کد خبر: 40866
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵

در یازده ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸۶ هزار تن انواع آبزیان و فراورده های شیلاتی صادر شد که دارای ارزش بیش از ۳۳۷.۷ میلیون دلار بود.

به گزارش روستانیوز به نقل از سازمان شیلات ایران، مطابق آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات انواع آبزیان و فرآورده های شیلاتی در یازده ماهه ۱۴۰۲ به بیش از ۱۸۶ هزار تن و ارزش بیش از ۳۳۷.۷ میلیون دلار بود که از نظر وزنی۱۵.۳ درصد و از نظر ارزشی ۶.۵ درصد نسبت به دوره زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان درباره کالاهای اصلی شیلاتی که سهم بالایی در سبد صادرات یازده ماهه ۱۴۰۲ داشته اند گفت: ۶۶ هزار تن انواع ماهیان دریایی به ارزش ۱۱۸.۵ میلیون دلار، ۴۸هزار تن انواع خوراک آماده آبزیان به ارزش۴۰.۵ میلیون دلار، ۲۶.۸ هزار تن میگو به ارزش ۸۹.۴ میلیون دلار، ۲۵.۲ هزار تن کپور ماهیان به ارزش ۳۳.۵ میلیون دلار و ۱۲.۸ هزار تن قزل آلا به ارزش ۳۲.۳ میلیون دلار بیشترین سهم را در سبد صاداراتی داشتند.

عباس مختاری افزود: بیشترین سهم ارزشی صادرات بعد از انواع ماهیان که ۳۵.۰۴ درصد کل ارزش صادراتی با ارزش ۱۱۸.۵ میلیون دلار را داشته است، به میگو با سهم ۲۶.۴۹ درصد از ارزش کل و به ارزش قریب به ۹۰ میلیون دلار می رسد و پس از آن خوراک آبزیان با سهم ۱۲.۰۱ درصدی و با ارزش ۴۰.۵ میلیون دلار جایگاه سوم صادرات را از آن خود کرده است.

وی ادامه داد: از نظر ارزش صادرات بین ۶۲ کشور که محصولات آبزیان و فرآورده های جمهوری اسلامی ایران را وارد کرده اند، امارات متحده عربی با ارزش نزدیک به ۷۰ میلیون دلار و سهم ۲۰.۶۳ درصد از کل ارزش صادراتی در مقام اول، عراق با ارزش نزدیک به ۶۷ میلیون دلار و سهم ۱۹.۸۲ درصدی از کل ارزش صادراتی در مقام دوم و چین با ارزش صادراتی ۶۳.۵ میلیون دلار و سهم ۱۸.۸۲ درصد از کل ارزش صادراتی در مقام سوم کشور های هدف صادرات آبزیان و فرآورده های آبزیان جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

واردات ۷۲ میلیون دلاری انواع کالاهای شیلاتی در یک ماهه گذشته

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان درباره میزان واردات کالاهای شیلاتی گفت: مطابق آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران در یازده ماهه سال ۱۴۰۲، واردات انواع کالاهای شیلاتی از ۳۴ مبادی مختلف دنیا با وزن ۲۲۷۶۳ تن و معادل ۷۲.۲ میلیون دلار صورت گرفته است که از نظر وزنی ۹۴ درصد و از نظر ارزشی ۹۳.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

مختاری افزود: اصلی ترین کالای وارداتی شیلاتی که سهم بالایی در سبد وارداتی یازده ماهه ۱۴۰۲ داشته اند عبارتند از: انواع تون ماهیان منجمد که نزدیک به ۹۰ درصد از حجم کالای وارداتی به میزان ۲۰ هزار و ۲۹۴ تن به ارزش ۴۹.۶ میلیون دلار را تشکیل داده و مابقی سایر نهاده های آبزی پروری شامل مولد میگو، بچه ماهی دریایی و تخم چشم زده قزل آلا و خوراک استارتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: از نظر ارزش واردات بین ۳۴ کشور که محصولات آبزیان و فرآورده های خود را به جمهوری اسلامی ایران صادر کرده اند، امارات متحده عربی با ارزش ۱۹.۵ میلیون دلار سهم ۲۶.۹۸ درصد کل ارزش وارداتی را شامل بوده است.

مختاری افزود: در رتبه دوم، غنا با ارزش ۱۰ میلیون دلار سهم ۱۴.۰۸ درصد کل ارزش وارداتی ما و چین با ارزش ۷ میلیون دلار و سهم ۹.۷۵ درصد در مقام سوم جای دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =