کد خبر: 40987
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
تحقق ۱۱۷ درصد برنامه اصلاح و نوسازی واحدهای گلخانه‌ای

۵۳۲ هکتار واحد گلخانه‌ای در کشور در سال ۱۴۰۲ اصلاح و نوسازی شد که نشان دهنده ۱۱۷ درصد تحقق برنامه است.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهادکشاورزی، مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: براساس برنامه ششم توسعه و برنامه اقتصاد مقاومتی، برای سال ۱۴۰۲، اصلاح و نوسازی ۴۵۴ هکتار گلخانه پیش‌بینی شده بود.

الهام فتاحی‌فر گفت: در راستای افزایش بهره‌وری از منابع آب و انرژی، افزایش عملکرد تولید، افزایش صادرات محصولات و تثبیت اشتغال ایجاد شده، برنامه اصلاح و بازسازی گلخانه‌های قدیمی و فرسوده و تبدیل گلخانه‌های چوبی به مدرن و نیمه‌مدرن، از سال ۱۳۹۵ در دستور کار این دفتر قرار گرفت.

وی افزایش خوداتکایی در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور را از دیگر برنامه‌های این دفتر نام برد و اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۶۰ میلیون عدد بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی ادامه داد: در راستای خوداتکایی در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و متقاضی برای تولید بذور هیبرید، معرفی شرکت‌های مذکور به معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات و همچنین اجرای دوره‌های ترویجی توسعه مصرف بذور تولید داخل برای گلخانه‌داران را انجام داده‌ایم.

وی یادآور شد: در شرایط حاضر بیش از ۹۰ درصد از بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز کشور با واردات تامین می‌شود و بررسی آمار واردات بذور هیبرید سبزی و صیفی در چند سال اخیر حاکی از آن است که سالانه به طور میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو ارز برای تامین بذور مذکور از کشور خارج می‌شود.

فتاحی‌فر از تدوین دستورالعمل اجرایی تولید و نظارت بر واحدهای نشاء محصولات گلخانه‌ای خبر داد و تصریح کرد: با توجه به ضرورت شناسایی و لزوم سازماندهی واحدهای موجود و جدیدالاحداث تولید نشاء در کشور با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، سازمان حفظ نباتات کشور، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، روسای مناطق ۱ و ۲ مدیران باغبانی سازمان‌های جهادکشاورزی و دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی، دستورالعمل اجرایی تولید و نظارت بر واحدهای نشاء محصولات گلخانه‌ای تدوین شده است که در سال جاری برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی درباره افتتاح و بهره‌برداری از واحدهای گلخانه‌ای و قارچ خوراکی در کشور در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در سال گذشته از جمله گلخانه مدرن سبزی و صیفی گلخانه‌ای در استان زنجان - شهرستان ابهر توسط رییس‌جمهوری در سطح ۳۰ هکتار با سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری آن آورده شخصی و ۲۰ درصد تسهیلات بانکی بوده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی همچنین به تکمیل دو طرح نیمه‌تمام پرورش قارچ خوراکی در استان تهران و کردستان مربوط به مصوبات دور نخست سفر رییس‌جمهوری در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده و اعطای تسهیلات مورد نیاز در سال ۱۴۰۲، این واحد تولیدی در حال تکمیل و بهره‌برداری کامل می‌باشد.

وی در همین حال تامین منابع انسانی ماهر در زمینه تولیدات گلخانه‌ای را امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر خواند و تاکید کرد: براساس برآوردها تا پایان برنامه هفتم توسعه به بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیروی کار ماهر گلخانه‌ای نیاز است و از این رو برنامه اجرایی تربیت نیروی کار ماهر گلخانه‌ای و قارچ خوراکی با همکاری دفتر آموزش بهره‌برداران کشاورزی، ابلاغ شده است.

فتاحی‌فر ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها در سال گذشته، ۷۹۴۲ نفر نیروی کار در زمینه محصولات گلخانه‌ای و قارچ خوراکی آموزش دیده‌اند.

وی ابراز داشت: با توجه به رویکرد دولت و وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با هدف افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک کشاورزی و افزایش سطح گلخانه‌ها، یکی از مهمترین الزامات افزایش تولیدات گلخانه‌ای، تامین نیروی کار ماهر گلخانه‌ای است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =