کد خبر: 32379
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
سیر

فرماندار همدان از برگزاری چهارمین جشنواره «سیر» از امروز در روستای سولان خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز همدان ؛ محمدعلی محمدی گفت: ایجاد ۲۰ غرفه عرضه محصولات مرتبط با سیر،  صنایع دستی و مواد خوراکی و غذا‌های روستایی از جمله بخش‌های اصلی برگزاری جشنواره سیر در روستای سولان است.

وی افزود: بیشترین محصول سیر شهرستان همدان در سطح ۱۲ روستای منطقه از جمله روستا‌های مسیر امام زاده کوه، روستای انصار الامام، سولان، یکن آباد و همچنین شهر مریانج تولید و به بازار عرضه می‌شود.

فرماندار همدان تصریح کرد: با توجه به بروز خشکسالی و تنش آبی ناشی از کاهش نزولات جوی به ویژه در بخش کشاورزی، توسعه کاشت سیر به عنوان محصولی کم آب بر با خواص دارویی منحصر به فرد باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان بخش کشاورزی به خصوص در شهرستان همدان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در همین ارتباط جشنواره سیر نیز با هدف معرفی این محصول مهم کشاورزی و دارویی و رونق تولید آن برای جذب سرمایه گذار و تکمیل زنجیره تولید و صنایع تبدیلی، ایجاد ارزش افزوده و کاهش خام فروشی آن برگزار می‌شود.

فرماندار همدان گفت: محصول سیر تولیدی در همدان به عنوان یک برند خاص در سال ۱۳۹۶ به ثبت ملی رسید که پیگیری برای ثبت جهانی آن نیز در دستور کار قرار دارد.

محمدی گفت: استان همدان رتبه نخست تولید سیر دانه‌ای کشور را دارد که ۳۵ درصد این محصول در شهرستان همدان کشت و تولید می‌شود.

استان همدان با حدود چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیرکشت سیر خشک و تولید سالانه ۶۰ هزار تن از این محصول، رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

بیشترین میزان سیر استان در شهرستان همدان کشت می‌شود و حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد، برهمین اساس و به دلیل پیشتازی تولید سیر در این خطه حاصلخیز، همدان «قطب تولید سیر کشور» لقب گرفته است.

مرغوبیت بالا، طعم و مزه منحصر به فرد سیر همدان باعث شده که این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور داشته باشد.

روستای سولان یکی از روستا‌های نزدیک به شهر همدان است که محصول سیر از مهم‌ترین تولیدات کشاورزی اهالی این روستا محسوب می‌شود.

سومین جشنواره سیر روستای سولان سال ۱۳۹۸ برگزار شد که در چند سال اخیر و به دلیل همه گیری ویروس کرونا این جشنواره برگزار نشده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =