کد خبر: 40774
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
کاهش چشمگیر مصرف آب با آبیاری زیرسطحی

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی از تحول در بهره‌وری آب کشاورزی با استفاده از سامانه‌های آبیاری زیرسطحی خبر داد.

به گزارش روستانیوز: جانعلی بهزادنسب ضمن اشاره اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق این مهم بیان کرد: روند روزآمدسازی نظام آبیاری کشور به‌تدریج رشد کرده و در حال حاضر برنامه‌ریزی این وزارتخانه ترویج آبیاری زیرسطحی است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این سامانه در قالب طرح‌های آزمایشی انجام‌شده است. طی ماه‌های گذشته حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی زیر کشت نیشکر درکشت و صنعت کارون به سامانه آبیاری زیرسطحی به‌عنوان یک مزرعه الگویی مجهز شده است و عملیات تجهیز ۸۲ هکتار از اراضی زیر کشت یونجه درکشت و صنعت مغان نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

بهزاد نسب با اشاره به تحقق صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف آب و جلوگیری از رشد و گسترش علف‌های هرز در مزارع به‌عنوان نتایج بهره‌برداری این سامانه‌ها گفت: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌شده که سالانه ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور از طریق آبیاری زیرسطحی کشت و کار شوند و درمجموع در طول برنامه ۷۵۰ هزار هکتار تحت پوشش این نوع آبیاری قرار خواهند گرفت که در صورت افزایش ظرفیت‌سازی، امکان گسترش بیشتر نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این برنامه در کشور که به‌شدت موردحمایت دولت، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت جهاد کشاورزی است، شاهد تحول بزرگی در نظام آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب خواهیم بود.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: درگذشته فن‌آوری که برای آبیاری زیرسطحی استفاده می‌شد متشکل از نوارهای ساده بود که قطره‌چکان‌های آبیاری (دریپرها) بر روی آن نصب می‌شدند و ریشه‌های گیاه و یا حتی برخی جانداران خاکزی با ورود به این دریپرها باعث مسدود شدن آن‌ها می‌شدند ولی در فن‌آوری جدید که توسعه آن ذیل برنامه هفتم در دستور کار قرارگرفته است، نوارها و دریپرها با پدهایی پوشانده و مانع از ورود ریشه گیاه و سایر عوامل موجود در خاک به سامانه می‌شوند که حتی صرفه‌جویی بیشتری نیز در مصرف آب به دنبال خواهد داشت.

بهزاد نسب یادآور شد: در حال حاضر طرح آزمایشی سامانه آبیاری زیرسطحی در کشت و صنعت کارون در حال اجراست و نتایج درصد صرفه‌جویی در مصرف آب در مقایسه با مزارع شاهد پس از استنتاج اعلام خواهد شد ولی نسبت به آبیاری غرق‌آبی بین ۷۰ تا ۸۰ و نسبت به آبیاری قطره‌ای بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد اولیه صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =