کد خبر: 38123
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
جشنواره ملی مرکبات

فرماندار جیرفت از برگزاری چهارمین جشنواره ملی مرکبات به مدت دو روز در دی ماه جاری در محل باغات کشت و صنعت جیرفت خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، احمد بلندنظر امروز ۱۱ دی ماه در آیین رونمایی از پوستر اطلاع رسانی چهارمین جشنواره ملی مرکبات با یادآوری مناسبت های اخیر گفت‌: ۱۲ دی ماه یادآور شخصیت آیت الله مصباح یزدی است که حتی مخالفین سیاسی اش پای درسش بودند و ۱۳ دیماه یادآور مردی جهادی و بدون مرز است که در مکتب و راه امام و رهبری حضور داشت تا به شهادت رسید و روز چهاردهم هم به نام دکتر کاظمی آشتیانی است که در بحث سلول های بنیادین اقدامات قابل تقدیری انجام داده و همه این بزرگان برای کشورمان افتخارآفرینی کردند.

وی با اشاره به چهارمین جشنواره ملی مرکبات گفت: مرکبات با توجه به ارزش غذایی و قیمت در سبد غذایی مردم جای دارد و قدرت خرید مردم در این گروه بیشتر از بقیه کالا هست.

فرماندار جیرفت با بیان پیشینه کشت مرکبات گفت: در کتاب پرورش مرکبات کشت این محصول به سال ۱۳۲۸ برمی گردد که کشاورزی بنام مرحوم "خوبیار بهره مند" اولین نهال درخت را به نام لیموشیرین در روستای هیشین و میجان کشت کردند.

بلندنظر افزود: در گذشته‌ کشت محصولات را با الگوی کشت مرکبات تغییر دادند که متاسفانه به مرور زمان الگوی کشت به سمت محصولاتی فصلی و زود بازده و ریسک پذیر رفت که انتظار می رود از بزرگان فعال در این بخش، تجلیل و از تجریبات آنها استفاده شود و در حوزه کشاورزی و باغبانی، افراد تحصیلکرده و با تجربه ای داریم که باید تغییر الگوی کشت را به سمت کشت مرکبات پبش ببرند.

فرماندار جیرفت با بیان اینکه بالاترین میزان تولید لیمو شیرین در جنوب کرمان است، افزود: اگر چه بخشی از مرکبات و باغات به دلیل آفت ها از بین رفتند اما می طلبد تحقیقات در زمینه مرکبات با سرعت بیشتری دنبال شود.

به گزارش ایسنا، احمد احمدپور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در این مراسم با اشاره به اهداف پیش رو و معرفی محصولات کشاورزی گفت: در کنار توانمندی ها چالش ها را نیز معرفی می کنیم که در غیر این صورت شاید کمتر از یک دهه این محصولات را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره های محصولات کشاورزی از جمله خرمای کلوته اظهار کرد: بزرگترین چالش خرما را در جشنواره خرمای کلوته به صورت تخصصی بررسی کردیم و با تبیین آفت سرخرطومی توانستیم برای مبارزه به صورت کارشناسی و فنی عمل کنیم.

احمدپور با بیان مزیت های منطقه جنوب کرمان و محصولات باغی از جمله مرکبات افزود: تنوع در اقلیم و تنوع محصولات از مزیت های جنوب کرمان است که در حال حاضر بیش از ۲۰ رقم تجاری مرکبات را پرورش می دهیم. دره های مدیترانه ای با شرایط خاص در منطقه داریم که منطقه جبالبارز، رمون، دلفارد و ... از این قابلیت برخوردار هستند.

وی سلامت مرکبات را از دیگر مزیت ها برشمرد و گفت: سالم ترین محصول کشاورزی مرکبات جنوب کرمان است که علی رغم اینکه آفت هایی وجود دارد اما ظرفیت های تولید نزدیک به ارگانیک در باغات مرکبات داریم و سلامت نسبی محصول یک مزیت خاص است.

احمدپور از برندسازی مرکبات ابراز امیدواری کرد و گفت: برندسازی ها دارای جایگاه خاصی است که از لحاظ مباحث فرهنگی، برندهای مرکبات داخل کشور سطح بندی شده اند و براساس رفاه عمومی به فروش می رسند.

وی بر استفاده از همه ظرفیت ها برای برگزاری جشنواره های محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: جشنواره مرکبات را خارج از انحصار طلبی برگزار می کنیم و برگزاری اولین جشنواره شتر در اسفندماه در دستور کار است.

احمدپور معرفی محصولات و ظرفیت های منطقه را جزو اهداف مشترک همگانی دانست و اظهار کرد: جشنواره مرکبات را در روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه جاری برگزار می کنیم.

وی، سطح زیرکشت مرکبات را در جنوب کرمان ۳۲ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: سالیانه ۵۵۰ هزار تن محصولات برداشت می شود و مقام سوم تولید مرکبات کشور را داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =