کد خبر: 41130
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
هدفگذاری ۵ هزار هکتار یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی لرستان

یکپارچه‌سازی حداقل ۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان لرستان در سال ۱۴۰۳ هدفگذاری شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهادکشاورزی، در جریان سفر گروهی از رسانه‌های جمعی، مدیر امور اراضی این استان ضمن بیان این مطلب گفت: سال گذشته ۱۱۱۳ هکتار در لرستان یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی با مشارکت مردم صورت گرفت.

بهرام میردریکوند، تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تبدیل زمین‌های کوچک و خرد به اراضی بزرگ را یکی از طرح‌های مهم و شاخص بخش کشاورزی استان لرستان عنوان و اظهار کرد: با این اقدام، مساحت اراضی کشاورزی به حد فنی و اقتصادی برای تولید می‌رسد، ضمن آن که برداشتن مرزها میان این اراضی، منجر به افزایش سطح زمین‌ها و در نتیجه استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی، مدیریت بهتر، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

وی در جریان بازدید خبرنگاران اعزامی از طرح یکپارچه‌سازی ۳۱۰ هکتاری اراضی کشاورزی حومه شهرستان رومشکان تصریح کرد: بخش بزرگی از این اراضی دیم به علت خشکسالی‌های متوالی رها شده بودند، اما با یکپارچه‌سازی و احداث سه ایستگاه پمپاژ آب در این ۳۱۰ هکتار، این اراضی تبدیل به اراضی آبی شده و عملکرد تولید گندم با کاشت بذرهای گواهی شده و مدیریت مزارع در آن از حدود یک تن در هکتار به ۸ تا ۱۰ تن در هکتار افزایش یافته است.

میردریکوند ادامه داد: در این عرصه یکپارچه‌سازی شده، ارقامی همچون چمران و پیشگام کشت شده و پیش‌بینی می‌شود عملکرد تولید گندم رقم پیشگام به ۱۰ تن در هکتار برسد.

وی با بیان این که کشاورزان این منطقه از طرح یکپارچه‌سازی اراضی استقبال کرده‌اند، تصریح کرد: احداث سه ایستگاه پمپاژ آب با مشارکت دولت و مردم صورت گرفته به طوری که ۸۵ درصد هزینه آن برعهده دولت و ۱۵ درصد توسط کشاورزان پرداخت شده است.

میردریکوند هزینه احداث این سه ایستگاه پمپاژ آب را ۱۱.۵ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی افزود: وقتی زیرساخت‌ها برای اجرای یک طرح آماده شود، مردم نیز در اجرای آن طرح مشارکت می‌کنند.

مدیر امور اراضی استان لرستان، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی و مشوق‌های دولت را از جمله دلایل مشارکت و استقبال کشاورزان این منطقه به یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی دانست.

وی افزود: با یکپارچه‌سازی ۳۱۰ هکتار اراضی کشاورزی در حومه رومشکان، این زمین‌ها از ۱۸۰ قطعه به ۸ قطعه تبدیل شدند و ۱۸۰ کشاورزی روی آن، گندم کشت کرده‌اند.

میردریکوند درباره مشوق‌های دولت برای تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی بیان داشت: احداث جاده‌های بین‌زراعی، اجرای سیستم‌های آبیاری نوین، کاهش سهم بیمه کشاورزان، پرداخت تسهیلات با نرخ پایین و اعطای نهاده‌های تولید مانند بذر گواهی شده از مشوق‌های دولت در اجرای این طرح هستند.

مدیر امور اراضی استان لرستان در همین حال، رفع تداخلات اراضی را گام نخست در این استان عنوان و اذعان کرد: تا پایان شهریور امسال طرح رفع تداخلات اراضی در این استان به اتمام می‌رسد.

وی افزود: ما تاکنون توانستیم بیش از ۱۱۰۰ پلاک را در این استان رفع تداخل اراضی کنیم که در نتیجه آن، ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ملی برگشت داده شده و تحت عنوان اراضی غیرملی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

میردریکوند در همین حال گفت: در شهرستان رومشکان، جشن پایان رفع تداخلات اراضی برگزار شده و سپس به یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی پرداختیم.

وی به اجرای طرح کاداستر اراضی نیز اشاره و تصریح کرد: برای اجرای طرح کاداستر از مجموع ۵۰۰ هزار هکتار، ۴۱۷ هزار هکتار را تثبیت و از این سطح تاکنون برای حدود ۳۰۰ هزار هکتار کاداستر انجام دادیم که منجر به صدور سند تک‌برگ شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =