کد خبر: 39759
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
خالد نبی

پل ارتباطی کلاله به منطقه گردشگری و آرامگاه خالدنبی (ع) در دهستان تمران که بر اثر سیل تخریب شده بود به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، معاون راه های روستایی اداره کل راهداری گلستان پیش از ظهر شنبه ۲۷ اسفندماه در حاشیه مراسم بهره برداری از پل در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: پس از تخریب پل در کیلومتر ۳۷ کلاله به روستاهای منطقه خالد نبی بر اثر سیل از یک سال پیش با تامین اعتبار مبلغ ۸ میلیارد تومان عملیات احداث این پل آغاز و اکنون به بهره برداری رسید.

ابراهیم جاوید زاده با بیان اینکه مبلغ سه میلیارد تومان، از اعتبار ساخت این پل از منابع سفر رییس جمهور تامین شده است، اضافه کرد: از این پس رفت و آمد مردم پنج روستای پایین دست و عشایر و گردشگران منطقه خالدنبی آسان تر می شود.

فرماندار کلاله نیز در حاشیه افتتاح و بهره برداری از این پل بیان کرد: منابع طبیعی نیز با اعتبار ۸ میلیارد تومان برای احداث آب بند در بالادست و پایین دست پل اقدام کرد.

فرهاد شیبک گفت: هر سال صدها هزار مسافر و گردشگر از مناطق گردشگری و مذهبی شهرستان به خصوص "مزار خالد بن سنان؛ خالدنبی (ع)" و "گورستان اعجاب انگیزش" بازدید می کنند.

به گزارش ایسنا، یکی از مناطق مذهبی تاریخی گلستان مجموعه زیارتی خالد نبی (ع) در شهرستان کلاله است.

زیارتگاه خالدنبی و قبرستان تاریخی، در فاصله ۶ کیلومتری روستای گچی سو و در ۶۰ کیلومتری شمال کلاله در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و براساس شواهد سطحی باستان شناختی، این محوطه تاریخی مربوط به قرون اول و میانی دوره اسلامی است.

این مجموعه تاریخی آبان ماه ۱۳۹۴ با عنوان «محوطه باستان شناختی خالد نبی» در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وجود گورستان بزرگ با حدود ۶۰۰ سنگ قبر استوانه‌ای که ارتفاع بعضی از آن‌ها به بیش از دو متر می‌رسد و تپه ماهورهای گوگجه داغ، این مجموعه تاریخی را به «سرزمین عجایب ایران» تبدیل کرده است.

بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا، دره‌ای به نام پنج شیر، رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آن‌ها به مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان، سنگ مزارهای ایستاده و منحصربه‌فرد، مناظر باستانی و طبیعت بکر اطراف محوطه ۱۲ هکتاری خالد نبی، تنها بخشی از جاذبه‌های این مجموعه تاریخی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =