کد خبر: 41157
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه‌گذاری چینی‌ها

طرح یکپارچه‌سازی حدود ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های شمال کشور با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران چینی‌ اجرا می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رییس گروه طرح و برنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی حدود ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی به خصوص شالیزارهای استان‌های شمالی کشور با سرمایه‌گذاری چینی‌ها خبر داد.

نادر علیزاده در حاشیه بازدید از اجرای طرح یکپارچه‌سازی شالیزارهای روستای بزمینان شهرستان آمل گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب و خاک کشور حدود ۳ سال است و پیش‌بینی‌های لازم انجام و طرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

وی، اجرای طرح یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر بکارگیری ماشین‌آلات در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره‌بری در تولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه بخش کشاورزی در استان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه‌سازی زمین‌ها به خصوص در شالیزارها می‌توان برای کشت دوم در این استان‌ها برنامه‌ریزی کرد.

وی استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی برای رفع نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور با توجه به نقش مهم آنها در تامین امنیت غذایی را هدف نهایی در اجرای این طرح دانست.

علیزاده با بیان این که کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصور راحت نیست، گفت: یکی از سختی‌های این طرح به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالیکت زمین‌ها و کم شدن اراضی در طی چند سال گذشته بود که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در مدت ۲۰ ساله اجرای طرح یکپارچه‌سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی در سطح کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که باید در سال‌های پیش رو با مدیریت و برنامه‌ریزی‌های هدفمند جبران شود.

بنابر این گزارش، قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب و سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که براساس آن خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و به حق قلمداد می‌شود.

بر اساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =