفته شد مازاد محصولات تولیدی توسط شرکت پشتیبانی خریداری شد.

فتحی با اشاره به اینکه پرورش دهندگان مرغ مادر تحت فشار هستند افزود: تسهیلات سرمایه در گردش که پرداخت آن برای این واحدهای تولیدی لازم بود، توسط سیستم بانکی با دموکراسی خاصی پرداخت شد که این مبلغ قالب بر ۶۰۰ میلیارد تومان به انجام رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گندم را یکی از محصولات اساسی کشور اعلام کرد و ادامه داد: تعرفه گندم در ابتدای دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مشخص شد که از اثرات مثبت آن می‌توان به خرید ۲۷۰ هزار تنی و تحویل ۲۲۰ هزار تن آن به شرکت غله اشاره کرد که نسبت به سال‌های قبل ۱۴۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

تولید عمده گندم متکی به دیم است

وی ادامه داد: این افزایش در حالی صورت گرفت که تولید عمده گندم متکی به دیم است، دیمی که به علت افزایش حداقل یک درجه دمای هوا شرایط برای آن مساعد نبوده.

فتحی با اشاره به طرح (جهش تولید در دیمزار) در مورد این طرح گفت: در این طرح کارشناسان در کنار کشاورزان حضور یافته و تلفیقی از دانش بومی و دانش روز را به انجام رساندند که نتیجه آن در اثر تغذیه مناسب و مبارزه با آفات، افزایش ۵۴ درصد میزان خرید گندم توسط شرکت بازرگانی دولت در کشور و افزایش ۱۴۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته در سطح استان بود.

وی با بیان اینکه نهادهایی که کشاورزان از آن استفاده می‌کنند وضعیت آنچنان مناسبی برای کشاورزی قراردادی ندارند گفت: در ابتدای کار، برای کسب تجربه در این عرصه ۲۷ هزار هکتار، خصوصاً اراضی دیم را به عنوان زیر کشت کشاورزی قراردادی استفاده ۲ کردیم، این در صورتی است که در حوزه‌های دیگری مانند باغداری، دام و طیور و … نیز کشاورزی قراردادی موجود می‌باشد، اما عمده تاکید و یکی از برنامه‌های امسال ما این است که در حوزه زراعت، بتوانیم حداکثر سطح زیر کشت را در قالب کشاورزی قراردادی قرار دهیم.

فتحی حضور کارشناسان در نزد کشاورزان را پایه‌های دانش بنیان دانست و افزود: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و کارشناسان بخش خصوصی که تحت عنوان شرکت‌های خدمات فنی مهندسی و خدمات غیر دولتی فعالیت می‌کنند در عرصه دانش بنیان بخوبی عمل کرده‌اند.

رتبه اول استان در توسعه گلخانه‌ها

وی در خصوص صدور سند برای اراضی کشاورزی را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: طی یک سال گذشته توانسته‌ایم قدم‌های خوبی در این زمینه برداریم که از جمله آن می‌توان به تعیین تکلیف ۶۰ درصد پلاک‌ها اشاره کرد و امید است تا آخر سال کلیه پلاک‌های مربوط به اراضی تعیین تکلیف شود چرا که سند اراضی کشاورزی بابت تضمین تسهیلات و دیگر امور برای کشاورزان مهم بوده است.

هم چنین فتحی افزود: در گذشته تمام هزینه‌های نقشه برداری و … بر عهده خود فرد بود اما اکنون سازمان ثبت اسناد این هزینه‌ها را عهده دار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در رابطه با اصلاح الگوی کشت افزود: طرح اصلاح الگوی کشت از مدت‌ها پیش شروع به انجام شده بود ولی با توجه به اینکه وظیفه ما در این عرصه توصیه به کشاورزان و قانع کردن آنها بود و هیچ تحکم خاصی به کار گرفته نمی‌شد پیشرفت آن‌چنانی نداشت، اما در دو سال اخیر همراهی کشاورزان در این عرصه و به نتیجه رسیدن آنها در ارتباط با بحران خشک شدن دریاچه ارومیه قابل توجه بوده است که اکنون تمام تلاش ما جایگزینی محصولاتی است که ارزش افزوده بیشتری برای استان و کشاورزی داشته باشند، محصولاتی از جمله زعفران، پسته، گیاهان دارویی.

فتحی با اعلام اینکه استان آذربایجان شرقی طی چندین سال پشت هم در رابطه با توسعه گلخانه، رتبه اول را کسب می‌کند گفت: مقدمات مربوط به شهرک گلخانه مرند که در سطح ۵۰۰ هکتار اجرا نی شود آماده کلنگ زنی می‌باشد.

وی از دیگر اتفاق‌هایی که از آن به عنوان یک اتفاق بی نظیر نام برد طرح تجدید آمار بود که در این خصوص اظهار کرد: آمار، مبنای یک برنامه ریزی صحیح و اصولی است و علت اینکه برخی برنامه ریزی ها در حوزه‌های مختلف به نتایج مطلوبی نمی رسند آمار ناصحیح می‌باشد که در این خصوص ما از تهیه نقشه کاداستر با استفاده از ظرفیت ماهواره‌ها که در عموم اراضی‌ها به انجام رسانده شده است استفاده کرده‌ایم.

فتحی در خصوص حوزه تغییر کاربری نیز عنوان کرد: در این زمینه مقدمات فراهم شده تا بتوانیم بدون حضور فیزیکی اراضی تغییر کاربری را شناسایی کنیم و قبل از ساخت و ساز، اقدام پیشگیرانه را اعمال کنیم که در این زمینه نیز از ظرفیت‌های دانش بنیانی استفاده شده است که با شرکت دانش بنیان در مرحله عقد قرارداد هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =