روز سوم فروردین سال ۱۴۰۳ مطابق با ۲۲ ماه مارس سال ۲۰۲۴ میلادی روز جهانی آب(WWD) است و شعار" آب برای صلح " برای امسال در نظر گرفته شده است که پیشاپیش فرا رسیدن این روز را تبریک عرض نموده و گرامی می داریم.


به گزارش روستا نیوز، دکتر علیرضا کیهان پور/ سال ۱۹۹۲ میلادی و در بیست و یکمین کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست و توسعه (اجلاس زمین) در شهر ریودوژانیروی برزیل، روز ۲۲ مارس مصادف با دوم یا سوم(سال کبیسه) فروردین ماه هر سال به عنوان روز جهانی آب(World Water Day) تعیین شد. طبق قطعنامه تصویب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل، روز ۲۲ مارس ۱۹۹۳ به عنوان نخستین روز جهانی آب در جهان گرامی داشته شده است.

این کنفرانس به عنوان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین نشست‌های "سازمان ملل متحد(UN)" شناخته می‌شود که هدف از برگزاری آن تعیین وظایف دولت‌های مختلف در قبال توسعه و حفظ محیط زیست بود. در این بیانیه ۲۷ اصل برای این هدف تعیین شده که به مسائلی از جمله وظایف کشورهای مختلف در برابر حفاظت از محیط زیست، همکاری‌های بین‌المللی لازم در این زمینه، نقش و حقوق شهروندان و سایر موارد می‌پردازد.


روز جهانی آب روزی است که به اهمیت حفظ منابع آبی به خصوص آب شیرین در دسترس می‌پردازد. هر ساله در این روز موضوعات مختلفی در زمینه آب پاک، بهداشت آب، حفظ منابع آبی و سایر موضوعات که اهمیت زیادی دارند، مطرح می‌شود. یکی از اصلی‌ترین اهداف از برگزای این کنفرانس‌ها، آگاهی رسانی، آموزش عمومی و بحث در زمینه موضوع منتخب هر سال جهت حفاظت از منابع و آینده بشریت است.

همچنین برگزاری کمپین‌های مختلف دراین زمینه جهت جمع‌آوری منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های مختلف آبی نیز یکی از اقدامات کاربردی در چنین روزی است. جایگاه آب نزد ایرانیان نیز بسیار اهمیت داشته و موجب نیایش " آناهیتا الهه آب " می‌ شده است.

شعار روز جهانی آب(WWD) درسال ۲۰۲۴ مطابق با روز جمعه سوم فروردین ۱۴۰۳ در سراسر دنیا 《 آب برای صلح/WFP 》در نظر گرفته شده است. هرچند از سال ۱۹۹۴ میلادی شعار پایه و همیشگی " آب برای زندگی" یعنی 《 Water For Life 》 توسط سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد فائو(FAO) تصویب شده است اما هر ساله بنا بر موضوعات روز موضوعات گردشی روز جهانی آب نیز ذیل شعار جاودانه و زیبای 《آب برای زندگی》 یا همان "WFD" تصویب و طی مراسم و جشن باشکوهی در اکثر کشورهای دنیا گرامی داشته می شود.

《 فراموش نکنیم تصور نبودن آب آشامیدنی و مصارف گوناگون آن حتی برای یک لحظه نیز نمی تواند در ذهن و فکر بشر گنجانیده شود و این نعمت الهی که زندگی همه موجودات زنده انسانی، جانوری و گیاهی صد در صد به آن وابسته است را باید با صرفه جویی، رعایت الگوی پایدار مصرف ؛ حفاظت از منابع آبی در دسترس ، آموزش ، ترویج و اطلاع رسانی مطلوب توسط وسایل ارتباط جمعی یعنی همه رسانه های مکتوب، دیداری، شنیداری و فضای آنلاین متضمن ادامه حیات همه موجودات نمود و از دیدگاه نگارنده هرساعت، دقیقه و ثانیه روز و شب توجه بشر به جلوگیری مسؤولانه از اسراف و هدر دادن این سرمایه و هدیه ارزشمند الهی در طبیعت و زادبوم خود، واجب و ضرورتی لازم و بسیار راهبردی است.》.
دکتر علیرضا کیهان پور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =