کد خبر: 210
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
صادرات مرغ

آزاد شدن صادرات مرغ همانطور که قابل پیش بینی بود باعث افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شد به طوری که قیمت هر کیلوگرم از این محصول به ۱۱۴۰۰ تومان در تهران رسید.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، وزیر پیشین صنعت در آخرین بخشنامه خود، صادرات مرغ را آزاد کرد اما همانطور که قابل پیش بینی بود این امر سبب افزایش قیمتها در بازار شد.

بنابر این گزارش 2 میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ در کشورمان تولید می شود که این میزان تولید، ایران را جزو 7 یا 10 کشور اول تولید کننده این محصول در دنیا قرار داده و مطرح است که  200 هزار تن مرغ مازاد در کشورمان تولید می شود که این رقم در سال های گذشته همواره به کشورهای همسایه به ویژه عراق صادرات شده است؛ اما افزایش نرخ ارز و به عبارتی کاهش ارزش پول ملی سبب شده است که میزان صادرات این محصول افزایش چشمگیری داشته باشد که این امر سبب ممنوعیت صادرات محصولات مختلفی از جمله مرغ شد.

از طرفی باید توجه داشت که برای تولید مرغ در کشورمان یارانه و ارز رسمی 4 هزار و 200 تومانی در بخش‌هایی مانند خوراک، دارو و واکسن، سوخت، آب و برق و سوخت یارانه پرداخت می‌شود و صادرات در این شرایط را به شدت به صرفه و رانتی می کند.

بنابر این گزارش، بعد از فشار تولیدکنندگان، صادرات مرغ دوباره آزاد شد و در بخشنامه شریعتمداری وزیر وقت صنعت آمد که در صورتی که صادرات بیش از اندازه صورت گیرد صادرات این محصول دوباره ممنوع می شود. 

قیمت جهانی هرکیلوگرم مرغ بیش از 2 دلار  یا به عبارتی حدود 30 هزار تومان است و طبیعی است که صدور مجوز صادرات آن مانند گوجه فرنگی، باعث خالی شدن بازار از این محصول و گرانی می‌شود.

آزاد شدن صادرات مرغ باعث شده که قیمت مرغ دوباره افزایش یابد و به 11 هزار و 400 تومان در تهران برسد درحالی که بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار حداکثر قیمت این محصول نباید از 8 هزار و 175 تومان بیشتر به فروش می رسید و  شرکت پشتیبانی امور دام مسئولیت دارد که در صورت بالا رفتن قیمت از این نرخ برای تنظیم بازار ورود کند.

بنابراین گزارش  قیمت مرغ گرم استعلامی کشتارگاه های تهران پنج شنبه (97/08/17)، 10 هزار و 300 تومان، پخش 10 هزار و 500 تومان، خرده فروشی 11 هزار و 400 تومان، خرده فروشی مرغ شمال 11 هزار تومان، قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن 10 هزار تومان، سینه با کتف 19 هزار تومان، سینه بدون کتف 20 هزار تومان و فیله 21 هزار تومان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =