کد خبر: 41002
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
یک روز بهاری با وزیر جهاد کشاورزی در سفر استانی هیات دولت به استان سمنان

در نخستین سفر استانی هیات دولت در سال ۱۴۰۳، کابینه سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان سی‌ام فروردین ماه مهمان سمنانی‌ها شدند. در جریان سفرهای هیات دولت، برنامه وزیر جهادکشاورزی و هیات همراه به طور عمده مناطق روستایی و عشایری است که ما نیز پا به پای وزیر می‌رویم تا در آخرین روزهای فروردین ماه در هوای کویری حاشیه روستاها، مهمان جمع روستاییان و عشایر و سایر فعالان عرصه تولیدات کشاورزی باشیم.

به گزارش روستانیوز: مجیدزندی| وزیر جهاد کشاورزی در نخستین مرحله سفر، با ورود به شهرستان گرمسار، از طرح ساخت بزرگترین سیلوی شرق کشور که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بازدید کرد. نیکبخت در این بازدید از اتمام عملیات احداث این سیلوی ۱۰۰ هزار تُنی گندم در آینده‌ای نزدیک خبر داده و می‌گوید: سازه اصلی از لحاظ ساختاری ۱۰۰ درصد کامل شده و جزئیات باقیمانده مانند تاسیسات برق هم بزودی تکمیل می‌شود.

سیلوی گرمسار یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی این شهرستان است که از سال ۱۳۹۳ قرارداد ساخت آن آغاز شده است.

افتتاح و بهره‌برداری از «واحد تولیدی خوراک دام عشایر کویر» برنامه بعدی وزیر جهاد کشاورزی در سفر هیات دولت به این استان است که با دسترنج اعضای تعاونی عشایری ساخته شده و با فعالیت هر دو خط تولید این کارخانه، هر سال ۴۰ هزار تن از خوراک مورد نیاز دام‌های عشایر منطقه تامین می‌شود.

محمدعلی نیکبخت در حاشیه افتتاح این واحد تولیدی در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود و می‌گوید: در این مجموعه، انواع نهاده‌ها به کنسانتره و محصول نهایی مورد استفاده دام‌ها تبدیل و همه مراحل و جزئیات لازم از قبیل نظارت‌های بهداشتی، تعیین جیره غذایی و یا کنترل فنی برای بهینه‌سازی روند تولید، اجرا می‌شود.

۷۰۰ خانواده عشایری عضو شرکت تعاونی عشایری شهرستان‌های آرادان و گرمسار هستند که افتتاح این واحد تولیدی، زمینه اشتغال برای ۲۰ نفر را فراهم کرده است. این شرکت تعاونی عشایری با تأمین علوفه مورد نیاز ۳۰ هزار رأس دام عشایر دو شهرستان، قرارداد پرواربندی دام سبک را هم اجرا می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی پس از بازدید از سیلوی یکصد هزار تنی این شهر و افتتاح کارخانه خوراک دام تعاونی عشایری شهرستان‌های گرمسار و آرادان، به منظور قدردانی از صاحبان اصلی نظام و کسانی که با اهدای جان خود، امنیت و توسعه را برای مردم کشور به ارمغان آوردند، با حضور در گلزار شهدای آرادان به مقام شامخ شهیدان ادای احترام می‌کند.

هوای گرم سمنان در حوالی ظهر بیشتر برای مهمانان و عشایر و کشاورزان مستقر خودنمایی می‌کند، اما محمدعلی نیکبخت خود را به جمع صمیمی نخبگان، بهره‌برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی شهرستان‌های گرمسار و آرادان می‌رساند و با قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران تامین غذای مردم می‌گوید: در نظام اسلامی مردم اصل هستند و تولید با حضور مردم معنا پیدا می‌کند و دولت با مشارکت و همراهی مردم، باید شعار سال را که همان «جهش تولید با مشارکت مردم» است، را محقق سازد.

وی با توصیه به این که تولید کنندگان پس از تامین نیازهای خانوار و بازار داخل، به سمت صادرات حرکت کنند، می‌گوید: صادرات را باید هم به تولیدکننده آموزش داد و هم آن را به تولید گره زد .

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که بسیاری از مردم تمایل به حضور و سرمایه‌گذاری در عرصه تولید دارند، یادآور می‌شود: باید موانع را از سر راه مردم برداشت و برای مشتاقان نیز فرش قرمز پهن کرد.

وی با تاکید بر این که در بسیاری از محصولات ظرفیت رسیدن به خودکفایی وجود دارد، می‌گوید: نیاز است در این زمینه دانشگاهیان و نخبگان به کمک بیایند و سایر فرصت‌ها را هم در نظر بگیریم تا به کمک هم خودکفایی شکل گیرد.

نیکبخت با اشاره به این که در حال حاضر استان سمنان تأمین کننده گوشت قرمز، سفید و لبنیات چند استان است، می‌افزاید: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش‌های شیلات و گلخانه‌های استان وجود دارد و صنایع غذایی برای فرآوری محصولات با ایجاد ارزش افزوده باید به میدان بیاید و جلوی خام‌فروشی و صادرات مواد خام گرفته شود تا خلق ثروت، برندسازی و صادرات محقق شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تاکید می‌کند: هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نباید وجود داشته باشد و در تولید هم هیچ محدودیت و سقف نداریم و برای تولید کننده هم نباید سقف بگذاریم.

افتتاح گلخانه و بازدید از شهرک گلخانه‌ای در حال ساخت شرکت محمدآباد از دیگر برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان سمنان است.

در این بخش هم مسئولان استانی توضیح دادند که مساحت گلخانه‌های استان سمنان بیش از ۱۵۵ هکتار است و با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی درخصوص بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی و توسعه کشت در فضای بسته و کنترل شده، در نظر است سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ هکتار به سطح گلخانه‌های این استان افزوده شود.

وزیر جهاد کشاورزی در فرصتی دیگر به اتفاق آقای سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، به دیدار خانواده شهید شاخص استان سمنان و مدافع حرم شهید عباس دانشگر می‌رود.

سرخه، مقصد بعدی است، نیکبخت در این شهر نیز با حضور در گلزار شهدا به هم‌پیمانان شهید خود ادای احترام می‌کند تا یاد و خاطره شهدا همواره در مسیر حرکت تلاشگران عرصه تولید و اقتصاد پایدار باشد.

در ادامه سفر استانی، وزیر جهاد کشاورزی از کشتارگاه طیور شرکت «دام و طیور افق کوروش» به عنوان یکی از مدرن‌ترین و به‌روزترین کشتارگاه‌های کشور بازدید می‌کند.

حضور وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه در سرخه به بازدید از سردخانه شرکت بوران ادامه می‌یابد، جایی که خنکای فضای آن خستگی از تن مهمانان خارج می‌کند تا نیروی جدیدی برای ادامه کار و سفر تا غروب آفتاب ذخیره کنند.

محمدعلی نیکبخت پس از این بازدید، به نهالستان منابع طبیعی سمنان می‌رود تا از نزدیک شاهد حرکت فعالان تامین کننده نهال برای عرصه‌های طبیعی و باغی استان سمنان باشد.

در نهالستان شهید عموزاده گونه‌های سرو، توت، عرعر، زبان‌گنجشک، توت تلخ، سنجد و تبریزی کشت می‌شود. این نهال‌ها قرار است در طرح مردمی و ملی کاشت یک میلیارد درخت به کار گرفته شوند. طرحی که سهم سمنان در چهار سال اجرای آن، ده میلیون درخت است.

به گفته مسوولان با این که در نهالستان سمنان سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار نهال تولید می‌شود، برای سال نخست اجرای طرح بیش از سه میلیون نهال به صورت بذری، قلمه‌ای و گلدانی تولید شده است.

حرکت در سفرهای استانی یکروزه همواره تند و سریع است. مقصد بعدی وزیر جهاد کشاورزی، مهدیشهر است، شهرستانی که قطب دامپروری استان است و عشایر منطقه نمایشگاه زیبایی از توانمندی‌های خود را در زیر سایه چادر عشایری برپا کردند. آقای نیکبخت مشتاقانه با تولیدکنندگان، اعضای تشکل‌ها و تعاونی‌های عشایری و کشاورزی در این محفل چشم‌نواز، گفت‌وگو می‌کند و پای درد دل تولیدکنندگان، نمایندگان تشکل‌ها و تعاونی‌های عشایری و کشاورزی استان هم می‌نشیند تا در تصمیم‌گیری‌های هیات دولت در این زمینه با دست پر به دفاع بپردازد.

وزیر جهادکشاورزی در سخنان خود، بهسازی قنوات و نحوه استفاده عشایر از مراتع را که از عمده مسایل مورد نظر مهدیشهری‌ها بود، مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید: آنچه پیداست؛ مرتع و نحوه بهره‌برداری از آن، مهمترین مسئله عشایر این منطقه است.

وی برای پیگیری و رفع موانع به میزبانان خود قول مساعد می‌دهد و تاکید می‌کند: با متولیان و مالکان مراتع برای حل مشکل عشایر نشستی برپا شود و البته در حوزه منابع طبیعی و وزارت جهادکشاورزی به طور قطعی موضوع حل و فصل خواهد شد.

نیکبخت کمک و توانمندسازی تشکل‌ها و به ویژه تعاونی‌های عشایری را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند و می‌گوید: سال گذشته حجم زیادی نهاده به صورت مدت‌دار در اختیار عشایر قرار گرفت که این روش در سال جاری نیز تداوم می‌یابد.

وی در ارتباط با قطب دامداری منطقه و مسایل طرح شده از جانب رئیس‌جمهور تصریح می‌کند: در مسایل مالی، اجرایی و مشارکت مردمی برای ایجاد قطب دامداری ۲۵ هزار رأسی دام سبک و کمک به تولید و توسعه دامداری در شهرستان مهدیشهر آماده همکاری هستیم.

وزیر جهادکشاورزی همچنین بازسازی قنوات را مورد تاکید قرار می‌دهد و تعمیر و نگهداری آن دسته از قنات‌های واقع در حریم شهرها را از مسوولیت‌های شهرداری می‌داند.

محمدعلی نیکبخت همچنین از کمک‌های وزارت جهادکشاورزی در احیا و بازسازی قنوات خبر می‌دهد و احداث ۱۰ استخر آب را از جمله تعهدات وزارت برمی‌شمرد و سازمان امور عشایری را مسوول حل مسایل مالی و اعتباری طرح می‌کند.

بازدید از کارخانه شرکت تعاونی مجتمع دامپروری زینلی مهدیشهر آخرین ایستگاه عصرگاهی وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان سمنان است. در این بخش هم مدیران به طرح مسایل و موضوعات قابل همکاری با وزارت جهاد کشاورزی می‌پردازند. با این دیدار سفر به پایان می‌رسد، مهمانان و میزبانان می‌روند که برای اجرای قول و قرارها، آماده‌تر از قبل شوند ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =