پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیونی به زوجین روستایی

هفتمین همایش ملی روز جهانی زنان روستایی امروز با حضور معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیونی به زوجین روستایی، هفتمین همایش ملی روز جهانی زنان روستایی امروز با حضور معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی صندوق مشترک استان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، در این همایش، دکتر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از تسهیلات ویژه برای اشتغال روستاییان و عشایر خبر داد و گفت: وعده‌ای که درباره اعطای تسهیلات برای اشتغال زوجین روستایی و عشایر داده شده بود محقق شده است و این تسیهلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به روستاییان و عشایر واجد شرایط پرداخت می‌شود.

انسیه خزعلی در هفتمین همایش ملی روز جهانی زنان روستایی با بیان اینکه باید به زنان روستایی و عشایری توجه و از آنها حمایت کنیم، افزود: باید شرایط زندگی در روستاها به گونه فراهم شود که شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا باشیم. برای تحقق این هدف در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام شده ولی این اقدامات کافی نیست.

زنان روستایی و عشایری و زنان خانه دار دارای ۳ فرزند بیمه می‌شوند

ولی‌الله آقایارزاده+انسیه خزعلی+مجتبی خیام‌نکویی+هفتمین همایش ملی روز جهانی زنان روستایی

معاون امورزنان و خانواده رییس‌جمهوری تاکید کرد: باید به زنان روستایی و عشایری توجه کنیم و امکانات در اختیار آنها قرار دهیم. در چهار مورد باید به صورت ویژه برای روستاها سرمایه‌گذاری کنیم.

یکی از این موارد تامین اشتغال در وجوه مختلف است.

همچنین در تامین مکان، تسهیلات، سیب سلامت محصولات آنها و فروش موانعی وجود دارد که باید مرتفع شود.

بیمه زنان روستایی و عشایری مورد دیگری بود که انسیه خزعلی به آن اشاره کرد و گفت : بیمه نیز از مواردی است که پیگیری آن را در دستور کار قرار دادیم.

زیرا معتقدیم اگر روستایی بداند بیمه او تامین است با دلگرمی در روستا می‌ماند.

همچنین بیمه زنان خانه دار دارای سه فرزند را پیگیری کردیم که امیدواریم بسرعت محقق شود.

پیگیری بیمه زوجین دهه ۶۰ را هم در دستور کار داریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تصریح کرد: تفاهم نامه ای با وزارت جهاد کشاورزی برای تولید نهال درطرح کاشت یک میلیارد درخت داریم.

با این قرار داد شرایط تولید نهال توسط زنان روستایی و عشایری فراهم شده و زنان روستایی و عشایر می‌توانند با دریافت بذر، نهال تولید کنند و نهال آنها با قیمت مناسبی خریداری می‌شود.

انسیه خزعلی مسکن را یکی دیگر از موضوعات مهم برای روستاییان عنوان کرد و گفت: اگر قرار است زمین داده شود بهتر است اولویت با روستاها باشد زیرا روستاییان باید به این دلگرم باشند که می‌توانند زمین بگیرند و در آن مسکن بسازند و کشاورزی کنند.

مشکل اصلی زنان روستایی وعشایری بازار و بازاریابی است

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی با اشاره به اینکه روستاها کانون تولید بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی هستند، گفت: بخشی از تولیدات زنان روستایی و عشایری به کشورهای اروپایی و حتی کانادا صادر می‌شود. اما مشکل اصلی در زمینه بازار و بازاریابی است.

رشد ۵ برابری تولیدات کشاورزی

مجتبی خیام نکویی افزود: در زمان پیروزی انقلاب تولیدات محصولات کشاورزی در کشور ۲۵ میلیون تن و جمعیت نیز ۳۶ میلیون نفر بود، اما در حال حاضر، میزان تولیدات کشاورزی ۵ برابر شده و به ۱۲۵میلیون تن رسیده، جمعیت کشور هم ۸۷ میلیون نفر شده است.

رییس سازمان تات با بیان اینکه ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی ۸۰ درصد است، گفت: مهمترین رسالت سازمان تات ساماندهی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آموزشی و پژوهشی در بخش کشاورزی است.

خیام نکویی افزود: اگر امروز افزایش ۱۰۰ میلیون تنی مواد غذایی را داریم بخش قابل توجهی از این افزایش تولید بر عهده زنان روستایی و عشایری است. به گفته وی، حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور یعنی ۱۰ میلیون نفر را زنان روستایی تشکیل می‌دهند و ۵۰۰ هزار نفر نیز زنان عشایری هستند.

عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند

خیام نکویی گفت:۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود و سهم زنان عشایری در تولید این میزان گوشت قرمز قابل توجه است. همچنین زنان عشایر و روستایی در افزایش تولید محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، محصولات لبنی و عسل نقش مهمی دارند.

رییس سازمان تات با بیان اینکه در زمان انقلاب ۷۶ درصد جمعیت کشور، روستانشینان و ۲۴ درصد جمعیت، شهرنشینان بودند اما امروزه این عدد برعکس شده است، افزود: روستاها کانون تولید بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی هستند.

اگر در طول این سال‌ها توجه ویژه‌ای به نقش زنان روستایی کرده بودیم با مهاجرت روستا به شهر مواجه نبودیم و روستاهای مولد از چرخه تولید خارج نمی شدند.

به گفته خیام نکویی، باید کمک کنیم معادله مهاجرت معکوس شود و خانواده‌های روستایی به عنوان حافظ و نگهدار روستاها و کانون امنیت غذایی باشد.

صندوق‌های حمایت از زنان روستایی یک و نیم برابر افزایش می‌یابد

خیام نکویی، در حاشیه همایش روز ملی جهانی زنان در گفت وگوی اختصاصی با روابط عمومی صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به گفته‌های خانم دکتر خزعلی، معاون زنان و خانواده رییس‌جمهوری تصریح کرد: معاون محترم زنان وخانواده رییس‌جمهوری بر اهمیت حمایت از زنان روستایی وعشایری اشاره کردند و با توجه به چالش‌ها و مشکلات فرا روی آنها پیشنهادی برای رفع این مشکلات ارائه کردند.

در حال حاضر، مهم ترین مشکل زنان روستایی نبود بازار و سیب سلامت برای تولید کنندگان مواد غذایی و برخی از مجوزهایی است که بعضی دستگاه‌ها باید صادر کنند.

البته زنان روستایی وعشایری برای فعالیت خود مشکل مکان هم دارند که ما برای رفع این مشکل به مراکز زیرمجموعه سازمان در مراکز استان اعلام می‌کنیم اگر مکان‌های خالی دارند دراختیار زنان روستایی قرار بدهند و از این طریق زنان روستایی از حمایت ویژه برخوردار می‌شوند.

در خصوص مجوز هم باید وزارت بهداشت همکاری ویژه کند تا زنان روستایی و عشایری برای عرضه محصولات خود مشکل نداشته باشند.

رییس سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: همان طور که دکتر خزعلی گفتند معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بیمه زنان روستایی وعشایری را پیگیری می‌کند.

در بخش تعاونی هم ۴۲۰۰ صندوق حمایت از زنان روستایی فعال است اما با توجه جمعیت زنان روستایی و عشایری کافی نیست و اگر ریاست‌جمهوری حمایت کند ما می‌توانیم این تعداد را یک و نیم برابر افزایش دهیم.

مطالبه زنان کارآفرین روستایی

خانم رعنا حسینی یکی از بانوان کارآفرین و نهال کار نمونه سرپل ذهاب کرمانشاه در حاشیه برگزاری این همایش به روابط عمومی صندوق مشترک استان‌ها گفت: ما بانوان روستا در حوزه کشت نهال و بذر وجمع آوری و انتقال مشکل داریم.

برای رفع این مشکل ضروری است یک دستگاه تراکتور و نیسان در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم.

این بانوی کارآفرین افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هکتار زیر کشت بردیم و توانستیم برای ۹۰ جوان غیر مستقیم و ۴ نفر از بانوان اشتغال ایجاد کنیم.

در کنار این فعالیت‌ها ،آتش سوزی را مهار کردیم و زمان مهار آتش سوزی در منطقه را به ۲ دقیقه رسانده‌ایم.

اعلام آمادگی صندوق مشترک استان‌ها برای کمک و تسهیلگری به زنان روستایی و عشایری

ولی الله آقایارزاده،مشاور ویژه صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور+هفتمین همایش ملی روز جهانی زنان روستایی

ولی‌الله آقایارزاده، مشاور ویژه صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هم در حاشیه بازدید خانم دکتر خزعلی، معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به جلساتی که هفته گذشته با خانم دکتر خزعلی داشتیم و اطلاعاتی که در چند روز اخیر در اختیار ما قراردادند و نیز گفت‌وگویی که با رعنا حسینی، بانوی کارآفرین داشتیم انشالله تسهیل گری را برای رفع مشکلات آنها فراهم می‌کنیم تا بتوانند تجهیزات و امکانات مورد نیاز خود را تامین کنند.

آقایارزاده افزود: صندوق مشترک استان‌ها باید بتواند در زمینه تولیدی که زنان روستایی و عشایری انجام می‌دهند تسهیل‌گر باشد و با ایجاد بازار هدف، مشکل فروش آنها را بر طرف کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =