حریم مراکز پرورش مرغ لاین مشمول تخفیف نمی‌شود

رییس سازمان دامپزشکی کشور از تدوین دستورالعمل جدید حریم و فاصله بین اماکن دامی و صنایع وابسته به دام خبر داد و گفت: این دستورالعمل تا پایان این هفته برای وزیر جهادکشاورزی و سپس هیات دولت ارسال می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهادکشاورزی، مجتبی نوروزی امروز یکشنبه در نشست خبری افزود: دستورالعمل جدید حریم و فاصله بین اماکن دامی و صنایع وابسته به دام در راستای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور کشور تدوین شده و تا پیش از نهایی شدن آن، فضا برای ارسال سایر نقطه نظرات باز است.

وی اظهار داشت: این دستورالعمل را با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و اخذ نظرات تشکل‌ها، سندیکاها، نهادهای دولتی، وزارت جهادکشاورزی، سازمان دامپزشکی و صاحبنظران دانشگاهی تدوین و جمع‌بندی کرده‌ایم.

نوروزی با بیان این که نگهداری و پرورش هر نوع حیوان اهلی در محدوده روستاها بلامانع است و نیازی به مجوز ندارد، تصریح کرد: ما نظارت بهداشتی بر جمعیت دام روستاها را خواهیم داشت و خدمات دامپزشکی بهداشتی همچون واکسیناسیون، سمپاشی، ضدعفونی و کارهای ترویجی را به تولیدکنندگان روستایی ارایه می‌دهیم.

وی ادامه داد: این تصمیم در راستای تسهیل در تولید در روستاها و فرمایش مقام معظم رهبری در سال جهش تولید و مشارکت مردم اتخاذ شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره استقرار اماکن دامی و تعیین حریم برای آن گفت: اماکن دامی و وابسته به دام برای استقرار در سکونتگاه‌ها، پارک‌های ملی، تالاب‌ها، دریاچه‌ها، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات‌وحش، رودخانه‌های دایمی، قنات و چاه‌های آب شیرین باید از سازمان حفاظت محیط زیست بنابر ماده (۱۱) قانون هوای پاک استعلام بگیرند.

وی درباره حریم مراکز پرورش مرغ لاین ابراز داشت: طبق این دستورالعمل، با توجه به حساسیت مراکز نگهداری و پرورش مرغ لاین و اهمیت آن در امنیت غذایی، حریم‌هایی که در قبل در نظر گرفته شده بود، مانند سابق مشمول هیچ‌گونه تخفیف و تعدیلی نمی‌شود.

نوروزی تصریح کرد: استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام در نزدیکی جاده‌ها، راه‌آهن و فرودگاه‌ها با رعایت الزامات وزارت مسکن و شهرسازی صورت می‌گیرد.

وی افزود: تعیین حریم برای استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام در نزدیکی با خطوط انتقال و توزیع نیروی برق و دکل‌های فشار قوی برقی، خطوط انتقال لوله‌های نفت و گاز با وزارت نیرو و نفت خواهد بود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اتخاذ تصمیم درباره استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام نزدیک به کارخانجات تولید، بسته‌بندی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، مکمل‌های غذایی و رژیمی و صنایع دارویی برابر با بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه اختیارات کمیته فنی استان‌ها است و ادارات کل دامپزشکی عضو این کمیته فنی هستند.

وی افزود: ادارات کل ما در استان‌ها با تشکیل این کمیته‌های فنی اختیار دارند بنابه شرایط جغرافیایی، وضعیت سازه و شکل مدیریت تا ۵۰ درصد فواصل را تخفیف و یا کم کنند.

نوروزی درباره حریم بهداشتی صنایع وابسته به دام که فعالیت مشابه دارند، تصریح کرد: صنایع وابسته به دام که فعالیت مشابه دارند، نیاز به فاصله ندارند.

وی افزود: در گذشته این صنایع باید در فاصله ۵۰۰ متر تا یک کیلومتر از هم مستقر می‌شدند.

نوروزی در مورد مرغداری‌ها نیز گفت: حریم واحدهای مرغداری براساس روال قبل است و همان فواصل قبلی را در این دستورالعمل تکرار کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره ضرورت اصلاح دستورالعمل حریم و فواصل اماکن دامی و صنایع وابسته به آن ابراز داشت: این فواصل به منظور توسعه سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور باید مورد تجدید نظر قرار می‌گرفت.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: با این اقدام به عنوان دستگاه حاکمیتی، ریل‌گذاری برای سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم.

وی گفت: کشورهای اطراف ما بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال نیاز به واردات مرغ دارند و ایران می‌تواند بخشی از این نیاز را با تولیدات خود تامین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =