معدن

ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری همواره از چالش ها و دلمشغولی های دولتمردان و مسوولان هر جامعه ای است که اهمیت این بخش روز به روز با افزایش جمعیت و رشد و توسعه جوامع نمود بیشتری می یابد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، صنعتی شدن همواره مانند ۲ روی یک سکه است چراکه استقرار صنعت در منطقه ای نیازمند رعایت برخی اصول و مقررات و همراهی افرادی است که در اطراف این محل ساکن بوده و امرار معاش آنها وابسته به منابعی است که ممکن است با ایجاد صنعت این منابع تهدید شده و یا با خطر جدی مواجه شود. از مهمترین موانعی که بر سر راه صنعتی شدن قرار دارد ملاحظات زیست محیطی، آلایندگی آب، خاک و هوا و تخریب برخی زیرساختها به واسطه فعالیت آن صنعت است.

از همین رو ایجاد صنعت در هر منطقه ای نیازمند بررسی های همه جانبه و رعایت مواردی است که تا با کمترین آسیب ممکن، صنعتی، جان گرفته و اهداف بلند آن از جمله توسعه پایدار، اشتغال و رشد و پویایی جامعه را به دنبال داشته باشد.

بر همین اساس طی ماههای اخیر صنعتی در جنوب شهر زنجان شکل گرفته که موجب دغدغه اهالی و ساکنان شماری از روستاهای واقع در مسیر و جوار محل استقرار این صنعت شده است به طوریکه این افراد طی هفته ها و روزهای اخیر به انحا مختلف از جمله مکاتبه با دستگاههای مسوول در این رابطه و تجمع مقابل کارخانه اعتراض و نگرانی های خود را در خصوص فعالیت آن اعلام کرده اند.

اهالی روستاهای پنبه جوق، دیزج بالا، زنگل آباد، سلمانلو و ... که در نزدیکی محل استقرار این صنعت قرار دارند، اغلب از طریق کشت سبزی و صیفی‌جات و باغداری امرار معاش می کنند و با فعالیت این صنعت نگران آلایندگی های آب، خاک، هوا و تخریب جاده دسترسی آنان به شهر به واسطه تردد بسیار زیاد کامیون های حامل سنگ آهن بوده و از سویی نسبت به حفر چاهی به عمق بیش از ۱۰۰ متر از سوی این کارخانه نیز که به گفته آنان در منطقه ممنوعه حفر شده است، می باشند.

یکی از اهالی این روستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه جانمایی این واحد صنعتی غیراصولی بوده است، گفت: خردایش، تغلیظ و پرعیار سازی سنگ آهن مگنتیت و هماتیت در این واحد صنعتی انجام و شیرابه های این عناصر سنگین پس از هر بارندگی با نفوذ در خاک و طبقات زیرزمین موجب آلودگی آب و خاک منطقه می شود.

ایمان سلمانیان بابیان اینکه جاده دسترسی روستاهای واقع در این منطقه جوابگوی ترافیک های ایجاد شده از سوی خودروهای سنگینی که به واسطه فعالیت در این واحد تردد می کنند نیست، افزود: در مدت کمی که این واحد فعالیت خود را شروع کرده است بسیاری از نقاط این جاده تخریب شده و فرونشست کرده است.

وی یادآورشد: حفر چاه آب به عمق ۱۱۰ متر در این منطقه که ممنوعه نیز محسوب می‌شود موجب نگرانی جدی اهالی روستاها شده است چراکه حتی با وجود کم آبی هایی که اهالی روستاهای این منطقه با آن دست و پنجه نرم می کنند و برای امرار معاش نیازمند آن هستند، نباید این واحد صنعتی که نیاز به آب آن نیز بسیار بالا است در این منطقه مستقر می شد.

یکی دیگر از اهالی روستای زنگل آباد نیز گفت: درآمد بسیاری از اهالی این روستا از محل سبزی و صیفی کاری است و با توجه به کم آبی های چند سال اخیر، حفر چاه آب در پایین دست این منطقه از سوی این واحد صنعتی به یقین در کمترین زمان، منطقه را با بی آبی و نابودی کشاورزی مواجه خواهد کرد.

گودرز احمدنیا یادآورشد: از مسوولان مرتبط تقاضا داریم در خصوص مجوزهای استقرار این واحد تجدید نظر کرده و آن را به یکی از شهرکهای صنعتی زنجان منتقل کنند.

امیرحسین صنعتی از دیگر کشاورزان روستای زنگل آباد نیز با بیان اینکه از اولین روزهای ایجاد این صنعت در این منطقه نسبت به مضرات جانمایی نادرست آن با مسوولان ذیربط گفت و گو و مکاتبه کرده ایم، گفت: با فعالیت این صنعت روستاهای واقع در منطقه با مشکلات جدی از جمله آلودگی خاک، آسیب به محصولات کشاورزی و کمبود منابع آبی مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: غبار حاصل از فعالیت این واحد به خصوص در محیطی روباز موجب آلودگی هوا و آسیب به محصولات باغی و کشاورزی شده است.

صنعتی گفت: به نظر می رسد ایجاد صنایعی که نیاز بسیار زیادی به آب دارند در چنین شرایطی که کل کشور دچار کم آبی و در برخی مناطق با بحران آب مواجه است، توجیه ندارد چراکه در ماه‌هایی از سال اهالی روستاهای واقع در این منطقه حتی برای تامین آب آشامیدنی با مشکل مواجه می شوند.

یکی دیگر از اهالی این روستا تاکید کرد: گاه تصمیم های غیراصولی و غیرکارشناسی موجب شده است از کمبود آب طی سالهای گذشته به سوی بی آبی و خالی از سکنه شدن روستاها پیش برویم باید قبل از اینکه این اتفاق ها برای دیگر مناطق هم تکرار شود مسوولان تصمیم جدی و موثر اتخاذ کنند.

از سوی دیگر صاحبان باغ هایی که در باغشهر علوم پزشکی زنجان واقع شده است نیز نسبت به ایجاد این واحد صنعتی کاملا در همسایگی این باغشهر ابراز نگرانی کرده و تاکید دارند: این باغشهر با زحمات فراوان آباد و طی سالهای گذشته با وجود کمبود و تنش آبی از خشک شدن طبعیت سبز آن جلوگیری شده است.

مالکان این باغها نیز بارها با مکاتباتی که با مسوولان ذیربط داشته اند از فعالیت واحد صنعتی پرآب خواه در جوار باغهایی که تعداد آنها به بیش از ۷۰۰ قطعه می رسد و به سختی آباد نگه داشته شده اند ابراز نگرانی کرده اند.

یکی از صاحبان این باغها به خبرنگار ایرنا گفت: باغشهر علوم پزشکی در منطقه ای خشک و بایر از بیش از ۲۵ سال قبل با اخذ مجوزهای لازم و با سرمایه گذاری زیادی ایجاد و موجب آبادانی و سرسبزی این منطقه مشرف به شهر شده است.

اسماعیل بیات افزود: این باغشهر همانند ریه شهر زنجان و به مثابه کمربند سبزی به دور جنوب شهر کشیده شده است که موجب تصفیه هوا و جلوگیری از ورود بسیاری از آلاینده های ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی روی و ضایعاتی که از سوی این واحدها در همین محل دپو شده و ( در شهرک تخصصی روی ) در پایین دست این منطقه واقع است عمل می کند.

وی یادآورشد: تمام قطعات این باغشهر با اعمال ساز و کارهای لازم و مدیریت مناسب، از منابع آبی موجود که بسیار نیز ناچیز است استفاده می کنند تا نوار سبز کشیده شده به دور شهر زنجان که نیاز اساسی نیز محسوب می‌شود، نابود نشود.

بیات اظهار داشت: حال با فعالیت این واحد صنعتی و حفر چاه عمیق برای برداشت ۲۴ ساعته آب از آن، علاوه بر آلودگی های آب و خاک، نگرانی های جدی را در خصوص کمبود آب و خشک شدن باغات اطراف آن از جمله این باغشهر ایجاد شده است.  

وی تاکید کرد: صدور مجوز حفر چاه عمیق در شرایط کنونی برای این صنعت جای تامل دارد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان نیز با اشاره به مشکلات زیست محیطی این واحد صنعتی یادآورشد: پس از بررسی های لازم و کارشناسی، هفت مورد مشکل آلایندگی این واحد محرز و به صاحبان آن اخطار داده شد تا در مهلت تعیین شده نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

محمدرضا یافتیان ایجاد فضای سبز در محیط پیرامون این واحد، جلوگیری از راهیابی پساب های ناشی از فعالیت این صنعت به روان آبها و نفوذ آن به آبهای زیرزمینی با ایجاد کانال هایی در مسیر، کاشت درخت برای مهار گرد و غبار ایجاد شده و پرهیز از خردایش سنگ آهن در فضای باز را از جمله موارد تاکید شده به صاحبان این صنعت برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت واحدهای صنعتی به طور مستمر از سوی کارشناسان این اداره کل پایش و رصد می شود، افزود: برای واحدهای صنعتی و تولیدی آلاینده محیط زیست جهت رفع این مشکل اخطار صادر می شود که درصورت عدم توجه به آن و برطرف نشدن مسایل، واحد پلمب می شود.

یافتیان گفت: هم اکنون یک هزارو ۵۰۰ واحد صنعتی در استان زنجان مجوز فعالیت دارند که از سوی کارشناسان محیط زیست رصد می شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان نیز در خصوص صدور مجوز حفر چاه به این شرکت که در حوزه دانه بندی، کانه آرایی و کنسانتره فعال است، گفت: این مجوز، جایگزین بوده و در برابر مسدود شدن یک حلقه چاه آب در منطقه ای دیگر از همین محدوده به شرکت داده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =