تعاون روستایی

تفاهم نامه همکار برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی بین سازمان مرکزی تعاون روستایی و مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران امروز در محل سازمان تعاون روستایی امضا شد.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، امروز تفاهم نامه همکاری بین مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران و شرکت حامی سرمایه اقتصاد زیرمجموعه این مرکز با سازمان مرکزی تعاونی‌ روستایی ایران امضا شد.

این تفاهم نامه که به امضای سردار خضرالله حیدرزاده رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه و حسین شیرزاد مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه زمینه‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی و محروم شناسایی شده و با استفاده از توان تخصصی و مالی شرکت حامی سرمایه اقتصاد و با شناسایی نیروهای بومی، طرح‌های اشتغالزا شناسایی و اجرا شده و پس از پایداری، به بهره‌برداران محلی واگذار می‌شود.

این طرح‌ها شامل دامپروری، کشت دانه‌های روغنی،‌ مدیریت آب در باغات، پرواربندی گوساله و اصلاح نژاد دام، طرح‌های شیلاتی مانند تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری و پرورش ماهی تیلاپیا در مناطق کویری اجرا می‌شود.

به گفته سردار حیدرزاده از محل اجرای این طرح‌ها که با همکاری تعاونی‌های روستایی در سراسر کشور و مناطق محروم اجرا خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود سالانه 50 هزار فرصت شغلی پایدار ایجاد شود.

وی گفت:‌ افراد متقاضی این طرح‌ها در سراسر کشور تاکنون 4 هزار نفر برای پرورش دام و مشارکت در این طرح‌ها شرکت کردند و این طرح‌ها در 18 استان کشور تاکنون اجرا شده و تاکنون 200 خانوار روستایی با کمک مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه به پرورش گوساله روی آورده‌اند.

به گفته حیدرزاده اولویت این طرح‌ها ایجاد اشتغال، تولید محصول به منظور خودکفایی،‌ محرومیت‌زدایی و ماندگاری در روستاها است که برای متقاضی کافی است 60 تا70 متر مربع جا برای پرورش گوساله داشته باشند و بقیه موارد به صورت رایگان توسط سپاه تامین می‌شود.

رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه افزود: این طرح‌ها به صورت زنجیره‌ای تعریف شده که دام پرواری با استفاده از کارشناسان تهیه شده و به صورت رایگان در اختیار روستاییان قرار داده می‌شود و در تامین علوفه به آنها کمک می‌شود و هنگام خرید محصول  به صورت تضمینی و به صورت زنجیره‌ای اقدام می‌شود و بعد از اینکه بهره‌بردار روستایی به پایداری در اشتغال و تولید رسید، آنگاه مستقل می‌شود.

وی به اجرای طرحی در استان یزد اشاره کرد و گفت: این طرح در 15 هکتار زمین با مجوز سازمان محیط زیست اجرا شده و ظرفیت تولید 2 هزار تن ماهی تیلاپیا دارد که هفته پیش کلنگ‌زنی شد و با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود.

به گفته حیدرزاده شرکت‌های تعاونی به ویژه تعاونی‌های کشاورزی می‌توانند به صورت مشارکتی با مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه وارد تعامل شوند.

حیدرزاده به تفاهم نامه دیگری با قرارگاه سازندگی خاتم اشاره کرد که سال گذشته به امضا رسید و قرار بود 100 هزار هکتار زمین برای کشت دانه‌های روغنی اختصاص دهند، اما این امر هنوز به صورت کامل محقق نشده و تنها 6 هزار هکتار زمین برای این منظور اختصاص دادند.

همچنین حسین شیرزاد در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: 1700 نفر اعضای شرکت‌های تعاونی، روستایی در مناطق مرزی و کمتر برخوردار هستند که با ایجاد اشتغال برای این افراد در واقع مرزهای کشور از امنیت برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =