کد خبر: 40560
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
واردات بی‌رویه و بدون نظارت موز بلای جان کشاورزان و موزکاران داخلی

بلای جان کشاورزان و موزکاران داخلی؛ وزیر محترم جهاد کشاورزی، جناب آقای مهندس نیکبخت، استاندار ویژه استان سیستان و بلوچستان، جناب سردار کرمی، نمایندگان محترم استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی.

با سلام و تحیات

به گزارش روستانیوز: استان سیستان و بلوچستان از دیرباز بعنوان یکی از محرومترین استانهای مرزی کشور در تمامی شاخص‌های توسعه‌ایی همواره موارد بی‌مهری و بی‌توجهی مرکزنشینان قرار گرفته و استمرار این نگاه و دید با وجود ظرفیت های بالقوه صنعتی و معدنی، شیلاتی، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل دریایی و خاصتاً کشاورزی متاسفانه مردم این استان را از توسعه و رشد بازداشته است.

جنوب استان سیستان و بلوچستان بواسطه داشتن زمین و دشت های بزرگ و لم‌یزرع و آب و هوای مناسب بعنوان یکی از مراکز مهم کشت و تولید محصولات گرمسیری و استوایی‌ و تامین کننده مصرف و نیاز داخلی کشور خصوصاً در بحث تولید موز ، انبه، پاپایا، هندوانه خارج از فصل، گندم و… مطرح می‌باشد.

شهرستانهای جنوبی استان در پهنه سواحل مکران (چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک) با داشتن بزرگترین موزستانهای کشور تامین کننده موز مصرفی کشور را بر عهده داشته و در زمینه اشتغال جوانان حوزه کشاورزی در کنار صید و صیادی دارای بالاترین آمار اشتغال در استان می‌باشند.

با توجه به نگاه دولت و استاندار محترم در بحث توسعه باغات، افزایش میزان کشت و الگوی تغییر کشت با وجود سرمایه‌گذاران محلی و بومی و تسهیلگری در بحث تولید و بازاریابی و فروش ، بالابردن این آمار و ارقام دور از ذهن نیست.

اما متاسفانه در نیمه ی دوم سال جاری که فصل و اوج برداشت محصول موز از مزارع این نقطه از کشور می‌باشد شاهد فعالیت دلالان و صاحبان قدرت در مرزهای خود استان در بحث واردات بی‌رویه و بعضاً قاچاق و بدون مجوز موز از مبدا کشور پاکستان می‌باشیم که هیچ تفاوتی با نمونه موز داخلی تولید شده در بحث کیفیت و بهره‌وری نداشته و ندارد.

ورود بی‌برنامه و بدون نظارت موز از مرزهای ریمدان، پیشین، میرجاوه و…. به داخل کشور با سیاست غلط واردات با وجود فعالیت نمونه و تولید داخلی در شرایط کنونی کشور و توزیع شبکه ایی آن بیخ گوش کشاورزان پینه دست استان حاصلی جز ضربه زدن به تولید داخل، بی انگیزگی کشاورزان و موزکاران، پایین بردن کیفیت محصول داخلی، خروج ارز از کشور، بیکاری جوانان و… نخواهد داشت.

واردات بی‌رویه و لجام گسیخته موز توسط دلالان دارای پشتوانه و رانتینران صاحب قدرت و نفوذ بی‌توجهی و بی‌مهری به قشر مظلوم کشاورز در سالی که به تعبیر حضرت آقا سال “مهار تورم، رشد تولید” نامگذاری شده و به حمایت از تولید و کالای داخلی و رونق تولید اشاره دارد بوده و ضربه مهلکی بر پیکره ی بی جان و بدون پشتوانه تولیدات داخلی و روستانشینان خواهد زد که امید داریم مدیران ارشد استانی و کشوری ضمن ورود جدی به موضوع”واردات موز” مانع تضییع حق کشاورزان و موزکاران استان سیستان وبلوچستان در این ایام حساس و پرالتهاب اقتصادی شوند.

با احترامِ؛ جامعه مظلوم کشاورزان و موزکاران زرآباد، دشتیاری، چابهار و کنارک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =