طرح هادی روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در سفر فروردین‌ماه رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به این استان با اختصاص اعتبارات لازم زمینه تکمیل ۲۵۰ طرح هادی روستایی و بازنگری ۸۰۰ طرح هادی در روستاهای استان فراهم شد.

به گزارش روستانیوز، محمود واحدیان روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این سفر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرحهای هادی و ۵۰ میلیارد تومان به مطالعه و بازنگری طرحهای هادی روستایی خراسان رضوی اختصاص یافت.

وی با تبریک سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهه حساب ۱۰۰ امام راحل گفت: وظیفه اصلی این بنیاد در حوزه عمران روستایی، آبادانی، بهسازی معابر، تسهیل سکونت و ایجاد ماندگاری بیشتر برای مردم در روستاها با تهیه و اجرای طرحهای هادی روستایی است.

واحدیان افزود: در راستای هدف مزبور تاکنون طرح هادی روستایی برای ۲ هزار و ۴۵۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در خراسان رضوی تهیه شده و تهیه این طرح برای ۹۴ روستا در دست انجام است.

وی بیان کرد: تاکنون طرح هادی برای ۹۶.۵ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان رضوی تهیه شده است و از آنجا که افق طرحهای هادی ۱۰ ساله است، طرح هادی ۸۴۰ روستا در دست بازنگری بوده که امسال بازنگری طرح هادی ۲۷۰ روستا هدف‌گذاری شده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: از مجموع کل روستاهایی که طرح هادی برای آنها تهیه شده، اجرای طرح هادی برای یکهزار روستا به اتمام رسیده و باقی آنها در دست اجرا است که شامل بهسازی معابر، جداره‌سازی، نصب المان و زیباسازی محیط است تا گرد و غبار مردم را دچار مشکل نکند.

واحدیان اظهار داشت: تاکنون ۴۵ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان رضوی از طرح هادی بهره‌مند شده‌اند، با این حال خراسان رضوی در اجرای طرح هادی کمی از میانگین کشور عقب‌تر است که در این راستا تلاشهایی برای جذب اعتبارات بیشتر در این زمینه انجام گرفته است.

وی افزود: بدنبال پیگیری‌های انجام شده ، مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که هشت درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای سالانه استان خراسان رضوی به اجرای طرحهای هادی اختصاص پیدا کند که این موضوع تاکنون اجرایی شده و کمک زیادی به اجرای این طرحها کرده است.

اختصاص قیر رایگان و سنددار کردن ۲۳۱ هزار خانه روستایی

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: یکی دیگر از مشارکتهای هر ساله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در عمران روستایی، تخصیص قیر رایگان به دهیاری‌ها بوده است که از ابتدای ابلاغ این طرح به استانها؛ از محل اختصاص قیر رایگان به دهیاری ها استان تاکنون هشت میلیون و ۲۰۰ مترمربع از معابر روستایی آسفالت شده است.

واحدیان در ارتباط با تثبیت مالکیت خانه‌های روستایی نیز گفت: با مشارکت اداره کل ثبت اسناد و املاک استان برای تثبیت مالکیت و رفع دعاوی مردم و همچنین استفاده از این اسناد برای دریافت تسهیلات بانکی، تاکنون ۲۳۱ هزار جلد سند ۶ دانگ روستایی برای خانه‌های قدیمی یا بازسازی شده داخل طرح هادی، تحویل مردم استان شده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: پارسال ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به اجرای طرحهای هادی خراسان رضوی اختصاص یافت.

واحدیان افزود: از محل ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه و اجرای طرح هادی و بهسازی بافت با ارزش روستایی، ۱۳۰ طرح برای روستاهای خراسان رضوی تعریف و اجرا شده است که در دهه ۱۰۰ امام سال جاری قابلیت بهره برداری دارد.

وی ادامه داد: در این راستا طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی روستای "بوژان نیشابور" و روستای "جزین" بجستان با اعتبار ۶.۵ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری شده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: تشخیص بافت با ارزش روستایی دارای یک سری معیارها و شاخص‌هایی است که توسط کمیسیون مربوطه در تهران متشکل از کارشناسان خبره، شناسایی و بهسازی آن به بنیادهای مسکن استانها ابلاغ می‌شود.

واحدیان اظهار داشت: امسال بهسازی بافت با ارزش روستایی در ۶ روستا به عنوان هدف گردشگری در خراسان رضوی هدفگذاری شده که مطالعه سه روستا در حال انجام است که به محض اتمام مطالعات، با اعتبار اختصاص یافته ۳.۵ میلیارد تومان وارد مرحله اجرایی می شود.

۲۱ فروردین ماه سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و آغاز دهه حساب ۱۰۰ امام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =