کد خبر: 28343
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
مسکن

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: ۱۵۵ هزار و ۵۶۹ واحد مسکونی روستایی در استان از ابتدای تاسیس این بنیاد در سال ۱۳۵۸ تاکنون، از محل تسهیلات حمایتی مسکن بازسازی یا ساخته شده اند.

به گزارش روستانیوز، احسان پروایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سهمیه سال ۱۴۰۰ خراسان رضوی در بازسازی مسکن روستایی ۱۳ هزار فقره بوده که عملیات اجرایی چهار هزار واحد از آن در حال انجام است.

وی بیان کرد: سهمیه سال ۱۴۰۱ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی از بازسازی مسکن روستایی ۱۶ هزار فقره است که این واحدها در قالب طرح نهضت ملی مسکن در بخش روستایی ساخته می شود.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی، پرداخت تسهیلات بانکی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکن روستایی با کارمزد پنج درصد و دوره بازپرداخت ۲۰ ساله را از شرایط ساخت مسکن روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان ذکر کرد.

پروایی گفت: این بنیاد از سال ۱۳۵۸ متولی ساخت واحدهای مسکونی آسیب دیده از حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله، لغزش زمین، بارندگی و همچنین بازسازی مناطق جنگی بوده است.

وی اظهار داشت: از مجموع واحدهای بازسازی شده مسکن روستایی در خراسان رضوی ۱۲۶ هزار واحد از محل پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، ۶ هزار و ۸۶۳ واحد ویژه محرومین از محل تفاهم نامه منعقده بین بنیاد مسکن، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استانداری ساخته شده است.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون ۵۳۵ واحد مسکونی برای خانواده های دارای دو عضو معلول زیر پوشش بهزیستی، ۱۶۹ واحد ویژه متقاضیان ایتام تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) توسط بنیاد مکسن خراسان رضوی ساخته شده و یکهزار و ۲۲۸ واحد در حاشیه شهر مشهد نیز توسط بنیاد در دست ساخت است.

وی، ساخت ۶۱ واحد خانه عالم در اقصی نقاط روستاهای با متوسط زیربنای ۸۵ مترمربع، ۱۸ واحد کتابخانه روستایی، ایجاد ۴۰ دفتر طراحی و ارایه خدمات فنی روستایی در شهرستانهای خراسان رضوی برای ارایه خدمات فنی و مربوط به طراحی ساختمانها و ایمن سازی ۶۳ روستا در استان در برابر ریزش سنگهای لغزان را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن در این استان برشمرد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی ترویج بیمه مسکن را در بین روستاییان استان از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد و گفت: تاکنون ۶۶ هزار و ۷۴۴ واحد مسکونی روستایی در استان در برابر حوادث غیرمترقبه تحت پوشش یکی از شرکتهای بیمه ای معتبر قرار گرفته است.

پروایی اظهار داشت: تاکنون بنیاد مسکن خراسان رضوی ۴۰۰ مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان و کانون کاردان ها را در قالب طرح نظام فنی روستایی ساماندهی و به کارگیری کرده است که بر احداث واحدها نظارت کامل دارند.

وی اضافه کرد:  بنیاد مسکن خراسان رضوی افزون بر ساخت واحد مسکونی در داخل استان در بازسازی خانه های آسیب دیده در برابر حوادث در استانهای دیگر نیز فعالیت داشته به طوری که تاکنون ۶۱ هزار و ۷۵۶ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل، زلزله  و جنگ در قالب ستادهای معین خارج از استان توسط بنیاد بازسازی شد.

وی از جمله نقاطی که بنیاد مسکن نسبت به بازسازی خانه های آسیب دیده در آنها اقدام کرده است را شامل مناطق متاثر از جنگ تحمیلی، زلزله زنجان و گیلان، سیل سیستان و بلوچستان، زلزله و سیل خراسان جنوبی، زلزله بم، زلزله بروجرد، زلزله سرپل ذهاب استان کرمانشاه و سیل استان گلستان برشمرد.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در کشور مربوط به سال ۱۳۹۵، ۴۸۶ هزار و ۳۶۸ واحد مسکونی روستایی در استان خراسان رضوی وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =