دهیاران

استاندار تهران خطاب به دهیاران گفت که باید به ارزش افزوده به عنوان یک سرمایه گذاری و درآمد پایدار برای توسعه روستاها توجه کنید.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران امروز در نشست تخصصی ویژه دهیاران با موضوع توسعه اقتصاد روستایی در پرتو توجه به گردشگری و بوم‌گردی گفت: اگر به سرشماری 30 سال گذشته برگردیم می بینیم که جمعیت روستایی در کشور 70 درصد بوده و در شهرها 30 درصد این درحالی است که این میزان در شهرها و روستاها برعکس است چراکه ما نتوانسته ایم زمینه ماندگاری نسل جدید، نسل مدرن و برخوردار از دانش و آگاهی را در روستاها فراهم کنیم و این نقصی است که در نظام برنامه ریزی با آن مواجه بودیم و امروز به عدم جامع نگری خود پی برده ایم.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید و برای اولین بار و از سوی مجلس شورای اسلامی 1.5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه اشتغال روستای در اختیار روستاها قرار داده شد و این امر را در دوره های گذشته کمتر شاهد بودیم.

استاندار تهران گفت که باید برای یک جوان تحصیل کرده روستایی زمینه ماندگاری در روستا فراهم شود؛ باید شغلی متناسب با علم و دانش را برای آن ها فراهم کنیم چراکه جوانان روستایی با کمترین امکانات به تخصص رسیده اند.

محسنی بند پی با تاکید بر اینکه باید پیوند بین فناوری و تخصص انجام شود تا ایده های جوانان روستایی تبدیل به یک محصول شود، گفت: زمانیکه ایده جوانان تبدیل به یک محصول شود می توان آن را در مشاغل متعدد عرضه کرد بنابراین در این شرایط می توانیم روستاها را آباد و پرجمعیت کنیم و به دنبال آن از جمعیت حاشیه نشین شهرها کم می شود. این یک رسالت، راهبرد و استراتژی است.

استاندار تهران تاکید کرد: 850 هزار نفر جمعیت روستایی داریم اگر می خواهیم این جمعیت وارد کلان شهرها نشوند باید بستر مساعد برای زندگی نسل جوان و صنعتی را در روستاها فراهم کنیم.

وی خطاب به دهیاران گفت: با توجه به موضوع این نشست تخصصی برای شما دهیاران دو پیشنهاد دارم. اول اینکه به ارزش افزوده به عنوان یک سرمایه گذاری و درآمد پایدار برای توسعه روستاها نگاه کنید. دوم اینکه در تعاونی هایی که دهیاران در روستاها تشکیل داده اند ایده های نو را در قالب استارت آپ ها برای ایجاد زمینه های کاری پیاده کنید تا از جمعیت روستاها کم نشوند و شاهد مهاجرت معکوس باشیم.

*برای توسعه لازم است که متغیرهای ذهنی خود را تغییر و سپس عملی کنیم

سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز با حضور در نشست تخصصی ویژه دهیاران با موضوع توسعه اقتصاد روستایی در پرتو توجه به گردشگری و بوم‌گردی گفت: کشور ما از ابتدا با بحران کم آبی روبه رو نبوده و این نشان می دهد که کشور به صورت ساختاری کم آب است. (قنات ها در شهر و کشور جاری هستند).

وی به توسعه روستاها اشاره کرد و ادامه داد: برای توسعه باید به باورها و بصیرت های جدید پی ببریم و آن ها را در عرصه اقتصادی به کار ببریم؛ برای توسعه لازم است که متغییرهای ذهنی خود را تغییر دهیم و سپس عملی کنیم.

* وظیفه دهیاران فقط کار عمرانی نیست

معصومه پرندوار مدیر کل اداره امور روستایی و شوراها نیز در نشست تخصصی ویژه دهیاران با موضوع توسعه اقتصاد روستایی در پرتو توجه به گردشگری و بوم‌گردی گفت: امروز برای اولین بار و به صورت تخصصی درباره توسعه اشتغال روستایی با حضور شما دهیاران صحبت می کنیم؛ نگاه دولت تدبیر و امید به روستاها نگاهی کاملا توسعه محور است البته این نگاه علاوه بر اینکه در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب هستیم بیشتر مورد توجه قرار گرفته باید از همان اوایل پیروزی انقلاب مدنظر قرار می گرفت این درحالی است که این بخش مغفول مانده است.

وی ادامه داد: توسعه پایدار روستایی منهای نگاه به حوزه اشتغال بسیار خطرآفرین است چراکه عدم توجه به اشتغال روستایی سبب می شود که در آینده شاهد مهاجرت بسیار از روستاها به شهر باشیم.

مدیر کل اداره امور روستایی و شوراها با بیان اینکه دولت ارزش افزوده را در قالب زیرساخت‌ها و توسعه زیرساخت‌های روستایی در بخش عمران مورد توجه قرار داده است، عنوان کرد: موضوع مهمی که هم ما در بخش سیاستگذاری روستایی باید مورد توجه قرار دهیم، موضوع اقتصاد روستاهاست؛ باید در این راستا ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم و این امر امکان پذیر نیست مگر اینکه سیاست‌های کلان دولت مدنظر قرار بگیرد.

پرندوار با تاکید بر اینکه تاکنون در حوزه روستایی هرکاری توانسته‌ایم، انجام داده‌ایم، گفت: این درحالی است که در روستاها باتوجه به فعالیت های انجام شده موفق نبوده ایم چراکه به موضوع اصلی اشتغال توجه نکرده ایم و همین امر باعث می شود که روستایی ها محل سکونت خود را تغییر دهند و به شهر بیایند.

وی با اشاره به اینکه روستاها مادر شهرها هستند، تصریح کرد: مشکلات شهرها را باید از ابتدا در روستاها بررسی کنیم چراکه مشکلات روستاها نباید وارد شهرها شود؛ به دنبال توسعه کشاورزی در روستاها نیستیم چراکه کشاورزی بخشی از توسعه روستایی است.

مدیر کل اداره امور روستایی و شوراها تاکید کرد که باید با تغییر نگرش خود از مزیت‌های موجود در روستاها به‌درستی استفاده کنیم؛ سیاستگذاران و مدیران اجرایی باید به نحو مطلوب سیاستگذاریی کنند و تنها هدف‌شان توسعه روستاها باشد؛ از همه مهتر دانش لازم را به مردم تزریق کنیم که مردم بدانند چطور می توانند از مزیت های موجود در روستاها استفاده کنند.

پرندوار با تاکید بر اینکه وظیفه دهیاران فقط کار عمرانی نیست، خاطرنشان کرد: برای خروج از مشکلات فعلی کشور خصوصا مسایل اقتصادی باید به ظرفیت های روستاهایی پی ببریم تا به بهترین نحو از آن ها استفاده کنیم ضمن اینکه باید شرایطی فراهم شود تا شرکت های دانش بنیان هم وارد کار شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =