کد خبر: 41129
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
ایران برای توسعه همکاری‌های شیلاتی با لبنان اعلام آمادگی کرد

رییس سازمان شیلات ایران، از آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری‌های شیلاتی با لبنان خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از سازمان شیلات ایران، سیدحسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان شیلات ایران، دیروز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به منظور بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولید، پرورش آبزیان و صید و صیادی لبنان و گسترش روابط فی مابین وارد بیروت شد.

رییس سازمان شیلات ایران در دومین روز این سفر در دیداری صمیمانه با مسوول بخش کشاورزی و شیلات لبنان، آمادگی ایران برای همکاری در زمینه شیلات با کشور لبنان را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به نزدیکی دو کشور، از سرمایه‌گذاران کشور دوست دعوت کرد از مزارع خرد و مگا پروژه‌های آبزیپروری ایران بازدید کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: در دنیا ۲۱۸ میلیون تن آبزی تولید می‌شود که ۹۹ میلیون تن آن در بخش صید و صیادی و ۳۶ میلیون تن در حوزه گیاهان آبزی است، شیلات ایران نیز دارای تجربه‌های ۴۰ ساله در زمینه شیلات است و می‌تواند این تجربه‌ها را به لبنان انتقال دهد.

به گفته وی، در ‌تولید نهاده‌ها، تکثیر آبزیان، صنایع تبدیلی، عمل‌آوری، تجارت و بازار در ایران اقدامات خوبی انجام شده که می‌توانیم در این زمینه دانش خود را برای کمک به کشور لبنان انتقال دهیم.

رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: تغییر روش صید برای افزایش ارزش محصولات آبزیان و جلوگیری از صید بی‌رویه برای صیانت از ذخایر دریایی از سیاست‌های شیلات جمهوری اسلامی ایران است.

وی به تشکیل گروه‌های مردمی برای آموزش و ترویج صیادان تاکید کرد و گفت: تجربه در ایران نشان می‌دهد که تشکیل گروه‌های مردمی برای آموزش و ترویج صیادان بسیار مفید است و در ایران گروه همت مردمی که همان آموزش و ترویج است، راه‌اندازی شده و آماده انتقال تجربیات در این زمینه نیز هستیم.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه گفت: آماده انتقال تجربیات انجام شده در زمینه‌های زیستگاه‌های مصنوعی، تولید خوراک آبزیان، تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا، اشتغال‌های خرد، فرآوری و ارزان‌سازی آبزیان، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای انتقال تکنولوژی، به کشور دوست هستیم.

حسینی پیشنهاد افزایش تولید در کشور دوست را داد و تاکید کرد: با توجه به این که بازارهای بسیاری در کشور دوست وجود دارد لازم است برای افزایش تولید، اقدامات مناسبی انجام شود.

لبنان خواهان استفاده از تجارب آبزی‌پروری ایران شد

مسوول بخش کشاورزی و شیلات لبنان نیز در این دیدار گفت: با وجود آن که لبنان یک کشور ساحلی بوده و روی لبه دریای مدیترانه قرار دارد، از ثروت‌های موجود در دریا استفاده کمی کرده است.

وی افزود: مطالعه در زمینه فعالیت پرورش ماهی در قفس را مدنظر داریم و از ایران می‌خواهیم در زمینه انتقال دانش در حوزه‌های آبزی‌پروری و صید و صیادی به ما کمک کند.

این مقام مسوول ادامه داد: وجود اتحادیه بزرگ صیادی در کشور و تعاونی‌های صیادی، بندرهای بزرگ و کوچک از پتانسیل‌های لبنان است.

وی تصریح کرد: جامعه لبنان خواهان استفاده از الگوهای مصرف آبزیان و انتقال دانش در زمینه‌های مختلف صیادی است.

گفتنی است؛ در این سفر حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با صمدی معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز دیدار و پیرامون گسترش همکاری‌های فی‌مابین گفتگو کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =