کد خبر: 738
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
اکبریان

از آن‌جا که مکانیزم توزیع کالا در کشور علمی نیست، قیمت کالاهای اساسی با وجود کاهش نسبی قیمت ارز کم نشد؛ لذا دولت باید مکانیزم درستی برای توزیع این کالاها راه‌اندازی کند.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در یادداشتی نوشت: از آن‌جا که مکانیزم توزیع کالا در کشور علمی نیست، قیمت کالاهای اساسی با وجود کاهش نسبی قیمت ارز کم نشد؛ لذا دولت باید مکانیزم درستی برای توزیع این کالاها راه‌اندازی کند و از طریق کوپن، کارت و ... این کالاها را در اختیار مردم قرار دهد. درحال‌حاضر بدون در نظر گرفتن‌ سازوکار روشن و درست، کالاها در بازار توزیع می‌شود؛ به‌همین دلیل میزان خرید و فروش کالاهای اساسی توسط هر فرد مشخص نیست.

براساس اطلاعات رسیده، در برخی موارد کالاهای اساسی که با ارز دولتی چهارهزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شده، به‌دلیل ارزان قیمت بودن قاچاق می‌شود. مادامی که مکانیزمی برای توزیع کالاها وجود نداشته باشد سازمان حمایت نمی‌تواند نقش خود را به‌درستی در این زمینه ایفا کند.

برنج با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده؛ اما در بازار بر اساس دلار به نرخ آزاد به فروش می‌رسد. از سوی دیگر کالاهای وارداتی با ارز دولتی به‌دلیل ارزان بودن فرصت را برای سوءاستفاده دلالان و قاچاق آن‌ها به کشورهای همسایه فراهم می‌کند، همانند آنچه برای بنزین رخ می‌دهد. در صورتی که مکانیزم درستی برای توزیع کالاهای اساسی وجود نداشته باشد نه تنها این کالاها به‌دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد؛ بلکه افراد سودجو بسیار بیش‌تر از نیاز خود خریداری می‌کنند؛ پس از نهادینه کردن مکانیزم درست توزیع می‌توان از طریق نظارت از سوءاستفاده افراد جلوگیری کرد.

درحال‌حاضر اگر فردی به‌جای خرید ۵۰ کیلو برنج مورد نیاز خانواده خود، پنج‌تن برنج خریداری کند نمی‌توان با او برخوردی کرد؛ چراکه راه‌های سوءاستفاده دلالان قابل شناسایی و ردیابی نیست. درحال‌حاضر هیچ سازوکاری برای دادوستد و توزیع کالا در نظر گرفته نشده است و در شرایطی که چارچوب و ساختار مشخصی برای توزیع کالاهای اساسی وجود ندارد، سوداگران جولان می‌دهند.

کالاهای اساسی که با یک کامیون وارد انبار می‌شود با کامیون بعدی به کشورهای همسایه قاچاق خواهد شد؛ برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی دولت باید به‌دنبال پیاده‌سازی مکانیزم درست توزیع کالاهای اساسی باشد تا این کالاها به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =