کد خبر: 20353
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
تالاب هامون

‌معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران در نشستی، برخی طرح‌ها درباره پروژه سیستان در راستای حمایت از تالاب هامون را مورد بررسی و کارشناسی قرار دادند.

به گزارش  روستانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، احمدرضا لاهیجان‌زاده در «دومین جلسه کمیته بررسی و تصویب طرح‌های کوچک زودبازده» که به صورت آنلاین برگزار شد به تهیه دستورالعمل‌ها و پروپوزال‌ها و برگزاری جلسات و کارگاه‌های مشارکتی با ذی‌نفعان محلی و اعلام فراخوان برای طرح‌های کوچک زودبازده طی ماه‌های گذشته اشاره کرد.

مجری ملی پروژه سیستان افزود: در پایان فراخوان حدود ۷۰ طرح به دست پروژه سیستان رسیده که طی جلسات کارشناسی با جامعه محلی و کارشناسان دستگاه‌های متولی در حال بررسی هستند.

همچنین نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران، پروژه سیستان را یکی از بزرگترین پروژه‌های UNDP و از بزرگترین پروژه‌های توسعه در ایران خواند و ضمن اشاره به حمایت مالی اتحادیه اروپا برای این پروژه، طرح‌های کوچک زودبازده را حائز اهمیت بسیار دانست و تأکید کرد: این طرح‌ها با ارتباط با سایر سازمان‌ها از جمله سمن‌ها، سازمان‌های جامعه مدنی را تقویت کرده، مبنایی برای فعالیت‌های بیشتر و اعتمادسازی ایجاد می‌کنند و درها را برای فعالیت‌های درازمدت و تأثیرگذاری بیشتر باز می‌کنند.

کلودیو پرویداس از استقبال خوب گروه‌های محلی در ارائه طرح ابراز خوشحالی کرد و این را نشانگر توجه مثبت مردم به سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری سیستان دانست و افزود: این استقبال نشان‌دهنده علاقه و تمایل مردم به بهبود شرایط است؛ شرایطی که با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی در منطقه سیستان به‌وجود آمده است.

وی یاد آور شد: توجه به حفاظت محیط زیست نباید در خلاء اتفاق بیافتد، بلکه باید در بستر توسعه اقتصادی فراگیر به آن توجه شود و ما تا دستیابی به نتایج مورد انتظار متعهد باقی خواهیم ماند.

در ادامه سرپرست پروژه سیستان در این جلسه به معرفی طرح‌های زودبازده کوچک اشاره کرد و گفت: محوریت طرح‌های کوچک زودبازده «گردشگری، صنایع دستی و توسعه فرهنگی»، «توانمندسازی اقتصادی بانوان»، «کشاورزی و دامداری»، «شیلات و آبزی پروری»، «کارآفرینی و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط مقیاس»، «مدیریت خاک، آب و تالاب» و «تجارت و بازرگانی» است.

ندا فلسفی در مورد اهداف این طرح گفت: اهداف این طرح‌ها تقویت ظرفیت نهادی سازمان‌های کلیدی برای دستیابی به اهداف توسعه، پشتیبانی از ابتکارات فردی و گروهی جامعه محور با هدف درآمدزایی و کاهش فقر، کمک به ارتقای فعالیت‌های پشتیبان بین سازمان‌های جامعه مدنی، دولت و حامیان مالی، حمایت از تشکل‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های محلی که به دنبال راه حل‌هایی برای کاهش مشکلات مربوط به منابع طبیعی، تغییرات اقلیمی و بهبود معیشت و شناسایی راه حل های ممکن به منظور آزمایش و محک چالش‌های توسعه با تأکید بر به‌کارگیری دانش بومی است.

سرپرست پروژه سیستان ادامه داد: طرح‌های کوچک زودبازده از اقدامات اجرایی پروژه سیستان است که به طور ویژه برای جلب مشارکت کنشگرانی است که دارای دیدگاهی ویژه یا متمایز به موضوع توسعه باشند، یا نماینده مردمی باشند که از فرآیند توسعه محروم بوده و توانایی ارائه راهکارهایی تجربی یا نوآورانه برای برون‌رفت از محرومیت یا مواجه شدن با چالش‌های توسعه را داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: پروژه ارتقا مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب هامون و حمایت معیشت‌های جایگزین جوامع محلی، با نام اختصاری پروژه سیستان، پروژه‌ای مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد است که با حمایت مالی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۰ میلادی و با اهداف مشخص به مدت پنج سال در منطقه فعالیت می‌کند.

«دومین جلسه کمیته بررسی و تصویب طرح‌های کوچک زودبازده» با حضور اعضای کمیته شامل نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران و معاون وی، نمایندگان استانی شامل استانداری سیستان و بلوچستان، اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان شیلات، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کار و امور اجتماعی، اداره کل منابع طبیعی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه زابل نماینده وزارت امور خارجه و نمایندگان پروژه سیستان و با هدف معرفی طرح‌های کوچک زودبازده دریافت شده توسط تیم پروژه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =