کد خبر: 363
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
تخم مرغ

کمبود تولید، افزایش تقاضا و افزایش قیمت نهاده‌ها موجب شد تا قیمت تخم‌مرغ در بازار روند صعودی به خود بگیرد؛ سال گذشته شیوع بیماری آنفلوآنزا موجب شد تا میزان تولید تخم‌مرغ کاهش یابد و به دلیل تناسب نداشتن عرضه و تقاضا قیمت افزایش یابد.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، کمبود تولید، افزایش تقاضا و افزایش قیمت نهاده‌ها موجب شده تا قیمت تخم‌مرغ طی هفته‌های اخیر در بازار روند صعودی به خود بگیرد. سال گذشته شیوع بیماری آنفلوآنزا و خسارتی که این بیماری به مرغداری‌ها وارد کرد، موجب شد تا میزان تولید تخم‌مرغ کاهش یابد و به دلیل تناسب نداشتن عرضه و تقاضا قیمت افزایش یابد و هر شانه تخم‌مرغ به رقم ۲۲ هزار تومان برسد و رکوردهای جدیدی را ثبت کند. امسال اما صحبت چندانی از تأثیر آنفلوآنزا نیست و دلایل گرانی این محصول را مسئولان گران‌شدن نهاده‌ها، مشکل حمل و نقل و ... بیان می‌کنند.

قیمت تخم‌مرغ کاهش می‌یابد

در همین راستا دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با بیان این‌که توزیع تخم مرغ‌های وارداتی در تنظیم بازار تأثیری نداشته، گفت: با توجه به شرایط خوب تولید، انتظار کاهش قیمت این کالا را داریم. سید فرزاد طلاکش میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را هشت‌هزار و 200 تومان اعلام کرد و گفت: مقدار محدودی واردات در راستای تنظیم بازار این کالا انجام و تخم‌مرغ‌های وارداتی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شد، اما این اقدام چندان در تنظیم بازار موثر نبود.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: سال گذشته نیز اعلام کرده بودیم که واردات تخم‌مرغ نمی‌تواند تأثیری در تنظیم بازار داشته باشد، اما متأسفانه کسی به این مسائل توجه نمی‌کند.

وی عنوان کرد: همچنین قرار بود دولت با همکاری اتحادیه سراسری مرغداران میهن اقدام به توزیع تخم‌مرغ داخلی در میادین به قیمت شانه‌ای ۱۶ هزار تومان کند که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با بیان این‌که معمولاً در اواخر آبان ماه قیمت تخم‌مرغ اوج می‌گیرد، افزود: افزایش تقاضا و تأخیر مرغداران در عرضه محصول تولیدیشان به بازار از جمله دلایل این امر است، ضمن این‌که فرارسیدن برخی اعیاد نیز در این مسأله بی‌تأثیر نیست.

طلاکش تصریح کرد: با توجه به این‌که مشکل چندانی در شیوع بیماری نداریم و تولید نیز رو به افزایش است، پیش‌بینی می‌شود قیمت تخم‌مرغ روند کاهشی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که پرینت قیمت بر روی تخم‌مرغ تنها راه‌حل کنترل بازار است، بیان کرد: اگر دولت مسئولیت این امر را نمی‌پذیرد، تشکل‌ها خود حاضرند مسئولیت این موضوع را قبول کنند تا تخم‌مرغ با قیمت‌های غیر واقعی در بازار عرضه نشود.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران درباره آخرین وضعیت حمل و نقل نهاده‌های دامی نیز تصریح کرد: با وجود این‌که مشکلات حمل و نقل نهاده‌های دامی نسبت به ماه‌های اخیر حداقل 50 درصد کاهش یافته است، اما هم‌اکنون شرایط ایده‌آل نیست.

واردات تخم‌مرغ از بین بردن بیت‌المال است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید، نیازی به واردات تخم‌مرغ نداریم.

ناصر نبی‌پور از افزایش 300 تومانی نرخ تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری هشت‌هزار و 400 تا هشت‌هزار و 500 تومان و معادل شانه‌ای 17 هزار تومان است.

وی با اشاره به این‌که افزایش قیمت تخم‌مرغ همانند سایر اقلام دلیل خاصی ندارد، افزود: اگرچه کرایه حمل و نقل تا حدودی افزایش یافته است، اما جو روانی حاکم بر بازار و شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان اصفهان بر نوسان قیمت تخم‌مرغ اثرگذار بوده است.

نبی‌پور با اشاره به این‌که هر روز تلفات و معدوم‌سازی طیور در استان اصفهان رخ می‌دهد، بیان کرد: تاکنون دو میلیون قطعه طیور در اثر بیماری آنفلوآنزای حادپرندگان معدوم‌سازی شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آن‌که تخم‌مرغ ارزان‌ترین پروتئین در دسترس مردم است، از این رو هجوم افراد برای خرید یکی دیگر از عوامل گرانی آن به شمار می‌رود.

به گفته نبی پور، تشکل‌ها اعلام کردند که هر شانه تخم‌مرغ داخلی را با نرخ 15 هزار و 200 به میادین و 16 هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلوآنزای حادپرندگان تصریح کرد: با توجه به واکسیناسیون طیور و کاهش تراکم مرغداری‌ها در برخی استان‌ها پیش‌بینی می‌شود که روند بیماری نسبت به سال گذشته کمتر باشد.

وی همچنین در واکنش به واردات دو هزار تن تخم‌مرغ از ترکیه برای تنظیم بازار و کاهش قیمت‌ها اظهار کرد: به هیچ عنوان نیازی به واردات نداریم. اگر قیمت تخم‌مرغ کمی افزایش یافته، به دلیل افزایش قیمت تمام شده و حمل و نقل و مواد اولیه بسته‌بندی است.

نبی‌پور افزود: واردات تخم‌مرغ از بین بردن بیت‌المال است. ارز چهار هزار و 200 تومانی را به مرغداران و تشکل‌ها بدهند، ما هم با همان قیمتی که تخم‌مرغ را دولتی‌ها وارد می‌کنند، به پشتیبانی می‌فروشیم. با دلار چهار هزار و 200 تومانی تخم مرغ چهار هزار تومان هم تمام نمی‌شود، اما دلار 13 هزار تومان است و قیمت تخم‌مرغ وارداتی بیش از 19 هزار تومان تمام می‌شود و دولت مابقی پول را سوبسید می‌دهد.

رئیس هیئت مدیره مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به این نکته که دولت با دادن سوبسید به واردات تخم مرغ بر سر مرغداران می‌زند، تصریح کرد: ما در ماه پنج میلیون تن تخم‌مرغ تولید می‌کنیم. رئیس‌جمهور در جلسه‌ای گفته نباید قیمت محصولات بیش‌تر از 9 درصد افزایش داشته باشد، در حالی که نهاده‌های ذرت و سویا ظرف دو سال گذشته 80 درصد افزایش یافته، مکمل‌ها 20 درصد و شانه و کارتن 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

نبی‌پور تصریح کرد: اگر می‌خواهند دو هزار تن واردات از ترکیه داشته باشند، سوبسید آن را به تشکل‌ها بدهند تا با هر قیمتی که بخواهند تخم‌مرغ داخلی را وارد بازار ‌کنیم.

وی گفت: سال گذشته هم تخم‌مرغ پس خورده عراق و افغانستان به خاطر فاسد بودن معدوم شد، اما برای مسئولان عبرت نشده است. اقتصاد بازاری و چرتکه‌ای در آخر به همین روز می‌افتد.

گزارش از فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =