کد خبر: 23488
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
محمدجواد عسکری

رییس کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اهمیت مسئله زهکشی اراضی کشاورزی و تاثیر آن بر افزایش تولیدات کشاورزی، گفت: استان مازندران به عنوان پایلوت زهکشی اراضی کشاورزی تعیین شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از خانه ملت، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی عصر امروز (چهارشنبه ۱۷ آذرماه) در نشست جمع‌بندی نظارت میدانی استان مازندران، گفت: اعتقاد داریم توسعه همه جانبه کشور در گرو توجه به کشاورزی است و امنیت غذایی به عنوان یکی از مباحث حساس و کلیدی جوامع امروزی محسوب می‌شود و باید از تمامی ظرفیت موجود در این راستا استفاده کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی در راستای حوزه کاری خود تلاش‌های خوبی داشته و در این راستا طرح تقویت امنیت غذایی و رفع مانع تولیدات کشاورزی در ۱۵ ماده تصویب شد، ادامه داد: طرح تقویت امنیت غذایی تاثیرات خوبی در زمینه صادرات، بیمه محصولات کشاورزی، خرید تضمینی و سند دار کردن اراضی دارد. در گذشته شورای اقتصاد با نگاه از بالا به پایین قیمت محصولات کشاورزی را تعیین می‌کرد اما در حال حاضر شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی قیمت‌ها را تعیین می‌کند و کفه ترازو در این شورا به نفع تولیدکنندگان است.

وی با تاکید بر اینکه همه کشورهای توسعه یافته در زمینه خرید تضمینی با برنامه عمل می‌کنند، عنوان کرد: جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری پیرامونی کشور خواستار محصولات ایرانی هستند، با صادرات محصولات کشاورزی و تقویت آن می‌توانیم شیرهای صادرات نفت را ببندیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری بیشترین میزان اعتبارات به بخش کشاورزی اختصاص داده شد، اضافه کرد: حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی خواسته صادرکنندگان است و باید از این ظرفیت استفاده شود. اگر محصولات در کمترین زمان ممکن در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد ارزش اقتصادی فراوانی به همراه دارد.

عسکری با تاکید بر اینکه مشکلات باید به صورت میدانی احصاء و در راستای رفع آنها تلاش کنیم، عنوان کرد: طی هفته آینده در کمیسیون کشاورزی نشستی با حضور مسئولین دستگاه‌های اجرایی، بانک‌هاو مسئولین وزارت خارجه در راستای رفع مشکلات صادرات مرکبات برگزار می‌کنیم. در این نشست میزان اعتبار مورد نیاز واحدهای سورتینگ و بسته بندی مرکبات نیز بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد از اعتبارات بانک‌ها به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده که تلاش می‌کنیم این میزان را به ۲۰ درصد برسانیم، گفت: از طریق دیپلماسی اقتصادی و پارلمانی مسائل پیگیری می شود و در قالب تهاتر محصولات می‌توانیم تراز تجاری با برخی کشورها را متعادل کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در زمینه زهکشی اراضی استان مازندران باید معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) با یکدیگر همکاری کنند، تصریح کرد: استان مازندران به عنوان پایلوت زهکشی اراضی کشاورزی تعیین شود.

عسکری با اشاره به اینکه باید بازار هدف صادرات محصولات باغی استان مازندران تعیین و منابع مالی مورد نیاز واحدهای سورتینگ و بسته بندی را تامین کنیم، ادامه داد: در استان مازندران اقدامات خوبی در زمینه سورتینگ مرکبات انجام شده، این موضوع باعث می‌شود تا بازارهای هدف صادرات را حفظ کنیم. برخی بی دقتی‌ها باعث شوک به صادرات محصول کشاورزی شده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: نیاز باغداران استان مازندران به کودهای فسفاته و پتاسه و همچنین تراکتورهای باغی تعیین و پیگیری‌های لازم برای تامین آن انجام می‌شود.

امکان افزایش ۲ برابری تولید مرکبات در مازندران وجود دارد

منصورعلی زارعی کیاپی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست، گفت: یکی از ویژگی‌های مجلس یازدهم نظارت‌های میدانی است و در روز‌های سه‌شنبه گزارش‌های نظارتی در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان مازندران علی رغم دارا بودن ظرفیت از اقتصاد جنگل محروم است، ادامه داد: سه سال از مهلت پایان طرح تنفس جنگل گذشته و این طرح باعث شده تا احیاء جنگل نیز متوقف شود، درحال حاضر جنگل دارای وضعیت نابسامانی است و جاده‌های آن در حال تخریب شدن هستند.

وی با تاکید بر اینکه روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن زباله در استان مازندران تولید می‌شود که این میزان در روزهای تعطیل به ۲۰ هزار تن نیز می‌رسد که تنها موفق به بازیافت ۲۰درصد آن هستیم، عنوان کرد: استان مازندران ۶۰ درصد محصول مرکبات کشور را تولید می‌کند که امکان افزایش این میزان تا ۲ برابر با استفاده از شیوه‌های نوین وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه استان مازندران یازده و نیم درصد گوشت سفید کشور را تولید می‌کند، گفت: این استان می‌تواند ۴۰۰ هزار تن مرکبات صادر کند که باید تکلیف آن مشخص شود. نباید اجازه دهیم باغداران دغدغه فروش محصول و بازار آن را داشته باشند.

تسهیلات با سود ۲۷ درصد کمکی به تولید کنندگان نمی‌کند

علی بابائی کارنامی نماینده مردم ساری و میان‌دورود نیز در ادامه این نشست، گفت: تامین منابع مالی کشاورزان بسیار اهمیت دارد، تسهیلات با نرخ سود ۲۷ درصد نمی‌تواند به بخش تولید کمک کند و این موضوع به نفع تولیدکنندگان نیست.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان حلقه اول تولید هستند، اگر از آنها حمایت نکنیم محصولی برای صادرات وجود ندارد، افزود: متاسفانه در فصل برداشت برنج به نفع مصرف کنندگان به بازار این محصول شوک وارد می‌کنند که این موضوع به نفع تولید کنندگان نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =