کاهش 80 درصدی فرسایش خاک با کاشت ارقام ماشک علوفه‌ای

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش بیش از 80 درصدی فرسایش خاک در اقلیم سردسیر پس از کاشت ارقام ماشک علوفه‌ای مراغه و گلشن خبر داد.

به گزارش روستانیوز: نصرت اله حیدر پور در گفت‌وگو با ایانا ضمن بیان این موضوع که استفاده از پوشش گیاهی یکی از ارزان‌ترین و مناسب‌ترین راه‌های حفاظت و کنترل فرسایش خاک است، اظهار داشت: در پژوهشی که توسط محققین این مرکز و به‌منظور بررسی اثر کشت دو رقم ماشک علوفه‌ای (مراغه و گلشن) بر میزان فرسایش خاک و تولید رسوب انجام گرفت، کاهش 80 و 93 درصدی میزان رسوب به ترتیب در سال‌های اول و دوم در تیمار ماشک مراغه مشاهده شد.

وی افزود: استفاده از ماشک‌های علوفه‌ای یاد شده در مناطق شیب‌دار که فرسایش‌پذیری بیشتری دارند، در اولویت قرار داشته و در شرایط خشک‌سالی و کم‌آبی، آبیاری اولیه و تکمیلی به‌منظور دستیابی به حداکثر عملکرد این گیاهان ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مناسب‌ترین عمق کاشت حدود 3 تا 5 سانتی‌متر بوده و کشت این ارقام با استفاده از بذرکار مرکب نیز امکان‌پذیر است.

وی تأمین نیازهای کودی این ارقام را 20 کیلوگرم ازت خالص (از منبع نیترات آمونیوم) در هکتار و همچنین 15 تا 30 کیلوگرم فسفر خالص (از منبع سوپر فسفات) با توجه به میزان فسفر اولیه خاک در پاییز و به‌صورت جایگزین آن عنوان کرد.

حیدر پور در پایان تصریح کرد: کشت گیاهان علوفه‌ای علاوه بر نفوذ آب در خاک، کاهش حجم و شدت رواناب، استحکام خاک و همچنین جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، با تولید علوفه باکیفیت به‌منظور تعلیف دام، رونق اقتصادی و افزایش سطح زندگی ساکنین محلی منجر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =