مرغ

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن ملی طیور، قیمت اعلام شده مرغ در بازار واقعی نیست، چراکه این قیمت با قیمتی که از مرغداران خریداری می‌شود، متفاوت است و سود کمی به مرغداران می‌رسد. این در حالی است که قیمت تولید بیش از آن چیزی است که به نظر عادلانه به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

در مورد دلایل نوسان قیمت مرغ طی دو سال گذشته نقل قول‌های زیادی شده است. از سویی بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در سال 96 میزان تولید را کاهش داد و در نتیجه با تقاضای زیاد و عرضه کم قیمت مرغ افزایش یافت.

از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده‌های دامی در سال 97 هزینه‌های تولید مرغ را افزایش داد و سبب شد تا قیمت‌ها در بازار بار دیگر روند صعودی بگیرد. سال گذشته 15 استان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند که 25 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار و بومی معدوم شدند.

همین امر موجب کاهش تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور شد که البته در سال 97 با پیشگیری‌های لازم در مرغداری‌ها میزان شیوع این بیماری به حداقل رسید، اما آسیب‌های آن همچنان برای مرغداران پابرجاست.

آذرماه سال جاری وزارت صمت در بخشنامه‌ای صادرات مرغ را آزاد اعلام کرد و همین امر سبب شد که زمزمه‌های افزایش قیمت مرغ به گوش برسد، به‌طوری‌که از ابتدای هفته جاری قیمت مرغ در بازار 13هزار و 600 تومان شد و در روز دوم دی ماه به 14 هزار و 300 تومان رسید.

تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مرغ در کشور دلیل افزایش قیمت مرغ را گرانی نهاده‌های دامی و دیگر هزینه‌های جاری در تولید مرغ می‌دانند و برخی دیگر هم علت این افزایش قیمت را ناشی از رابطه عرضه و تقاضا در بازار می‌دانند و معتقد هستند که مرغ کالایی نیست که در طول سال قیمت ثابتی داشته باشد. نوسان قیمت مرغ در بازار داخلی در حالی نگرانی ایجاد کرده است که افزایش قیمت به نظر مصرف‌کننده بر اساس هزینه‌های جاری زندگی و میزان درآمد، بالا و به نظر مرغداران بر اساس هزینه‌های جاری در تولید مرغ نامناسب است. ستاد تنظیم بازار هم برای پیشگیری از اعتراض‌های احتمالی قطعاً با سعی در جلب رضایت شهروندان قیمتی را اعلام می‌کند که با درآمدها تا حدی همخوانی داشته باشد.

افزایش 5/2 برابری قیمت نهاده‌های دامی، از جمله، ذرت و کنجاله سویا از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان مرغ است؛ دغدغه‌ای که با اعتصاب کامیونداران از ابتدای سال آغاز شد و در مهر و آبان به اوج خود رسید، به‌طوری‌که مرغداران برای دریافت نهاده‌های مانده در بندر هزینه‌های دو تا سه برابری پرداخت کردند. اعتراض رانندگان کامیون به «گران شدن عوارض و لوازم یدکی» در عین «ثابت ماندن کرایه بار» بود. اعتصاب این صنف تا جایی ادامه داشت که پایانه بار تهران هم به اعتصاب کامیونداران پیوست.

موج دوم این اعتراض هم از ابتدای مهرماه آغاز شد و در نهایت شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در بیست و نهمین جلسه خود نرخ جدید کرایه کامیونداران را بر اساس تُن و کلیوگرم محاسبه و اعلام کرد. این در حالی است که نهاده‌های دامی که اصلی‌ترین معضل افزایش قیمت مرغ در بازار است، نادیده گرفته می‌شود. در واردات نهاده‌های دامی انحصار وجود دارد، به‌طوری‌که 50 درصد از واردات آن در اختیار یک نفر قرار دارد. از سویی نهاده دامی ذرت از کشورهای برزیل، اوکراین و روسیه وارد می‌شود. قیمت هر کیلوگرم ذرت یک هزار و 200 تا یک هزار و350 تومان در سال 97 است. همچنین قیمت سویای وارد شده از برزیل دو هزار و 425 تومان است. در سال 97 حدود یک میلیون و ۴۶۵ هزار تُن دانه سویا به کشور وارد شده است. کنجاله سویا هم از کشور آرژانتین وارد می‌شود. قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا دو هزار و 450 تومان است.

میزان واردات کنجاله سویا در شش ماهه اول امسال نیز ٥٣٦ هزار تن بوده است. نهاده دامی جو نیز از روسیه وارد می‌شود و قیمت هر کیلو گرم آن یک هزارو 300 تا یک‌هزار و 400 تومان است. به گفته کارشناسان برای تعیین قیمت هر کیلوگرم نهاده دامی برای مرغداران باید یک‌هزار و 500 تا یک هزار و600 تومان هزینه حمل و نقل از بندر را در نظر گرفت تا قیمت واقعی آن‌ها به دست‌آید.

افزایش قیمت مرغ در بازار مقطعی‌ است

در همین راستا غلامعلی فارغی، رئیس هیئت مدیره انجمن ملی طیور، در گفت‌وگو با روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، در رابطه با افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: قیمت اعلام شده مرغ در بازار واقعی نیست، چراکه این قیمت با قیمتی که از مرغداران خریداری می‌شود، متفاوت است و سود کمی به مرغداران می‌رسد. این در حالی است که قیمت تولید بیش از آن چیزی ا‌ست که به نظر عادلانه به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی در رابطه با فروش مرغ در بازار از ابتدای هفته جاری با قیمت 13 هزار و 600 تا 14هزار و 300 تومان گفت: جدا از موضوع نارضایتی مرغداران از قیمت بازار، ستاد تنظیم بازار برای حمایت از مصرف‌کنندگان قیمتی را اعلام می‌کند تا تلاطم بازار کاهش یابد، در حالی که این اتفاق محقق نمی‌شود، چراکه موج این نگرانی به تولیدکنندگان هم می‌رسد که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود تا حدی تولید خود را کنترل کرده و میزان آن را کاهش می‌دهند. فارغی تأکید کرد: افزایش قیمت مرغ در بازار مقطعی‌ و ناشی از نهاده‌هایی است که بنا بر اعتصاب کامیونداران در بندر مانده بود که با رفع بخشی از معضل کامیونداران نهاده‌ها به دست تولیدکنندگان رسیده است، اما رونق چرخه تولید مرغ ممکن است کمی به طول بینجامد.

گزارش از بیتا حقیقی پور

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =