شبکه‌سازی راهی برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی و مقابله با تخریب سرزمین

نخستین نشست حکام مرکز مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک در ایران و در محل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به صورت حضوری و مجازی با شرکت ۹ عضو داخلی آن و اعضای خارجی از جمله مجارستان، روسیه، بلاروس، کوبا، قطر، عمان، پاکستان و ونزوئلا برگزار شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی: فرحناز هاشمی| امید و هدف مشترک کشورهای عضو، پیدا کردن راهکارهایی برای حفاظت از سرزمین و مقابله با پیامدهای شدید ناشی از تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی در حوزه‌های آبخیز و منابع طبیعی و به اشتراک گذاشتن آن با سایر کشورها است. شبکه‌سازی برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی و آموزش از موضوعات مهمی است که رییس دفتر یونسکو در تهران بر آن تاکید می‌کند. خبرنگار ما در حاشیه این نشست با ینگ سرانگ گفت و گوی کوتاهی انجام داده است که در پی می‌آید:

- به نظر شما مهمترین موضوعاتی که باید مورد توجه و بررسی شورای حکام مرکز مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک قرار گیرد، چیست؟

همان‌طور که از اسم این مرکز مشخص است، این مرکز، محلی برای همکاری‌های بین‌المللی است و برای همین در این جلسه دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی از کشورها شرکت داشتند. مهمترین کاری که این مرکز و شورای حکام آن می‌توانند انجام دهند، شبکه‌سازی است تا از این طریق کشورها و نهادها در کنار هم قرار گیرند و فعالیت‌های مشترک بین‌المللی و ورای مرزهای ایران برای توسعه مدیریت جامع آبخیز و مقابله با تخریب سرزمین انجام دهند. این مرکز در واقع می‌تواند به عنوان پل ارتباطی میان کشورها برای همکاری‌های مشترک، عمل کند.

- تغییرات اقلیمی و اثرات آن، نگرانی‌هایی را در جامعه جهانی ایجاد کرده است. در حوزه‌های آبخیز در مناطق خشک و نیمه‌خشک که بیشترین تاثیر را می‌پذیرند چه اقدامات اساسی باید انجام داد؟

این پرسش بسیار تکنیکال است، اما در کل باید گفت آبخیزداری موضوع مهمی است که برای ترویج آن باید بخش آموزش مورد توجه قرار گیرد به ویژه آموزش سبز. بهترین کاری که در سطح منطقه می‌توان کرد این است که کشورهایی مانند ایران که تجربه موفقی در آبخیزداری دارند و طرح کاشت یک میلیارد درخت را دنبال می‌کنند از طریق این مرکز تجربیات و دستاوردهای مثبت خود را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارند و دیگر کشورها هم همین کار را متقابلا برای ایران انجام دهند.

- یونسکو به عنوان حامی عرصه‌های طبیعی چه حمایت‌هایی می‌تواند از تصمیمات شورای حکام مرکز مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک انجام دهد؟

یونسکو یکی از اعضای شورای حکام مرکز مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک است و بیشتر نقش مشاوره دهنده دارد؛ با این حال در مواردی که طرح‌های این مرکز در راستای اهداف و برنامه‌های یونسکو باشد، می‌تواند حمایت تخصصی انجام دهد و همچنین به شبکه‌سازی برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =