بازی

تعطیلات نوروز که فرامی‌رسد برخی از جوانان و میانسالان در روستاهای چهارمحال و بختیاری سراغ بازی‌های بومی و محلی می روند و آن را در دشت‌ها و روستاها برگزار می‌کنند.

به گزارش روستانیوز، در طول تعطیلات نوروزی بازی‌های بومی و محلی مانند هفت‌سنگ، الک دولک، طناب کشی، زُوکشی، خرمن گل به ویژه در سیزده بدر در برخی از روستاها باب می شود.

سرپرست هیات ورزش‌های‌ بومی و محلی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۵۰ روستا در اُستان میزبان برگزاری مسابقات فوتبال، والیبال و بازی‌های بومی محلی با عنوان "جام نوروز" هستند و این مسابقات تا ۱۳ نورز ادامه دارد.

حسین مردانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شهرکرد افزود: امسال نیز مانند سال‌های گذشته، مسابقات فوتبال، والیبال و بازی‌های بومی محلی با عنوان "جام نوروز" در ۱۱ شهرستان اُستان آغاز شد و روستاییان چهارمحال و بختیاری در ۲۵۰ روستای استان به رقابت می‌پردازند.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری دارای حدود ۸۴۰ روستا است که در همه آن‌ها امکان برگزاری مسابقات "جام نوروز" وجود ندارد و از این رو روستاهای مجاور یکدیگر به صورت تجمیعی در یک روستا به عنوان "میزبان روستا" به رقابت می پردازند.

مردانی یادآور شد: هرساله روستاییان اُستان استقبال خوبی از برگزاری این مسابقات می‌کنند و تنها امسال بیش از ۲۰۰ تیم فوتبال برای شرکت در مسابقات فوتبال در زمین‌های خاکی "جام نوروز" ثبت‌نام کرده‌اند که البته در روستاهای دارای سالن ورزشی، به جای مسابقات فوتبال در زمین خاکی، مسابقات فوتسال برگزار می‌شود.

سرپرست هیات ورزش‌های‌ بومی و محلی اُستان گفت:امسال مسابقات فوتبال در همه شهرستان های اُستان و رقابت‌های والیبال در شهرستان‌های اردل،لردگان،کیار،فارسان،سامان و بن برگزار می‌شود و بازهای هفت‌سنگ، دال پلان، لی‌لی مرحله ای و دوز از جمله بازی‌های بوی و محلی هستند که در این جشنوراره برگزار می شوند.

مردانی اظهار داشت: در برخی روستاهای گردشگرپذیر اُستان نیز مراسم استقبال از میهمانان نوروزی در ورودی روستاها با برگزاری بازی‌های بومی محلی در آن مکان، انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از ۲ هزار بازی بومی و محلی در ایران شناسی شده است که از این تعداد ۵۶بازی در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =