کد خبر: 39846
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
آبرسانی

وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی در کشور گفت: تعداد روستاهای مشمول طرح جهاد آبرسانی امسال افزایش می‌یابد.

به گزارش روستانیوز، محرابیان درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما گفت: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و میزان بارش ها نسبت به متوسط جهانی کمتر است.

وی ادامه داد: مصرف اب در بخش کشاورزی 90 درصد و در بخش خانگی و صنعتی 10 درصد است.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی اقدامات مناسبی برای مدیریت مصرف و افزایش راندمان صورت نگرفته است افزود: در بخش کشاورزی باید دو اقدام رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم منطقه واستفاده از روش های نوین آبیاری صورت گیرد.

وی افزود:استفاده ازروش های نوین آبیاری علاوه بر تولید محصول سالم باعث صرفه جویی آب می شود .

وزیر نیرو تصریح کرد:از ابتدای سال زراعی تا کنون ،میزان بارش ها ، در حد نرمال است اما این بارش ها به صورت یکسان نیست و در برخی از نقاط کشور بارش ها بسیار کمتر از حد نرمال است.

وی افزود: در استان های خوزستان،کهکیلویه و بویر احمد ، چهار محال بختیاری و بخش از اصفهان بارش ها در حد نرمال بوده اما در استان های شمالی مانند گیلان ،مازندران و گلستان بویژه استان خراسان رضوی و اردبیل میزان بارش ها کمتر بود .

محرابیان ادامه داد: تلاش ما این است در مسیر ابراهه ها با اجرای پروژه ها بتوانیم حداکثر استفاده را از آب داشته باشیم .

وزیر نیرو بیان کرد: متاسفانه در سیستان و بلوچستان و هرمزگان شاهد کاهش چشمگیر نزولات جوی بودیم هر چند در تابستان 1401 بارش ها مناسب بود اما در نیمه دوم پاییز و زمستان بارش کمی صورت گرفت .

وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان اقدامات خوبی صورت گرفته است و دو سد کهیر و شهر کردآماده بهره برداری است.

وی درباره ی جهاد آبرسانی گفت: از ابتدای شروع دولت سیزدهم طرح جهاد ابرسانی اغاز شد ودرابتدا 7 هزارو 200 روستا شامل این طرح بود که تا پایان سال1401 بیش از 30 درصد پیشرفت داشته و در تلاش هستیم درسال جاری تعداد این روستاها افزایش یابد.

وی ادامه داد: در طرح جهاد آبرسانی 23 درصد روستاها مربوط به سیستان و بلوچستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =