کد خبر: 28881
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
استاندار فارس

استاندار فارس با تاکید بر مدنظر قرار دادن سیاست جلوگیری از مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها، گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها علاوه بر اشتغال و بهسازی مسکن، زمینه ساز سکونت را برای روستاییان فراهم می‌کند.

به گزارش روستانیوز، محمدهادی دوشنبه ۵ اردیبهشت در دیدار با مدیرکل بنیاد مسکن فارس بر لزوم توسعه نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و روستاها تاکید و خاطرنشان کرد: اشتغال و مسکن دو مقوله بسیار مهم برای متوقف کردن مهاجرت‌های روستاییان به حاشیه شهرهاست که با ظرفیت اجرای قانون نهضت ملی مسکن می‌توان این امر را محقق کرد.

او اقدامات انجام شده در راستای مقاوم سازی مسکن روستایی در این استان را متناسب با امکانات خوب توصیف کرد و افزود: انتظار است که با مشارکت تمام دستگاه‌های مرتبط و همچنین خیریه‌ها، طرح هادی و مقام‌سازی مسکن روستایی در استان تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد. 

ایمانیه همچنین بر لزوم افزایش سهمیه روستاها در طرح جهش ملی مسکن تاکید کرد و افزود: باید تلاش شود سهمیه بیشتری از این طرح به روستاها اختصاص یابد تا پایداری ماندن در روستاها بیشتر شود.

او ادامه داد: اگر کسی که در حاشیه شهر زندگی می‌کند به روستا مهاجرت کرد باید مورد تشویق قرار گیرد و می‌توان با اقدامات حمایتی برای تهیه مسکن در روستا و اختصاص تسهیلات ویژه و مشوق‌هایی در این زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستا را نیز رقم زد.

ایمانیه اظهار کرد: یک روستایی زمانی حاضر به ماندن در روستا است که نخست شغلش تامین باشد، برخورداری از امکاناتی همچون اینترنت، تلفن و جاده مناسب در روستاها گرچه ضروری است اما آنچه موجب ماندن روستایی در روستا می‌شود داشتن شغل و درآمد برای امرار معاش است.

استاندار فارس گفت: لازم است که با توافق قرارگاه اشتغال استان، همزمان با ساخت مسکن در روستاها، زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر نیز فراهم شود تا هیچ روستایی از جمعیت خالی نشود.

ایمانیه ادامه داد: قطعا گردشگری نیز می‌تواند در ایجاد شغل و ماندگاری در روستاها موثر باشد و لذا باید با همکاری معاونت گردشگری، روستاهای هدف گردشگری در استان افزایش یابد.

او گفت: تا پایان امسال با همکاری بنیاد مسکن و هماهنگی بهزیستی، باید تمام خانواده‌های دارای دو معلول در استان صاحب خانه شوند.

استاندار فارس با اشاره به تعهد فارس  برای رسیدن فارس به رتبه ۱۰ در اجرای قانون نهضت ملی مسکن در سطح کشور، گفت: متولیان اجرای این قانون در انتخاب زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به اینکه زیرساخت‌های لازم را داشته باشد.

ایمانیه  اظهار کرد: بافت‌های فرسوده در سطح شهر شیراز و سایر شهرستان‌ها می‌تواند برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به دلیل داشتن زیر ساخت‌ها مورد توجه قرار بگیرد و در سایر موارد نیز سازمان‌های متولی ایجاد زیر ساخت‌ها باید همکاری لازم را با متولیان اجرای طرح داشته باشند.

او با تاکید بر مدنظر قرار دادن سیاست جلوگیری از مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها، گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها علاوه بر اشتغال و بهسازی مسکن، زمینه ساز سکونت را برای روستاییان فراهم می‌کند.

استاندار فارس با تصریح بر اینکه بیش از هزار هکتار زمین در نزدیکی شهرک شهرک صنعتی بزرگ شیراز  ظرفیتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، عنوان کرد: در شهرک صنعتی شیراز ۲۷ هزار نفر در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند که برخی از افراد شاغل در این شهرک ساکن شهر صدرا  هستند و با اختصاص زمین نزدیک به این شهرک برای اجرای طرح ملی نهضت ملی برای افرادی که متقاضی هستند می‌توانیم از  ترافیک و هزینه‌های ناشی از رفت و آمد این شاغلان بکاهیم.

ایمانیه اشاره ای هم به افزایش عوارض و خدمات شهری شهرداری داشت و گفت: در شرایط تورمی هیچ استدلالی وجود ندارد که عوارض ساخت و ساز و بهای خدمات شهری بیشتر از ۵۰درصد باشد و اجازه افزایش آن را نمی‌دهیم.

استاندار فارس از فرماندار شهرستان شیراز خواست با هماهنگی با سایر ادارت شهرستان شیراز، اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این کلان شهرها را با اولویت در دستور کار خود قرار دهد.

ایمانیه اشاره‌ای نیز به ضرورت ورود بخش خصوصی برای ساخت مسکن در اجرای نهضت ملی مسکن کرد و افزود: با ارائه تخفیف به عنوان مشوق، زمینه برای ورود بخش خصوصی فراهم شده است.

او ادامه داد: شرکت‌های انبوه ساز موظف هستند در ساخت مجتمع‌های مسکونی زیر ساخت‌های خدماتی مانند مسجد و مدرسه را به عنوان یک تکلیف اجرایی کند و بعد از ساخت، این موضوع را به سایر دستگاه‌ها محول نکنند تا شاهد تکرار برخی از مشکلات گذاشته نباشیم.  

عطاءالله زمانی، مدیرکل بنیاد مسکن فارس نیز با تقدیر از همراحی و حمایت استاندار فارس استفاده از ظرفیت‌های پیش رو برای توسعه مسکن در فارس را یک ضرورت و اولویت ذکر کرد و گفت: بنیاد مسکن در این عرصه از همه فرصت‌های پیش رو بهره گیری خواهد کرد.

او با بیان اینکه ساخت گروهی موفق ترین شیوه تولید مسکن در طرح نهضت ملی مسکن است گفت: استان فارس در طرح نهضت ملی مسکن با دنبال کردن همین شیوه ساخت توانست از بسیاری شاخص‌های کشوری در تولید مسکن پیشی بگیرد. 

زمانی افزود: در این شیوه تولید مسکن افراد در قالب گروه‌های دو نفره تا ۱۰ نفره برای ساخت واحدهای دو طبقه که زمین آن از سوی بنیاد مسکن به آنها واگذار شده است اقدام می‌کنند ، این طرح در بسیاری از شهرهای مجری طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس اجرا شده و برخی از واحدهای آن در مرحله سفت کاری و اجرای سقف طبقه دوم است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با برشمردن مزایای طرح نهضت ملی مسکن ادامه داد : این طرح در ادامه طرح اقدام ملی مسکن است اما به شکل قانونمندتر با منابع و اعتبارات شفاف‌تر اجرا می‌شود که در مجموع در ۱۲۲ شهر فارس اجرا می‌شود که  در حال حاضر در ۱۰۵ شهر در استان فارس و به ویژه در جنوب این استان فعالیت طرح کلید خورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =