کد خبر: 40748
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
دکتر فاطمه اسپندی؛ نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان البرز

معیشت مردم و مشکلاتی که در این راستا با آن دست به گریبان هستند در حال حاضر نه تنها در استان البرز بلکه در بیشتر استان‌های کشور موضوعی مشهود است. برای حل مشکلات معیشتی مردم و افزایش سطح رفاه اجتماعی ایجاد اشتغال می‌تواند به عنوان یک گزینه و مهم‌ترین گزینه در دستور کار باشد.

به گزارش روستانیوز: وقتی در جامعه بزرگی مانند استان البرز که استعدادهای فراوانی در آن وجود دارد اشتغال مولد ایجاد شود، شرایط اقتصادی خانوارها تغییر پیدا می‌کند وعلاوه بر افزایش درآمد خانوار وکاهش دغدغه مندی آنها در زمینه تامین معیشت، باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی همانند سرقت، اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر و دیگر بزهکاری‌های اجتماعی می‌شود.

بنابراین باید با استفاده از توان بخش خصوصی و ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین بخش خصوصی و دولت زمینه اشتغال مولد و دائم را برای قشر جویای کار فراهم آورد و لازمه این کار ارتباط تنگاتنگ میان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش اقتصادی بازرگانی و تولیدی استان است.

به اعتقاد من اولین اقدامی که در این راستا باید انجام شود اصلاح قوانین مخل کسب و کار توسط نمایندگان مجلس است که می تواند زمینه رونق تولید را فراهم آورد؛امری که باعث شده مقام معظم رهبری در این چند سال شعار سال را پیرامون موضوع تولید انتخاب کند.

ضمن اینکه با ایجاد مهارت آموزی برای افراد جویای کار و اختصاص تسهیلات بانکی کم بهره برای ایجاد اشتغال ثابت و مولد می توان به افزایش اشتغال در استان کمک کرد. البته باید در این میان سازوکارهایی برای استفاده صحیح از تسهیلات اختصاص داده شده، به کار گرفته شود تا منابع به جاهایی خارج از بحث اشتعال سوق داده نشود.

خوشبختانه استان البرز با دارا بودن چندین شهرک صنعتی پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد اشتغال دارد به شرط اینکه از تولید کننده‌ها حمایت شده و موانع تولید از سر راه آنها برداشته شود.

از نظر اجتماعی استان البرز با توجه به اینکه استانی مهاجر پذیر چه از نظر مهاجرین داخلی و چه از نظر اتباع بیگانه است، این موضوع علاوه بر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که به همراه داشته آسیب‌های زیادی هم به همراه دارد.

یکی از آسیب‌هایی است که مهاجرت بی‌رویه به این استان به همراه داشته، افزایش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در نواحی حاشیه نشین و شهرک‌های پیرامونی است که بیشتر این شهرک‌هایی که زمینه ساز بزهکاری‌های اجتماعی است در نزدیکی زندان‌هایی بنا شده‌اند که خانواده‌های مجرمین برای دسترسی آسان به افراد زندانی در آنجا سکونت گزیده‌اند و پتانسل فراوانی برای ایجاد بزه اجتماعی دارند بنابراین همانگونه که زندان رجایی شهر تعطیل و منتقل گردید، برای سایر ندامتگاه‌های استان نیز باید تدابیر اساسی اندیشیده شود.

در زمینه اتباع بیگانه متاسفانه در استان البرز وضعیت مطلوبی وجود ندارد و تعداد بسیار زیادی از اتباع چه به صورت مجاز و چه غیرمجاز در این استان حضور دارند که همین موضوع باعث آسیب‌هایی در زمینه اجتماعی شده است.

به اعتقاد من اگر ورود اتباع به داخل کشور و استان البرز از مبادی قانونی صورت پذیرد و ورود افراد مستعد و توانمند برای استفاده در بخش خدمات تحت ضوابط مشخصی صورت گیرد، علاوه بر کنترل مهاجرت‌های بی‌رویه به استان و کشور، از ورود افرادی که دارای سوابق سوء بوده و ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند باید جلوگیری شده و افراد دارای توانمندی‌ها خاص پس از آموزش در کمپ‌های ایحاد شده، در زمینه‌های خدماتی به کار گرفته شوند.

در زمینه سیاسی نیزبا توجه به اینکه استان البرز از نظر تقسیمات کشوری آخرین استانی است که در کشور شکل گرفته و در همسایگی تهران قرار دارد، متاسفانه الگوبرداری از طرح‌های پایتخت و تعمیم آن به استان البرز با بودجه‌هایی که هیچ وقت با پایتخت برابری نمی‌کند باعث شده که بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها در این استان به سرانجام نرسد.

بنابراین لازم است که افزایش تعداد نماینده‌های استان البرز در مجلس در دستور کارقرار گیرد تا با عضویت در فراکسیون‌ها و لابی‌های نمایندگان در بحث تخصیص بودجه‌ برای استان موفق عمل کنند.

موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که استفاده از مدیران غیربومی و اصطلاحا غیرآشنا به مسائل استان ،عواقب بسیار نامناسبی به همراه دارد در حالی که استان البرز و شهر کرج دارای مدیران توانمندی است که استفاده از آنها می‌تواند با توجه به شناختی که از استان دارند به رشد و شکوفایی البرزکمک.

بنابراین باید از انتصاب‌های سفارشی و همچنین به کارگیری افراد غیر متخصص در پست‌های اجرایی استان جلوگیری شود و شایسته‌گزینی در اولویت کار قرار گیرد تا بتوان با استفاده از توانایی‌های مدیرانی که امتحان پس داده هستند، ظرفیت‌های نهفته استان را به فعل تبدیل کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =