کد خبر: 28178
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
آبرسانی

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه جزو معدود استان‌هایی هستیم که حدود ۴۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: تأمین آب ویلاها، باغ‌سراها و ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها از معضلات آزار دهنده در استان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از فارس، جواد قناعت استاندار خراسان‌جنوبی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان، اظهار داشت: موضوع تأمین آب تابستان و فصل گرما که در این استان ۵ ماه است باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: انتظار این است که شورای حفاظت منابع آب استان با برگزاری جلسات مستمر منظم و با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار، شرایط را به گونه‌ای مدیریت کند که مردم در هیچ جای استان مشکل آب شرب نداشته باشند.

استاندار خراسان‌جنوبی اضافه کرد: اگر میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی را مدیریت کنیم نه تنها این منابع با افت و کاهش روبرو نمی‌شوند بلکه نشست و شکاف در دشت‌ها را هم شاهد نخواهیم بود.

عدم استفاده درست از منابع آب خدادادی

قناعت با تأکید بر اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم از منابع آب خدادادی مثل باران به درستی استفاده کنیم، گفت: به دلیل عدم برخورداری از آب‌های سطحی و آب‌های پشت سدها، تمام فشارها بر روی منابع آب زیرزمینی است.

وی ادامه داد: خشکسالی و عدم مدیریت مصرف آب در حوزه‌های مختلف، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی را سبب شده و متأسفانه همچنان شاهد افزایش تقاضا برای برداشت از منابع آبی هستیم و با همه این‌ها اولویت اصلی ما در سال جاری، تأمین آب شرب مردم است.

بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بخش اصلی آب در حوزه‌های کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود، گفت: میزان آب مصرفی در بخش شرب به نسبت دیگر حوزه‌ها کمتر است.

قناعت مطرح کرد: با کشت محصولات متناسب با اقلیم منطقه و کم‌آب و همچنین حذف شیوه‌های سنتی شبکه‌های آبرسانی می‌توانیم منابع آبی را در بخش کشاورزی مدیریت کنیم.

هدررفت بی‌رویه آب در استان

وی متذکر شد: به جهت فرسودگی شبکه‌ها، بخش عمده‌ای از هدررفت آب در شبکه اتفاق می‌افتد و عملاً حدود یک سوم آب بهداشتی تولیدی از این طریق از دست می‌رود و برای جبران این موضوع باید برنامه‌ریزی درستی در دستور کار شورای حفاظت از منابع آبی قرار گیرد.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به خشکسالی‌های موجود در استان و آبرسانی به روستاهای درگیر با خشکسالی در ایام تابستان، گفت: جزو معدود استان‌هایی هستیم که حدود ۴۰۰ روستای ما با تانکر آبرسانی می‌شوند.

مدیریت منابع آبی؛ حیاتی‌ترین موضوع کشور

قناعت تأمین آب ویلاها، باغ‌سراها و ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها را از معضلات آزار دهنده در استان عنوان کرد و گفت: این موضوع سبب می‌شود ما در روستاها با مشکلات کمبود یا قطعی آب مواجه باشیم که باید در این زمینه هم اهتمام و توجه صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: مدیریت منابع آبی از حیاتی‌ترین موضوعات کشور است که جنبه استراتژیک و امنیتی پیدا کرده و انتظار این است که به صورت ویژه و با نگاه امنیتی دیده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =