اصلاح بذر

نخستین نشست تخصصی مزارع نوآوری کشور با حضورکشاورزان نوآور 5 منطقه کشور در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج برگزار شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با تاکید براثرات چشمگیرکشاورزی پویا و نوآور درتوسعه ذخایر و کاهش هزینه های حوزه کشاورزی گفت: دانش به روز و نوآور در کشاورزی علاوه برافزایش بهره وری کشاورزان در کاشت و برداشت تضمینی برای تامین امنیت غذایی نسل های آینده است.


محمد زمانیان، با بیان اینکه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذربا قدمتی بیش از 60 سال و 200 هکتار مزرعه تحقیقاتی در خدمت حوزه کشاورزی بوده است ، افزود: این موسسه با انجام تحقیقات علمی و پژوهشی در زمینه های به نژادی و به زراعی گام های مهمی برای تامین امنیت غذایی کشور از ابتدا تاسیس تا کنون برداشته و حاصل تلاش و پژوهش محققان موسسه تحقیقات اصلاح بذراز ابتدای انقلاب تا کنون معرفی بیش از400 رقم اصلاح شده است که تعداد 120 رقم گیاهان زراعی از آن در فاصله ساله های 1393تا1400به عرصه کشاورزی معرفی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سالیانه 15 رقم جدید محصولات زراعی توسط موسسه اصلاح بذر معرفی می شود و دراین موسسه علاوه بر انجام تحقیقات علمی به زراعی و به نژادی بر 35 محصول کشاورزی ؛ گندم، جو، ذرت ، غلات، دانه های روغنی، حبوبات آبی و سبزی های زراعی، طرح های تحقیقاتی و ترویجی نیز در حوزه اصلاح ژنتیکی بذور و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی انجام می شود.

معرفی 120 رقم بذر اصلاح شده توسط موسسه تحقیقات اصلاح  وتهیه نهال و بذر
معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: مزرعه نوآوری مکانی در محدوده جغرافیایی مشخص تحت مدیریت کشاورز نوآور است که درآن ضمن بکارگیری عملی، یک محصول فرایند با روش های سازماندهی نوآورانه موجبات ارتقای بهره وری را فراهم می کند.


عطاءاله ابراهیمی مزرعه نوآوری را موجب بهبود سطح کمی و کیفی تولیدات یا خدمات، ایجاد ارزش افزوده، افزایش رقابت پذیری، حفاظت از منابع پایه و تنوع زیستی، تاب آوری و سودآوری در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی دانست و افزود:هم اکنون ۴۶ مزرعه نوآوری در کشور انتخاب شده اند و یکی از برنامه های این سازمان راه اندازی ۱۰۰ مزرعه نوآوری دیگر تا پایان سال ۱۴۰۲ است.


وی با بیان اینکه از این طریق در کشور ۴۶ مزرعه شناسایی شده است، اظهار کرد: با شناسایی این مزارع، شبکه کشاورزان نوآور ایران را در ابتدای راه تشکیل دادیم و سپس برنامه های حمایتی از کشاورزان نوآور کشور را برای نهادینه سای فرایند جذب و بکارگیری فناوری های نوآورانه در عرصه های کشاورزی در برنامه قرار دادیم.


ابراهیمی با بیان اینکه کشاورزان نوآور کشور در حوزه های مختلف زراعی، باغبانی، تولیدات دامی، شیلات و آبزیان و منابع طبیعی بر اساس شاخص های علمی تدوین شده در کمیته های فنی شناساسی و انتخاب می شوند، افزود: برای کشاورزان بر اساس آیین نامه ها و دستورالعمل های گواهینامه مزرعه نوآوری صادر و ضمن برخورداری از حمایت ها و پشتیبانی های حمایتی و تکنولوژیکی مراحل رشد را طی می کنند.


ابراهیمی خاطرنشان کرد: کشور ما در طی سال های گذشته میزان انتقال دانش و نوآوری در کشاورزی به سرعت پیش می رود به طوریکه رتبه در بین ۱۳۲ کشور مورد ارزیابی شده رتبه ۵۳ را دارد که روند رو به رشدی داریم بطوریکه در یک دهه گذشته ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی به سرعت پیش می رود.

خبرنگار:لیلا رضوانی

معرفی 120 رقم بذر اصلاح شده توسط موسسه تحقیقات اصلاح  وتهیه نهال و بذر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =