صندوق مشترک استان‌ها وضعیت زنان کار دلفان را ساماندهی می‌کند

ششمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم که از ۲۵ لغایت ۲۸ مهرماه جاری در محل نمایشگاه‌های شهر آفتاب برگزار شد علاوه بر آشنایی با آخرین توانمندی‌های باغبانی، گلخانه، سامانه‌های نوین آبیاری، ماشین‌آلات، ادوات، تجهیزات و صنایع وابسته، فرصتی بود برای تبادل دیدگاه‌ها و رایزنی با سازمان‌ها و نهادهای متولی کشاورزی.

صندوق مشترک استان‌ها وضعیت زنان کار دلفان را ساماندهی می‌کند، ششمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم که از ۲۵ لغایت ۲۸ مهرماه جاری در محل نمایشگاه‌های شهر آفتاب برگزار شد علاوه بر آشنایی با آخرین توانمندی‌های باغبانی، گلخانه، سامانه‌های نوین آبیاری، ماشین آلات‌، ادوات، تجهیزات و صنایع وابسته، فرصتی بود برای تبادل دیدگاه‌ها و رایزنی با سازمان‌ها و نهادهای متولی کشاورزی.

صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی کشور بنا به وظایف تعریف شده این نهاد، در گفت و گوی چهره به چهره با متخصصان، مسئولان و علاقه مندان به کشاورزی ضمن تبیین اهداف و سیاست‌های این صندوق، حضوری فعال در نمایشگاه داشت.

اصغر قهرمانی، فرماندار دلفان از جمله مهمانان غرفه صندوق مشترک استان‌ها در نمایشگاه آیفارم بود. او ضمن تشریح وضعیت و رکود باغداری و کشاورزی در دلفان از مسئولان صندوق مشترک استان‌ها خواست با استفاده از ظرفیت‌ها ی این صندوق برای توانمندی زنان روستایی وعشایر و ساماندهی کشاورزی دلفان اقدام کنند.

خطر نابودی باغات گردوی دلفان

صندوق مشترک استان‌ها وضعیت زنان کار دلفان را ساماندهی می‌کند

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ، فرماندار دلفان وضعیت کشاورزان و باغداران این منطقه را نامطلوب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر درآمدکشاورزان و باغداران بسیار کم و پایین است زیرا محصولات آنها بازدهی بسیار کمی دارد.

اصغر قهرمانی افزود: در دلفان باغات گردوی بسیار زیادی داریم ولی متأسفانه شکوفه‌های این باغات به دلیل سرمای زودرس معمولاً از بین می‌رود. امسال هم به دلیل از بین رفتن شکوفه‌ها در سراسر شهرستان دلفان به زحمت می‌توان ۱۰ کیلو جمع کرد. این مشکلی است که کشاورزان و باغداران دلفان با آن دست به گریبانند.

فرماندار دلفان بر ضرورت ورود صندوق مشترک استان‌ها به چرخه تولید و فروش کشاورزی تاکید کرد و گفت: اگر همکاران صندوق مشترک بر اساس دستور مقام معظم رهبری به شیوه دانش‌بنیان و علمی به کشاورزی منطقه دلفان ورود کنند می‌توانیم کشاورزی و باغداری منطقه را دگر گون کنیم.

قهرمانی با دعوت از صندوق مسئولان صندوق مشترک استان‌ها برای بازدید از شهرستان دلفان به منظور برطرف کردن مشکلات باغداران وکشاورزان گفت: در حال حاضر، متاسفانه باغداران دلفان به دلیل وضعیت نامناسب درختان گردو، بسیاری از درختان را قطع می‌کنند و چوب آن را می‌فروشند. این وضعیت نگران کننده است و بیم آن می‌رود با تداوم این روند باغات گردو نابود شود.

دلفان مقام نخست در تولید عسل

وی به ظرفیت بالای کشاورزی و تولید عسل در منطقه دلفان اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید در شهرستان دلفان بسیار زیاد است اراضی مستعد وسیعی داریم. منتها مشکل اینجاست که به‌صورت سنتی کار می‌کنیم. این در حالی است که دلفان در تولید نخود در استان رتبه اول و در کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.. بزرگ‌ترین تولیدکننده عسل هم دلفان است به همین دلیل دلفان به شهرستان عسل معروف است. فقط در یک روستا ۷۵۰ تن عسل تولید می‌شود و امکان افزایش سال‌به‌سال آن وجود دارد.

فروش محصولات دلفان با برندهای دیگر در نبود صنایع بسته بندی

قهرمانی تولید لبنیات و محصولات لبنی را یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب دلفان اعلام کرد و گفت: در دلفان ظرفیت خوبی در حوزه لبنیات وجود دارد. البته مواد لبنی در این شهرستان به‌صورت سنتی تولید می‌شود. به گفته وی، روغن حیوانی و عمده محصولات مربوط به آن هم در دلفان تولید می‌شود اما در کرمانشاه برندسازی و با برندهای دیگر توزیع می‌گردد.

فرماندار دلفان در باره مشکلات و موانع ارتقای اقتصاد کشاورزی در دلفان گفت: در این شهرستان سرمایه‌گذاری نشده. برای مثال، صنعت بسته‌بندی نداریم به همین دلیل محصولات کشاورزی ما از جمله نخود با برندهای دیگر به بازار عرضه می‌شود. این‌ها مشکلاتی است که ما از صندوق مشترک استان انتظار داریم برای آن چاره ای بیندیشد .

قهرمانی تاکید کرد: بستر و زمینه ورود صندوق مشترک برای کمک به کشاورزان و باغداران فراهم است. عرصه‌های بسیار وسیعی برای دامداری در شهرستان وجود دارد. باید دامداران مدیریت شوند و علم و فناوری را وارد چرخه کشاورزی و دامداری کرد. این رویکرد علاوه بر تحول در کشاورزی، باعث اشتغالزایی و رفع بیکاری در شهرستان دلفان می‌شود.

ضرورت ساماندهی وضعیت بانوان کار

صندوق مشترک استان‌ها وضعیت زنان کار دلفان را ساماندهی می‌کند

قهرمانی در ادامه به وضعیت نامطلوب زنان کار در دلفان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، شمار قابل توجهی زنان کار در شهرستان دلفان داریم که برای کار و امرار معاش با مشکلات بسیار روبرو هستند و به دلیل نبود شغل در شهرستان دچار معضلات زیادی هستیم.

فرماندار دلفان این شیوه اشتغال را مغایر با شان و منزلت بانوان دانست و افزود: با توجه به اینکه معاونت محترم امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم به این امر اهتمام ویژه ای دارند از صندوق انتظار داریم برای ساماندهی وضعیت زنان کار اقدام کند.

قهرمانی در بخشی از گفته‌های خود با ارائه تسهیلات به‌صورت فردی برای بانوان کار مخالفت کرد و گفت: ارائه تسهیلات به این شیوه گره‌گشا نیست. زیرا بی آنکه اشتغالی ایجاد شود دریافت کننده تسهیلات را بدهکار می‌کنیم. باید با تشکیل تعاونی‌ها، تسهیل‌گری کنیم و با هدایت و برنامه ریزی به شیوه‌ای عمل کنیم که بانوان کار شهرستان دلفان بتوانند شغل آبرومندی داشته باشند و مجبور نشوند برای امرار معاش و کسب درآمد در کنار مزرعه دیگران یا در کنار خیابان بایستند و منتظر کار باشند. خواسته ما تغییر این وضعیت نامطلوب است.

نجات باغات گردو در دستور کار صندوق مشترک استان‌ها

ودود حیدری مقدم، مدیرعامل صندوق مشترک استان‌ها در باره چگونگی ساماندهی وضعیت کشاورزی و باغداری در دلفان گفت: نجات باغات گردو نیازمند پیوند سرشاخه گری و گردو است. روستایی و کشاورز گردو تولید می‌کند ولی متأسفانه رقم گردو به دلیل نامرغوب بودن خریداری ندارد. در مناطق دیگر برای رفع این مشکل چند سالی است که در سرشاخه گری و پیوندزنی گردو با رقم‌های بالا که ژنتیک‌های برتر هستند درخت‌های گردوی نامرغوب را اصلاح کردیم. انشا الله در اولین سفر به دلفان و ارزیابی وضعیت درختان گردو، اگر شرایط مناسب باشد از اردیبهشت ماه عملیات پیوند زنی را آغاز می‌کنیم تا گردوی مطلوب و بازار پسند تولید شود.

توانمندسازی زنان روستایی و عشایر با تسهیل‌گری

ولی الله آقایارزاده، مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان‌ها گفت: بنا به وظیفه و رسالتی که صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی دارد مشکلات کشاورزی و باغداری دلفان را پیگیری خواهیم کرد. به گفته وی،صندوق مشترک تلاش می‌کند با ورود به روستاها در حد توان و ظرفیت خود ، مشکلات و مسائل روستاییان را برطرف کند.

آقایارزاده در باره تسهیلات دادن به کشاورزان و روستاییان گفت : صندوق مشترک با نصب العین قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری و نیز پیگیری‌های خانم دکتر خزعلی، معاون محترم امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، برای حمایت از زنان روستایی و عشایری از ظرفیت‌های شهرستان و روستاها و مناطق عشایری و منابع طبیعی استفاده خواهد کرد تا تسهیل‌گری مناسبی انجام دهد هر چند که این کار مشکلات خاص خود را دارد.

وی افزود: طی روزهای آینده به منظور بررسی ظرفیت‌های دلفان و کمک به زنان روستایی و عشایری سفری به شهرستان دلفان خواهیم داشت تا ضمن شناسایی ظرفیت‌های منطقه دلفان برای حمایت از زنان روستایی و عشایری و توانمندسازی آنها تسهیل‌گری کنیم. انشاالله با این اقدامات اشتغال زنان روستایی و عشایری دلفان متحول گردد و شاهد ارتقای معیشت آنها باشیم.

پوستر ششمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =