مرغ سایز

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: مرغدارانی که به تولید مرغ‌سایز اقدام کنند با کسب مجوز لازم می‌توانند پنج دوره تولید مرغ در سال داشته باشند.

علیرضا اکبرشاهی در گفت وگو با روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، درباره طرح "مرغ سایز" توضیح داد: این طرح مدتی‌ است که در دستور کار قرار گرفته و بر اساس بررسی‌ها مشخص شده وزن مناسب برای هر مرغ‌ یکهزار و 300 تا یکهزار و 800 کیلوگرم است. این میزان وزن، کمترین مقدار چربی و ضایعات را دارد و اغلب شهروندان به اشتباه تصور می‌کنند اگر وزن مرغ بیشتر باشد مرغ باکیفیت تری خریداری کرده‌اند در صورتیکه این تصور اشتباه است.

وی گفت: برای تولید مرغ‌ سایز نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده هستیم تا بتوانیم میزان تولید مرغ‌های سایز را به حداکثر برسانیم. در حال حاضر تنها تعداد محدودی از مرغ‌داری‌ها به تولید مرغ سایز پرداخته‌اند بنابراین با فرهنگ‌سازی و خواست مردم برای خرید مرغ‌سایز میزان تولید هم افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه هر مرغداری تنها 4 دوره پرورش مرغ در سال می‌تواند انجام دهد، عنوان کرد: مرغدارانی که به تولید مرغ‌سایز اقدام کنند با کسب مجوز لازم می‌توانند پنج دوره تولید مرغ در سال داشته باشند.

وی تاکید کرد: تولید مرغ‌ سایز علاوه بر ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا در بازار داخلی می‌تواند در بازار بین‌المللی هم به نفع باشد چراکه بسیاری از کشورها خواهان خرید مرغ‌ سایز از ایران هستند و زمانی که صادرات مرغ مجدد آزاد شود فرصت مناسبی برای ارزآوری فراهم می‌شود.

پیش از این مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرده بود اگر صنعت طیور کشور، پرورش مرغ با لاشه بالای 2 کیلو و ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم را به وزن استاندارد یکهزار و 500 تا یکهزار و 600 کیلوگرم برساند از نظر تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار تن به ارزش بیش از 2 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی می‌شود.

بر اساس این گزارش، طرح استاندارسازی وزن مرغ های تولیدی کشور مدتی است که با عنوان " طرح تولید مرغ سایز" در معاونت امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی مطرح شده است. طرفداران این طرح معتقدند مرغ سایز (مرغ با وزن متعارف) از کیفیت و سلامت بالاتری از مرغ درشت برخوردار بوده و ضایعات و آلاینده های کمتری دارد که به نفع مصرف کننده و محیط زیست است. همچنین آنها صرفه اقتصادی با بهبود ضریب تبدیل و افزایش تعداد دوره های پرورش را از دیگر دلایل برتری تولید مرغ با وزن متعارف می دانند. اما شاید مهمترین دلیل عنوان شده از سوی طرفدارن طرح تولید مرغ سایز امکان افزایش صادرات با توجه به مازاد تولید در کشور و تنظیم بازار عرضه و تقاضا باشد.

این در حالی است که مخالفان این طرح دلایل عنوان شده را در بسیاری از موارد رد کرده و یا اقرارآمیز و خلاف واقع می دانند.

بهرام پاکزاد، دبیر انجمن صنفی مرغدارن گوشتی استان اصفهان، بحث‌های مطرح شده در مورد مرغ با وزن بالا را نادرست می‌داند و معتقد است سلامت بالاتر مرغ های سایز نسبت به مرغ درشت دروغ بزرگی است که افراد غیر متخصص به آن دامن زده و ناآگاهانه مرغدران را در شرایط دشواری قرار می‌دهند. طرح این موضوع با عنوان اینکه مرغ سایز سلامت تر است، کاملا اشتباه بوده زیرا در سن بالای 40 روز به دلیل اینکه احتمال ابتلا به بیماری برای مرغ ها بسیار ضعیف است، استفاده از آنتی بیوتیک و هر داروی دیگری کاهش می یابد، همچنین باقی مانده فلزات سنگین به دلیل مصرف کمتر مکمل ها و کنسانتره در سن 45 روزگی به بالا بسیار کمتر است.

پاکزاد می گوید که استفاده از آنتی بیوتیک یا هر داروی دیگر در پایان دوره، هزینه زیادی برای مرغدار به همراه خواهد داشت به همین دلیل مرغدارانی که مرغ خود را تا سن 40 تا 45 روزگی نگهداری می کنند به هر دلیلی که احساس کنند برای سلامت مرغ مشکلی پیش می آید سریعا مرغ ها را روانه کشتارگاه می کنند زیرا در این زمان هزینه درمان بیش از نگهداری خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =