گردشگری

حدود۵۰سال پیش مردم روستاهای کهگیلویه و بویراحمد عموما در خانه های خشت و گلی و یا ساخته شده از سنگ، سیمان و گچ و کاملا غیر مستحکم زندگی می کردند و خبری از مقاوم سازی و طرح هادی و آسفالت و صدور سند مالکیت نبود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، بنیاد مسکن یکی از نهادهایی بوده که مولود انقلاب است و به فرمان تاریخی حضرت امام (ره )با رسالت و هدف کمک به مسکن سازی محرومان و مستضعفان عموما در روستاها، تاسیس شد.

در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ در این استان تاسیس و در بحث مسکن سازی برای محرومان شروع به کار کرد و به فراخور نیازمندی هایی که در روستاها شناسایی شده از جمله اجرای طرح هادی، صدور سند روستایی و موارد دیگر ورود کرده است.

افراد سالخورده و بزرگان گواه می دهند که قبل از انقلاب واحد مسکن روستایی مقاوم در روستاهای استان به تعداد انگشتان دست هم نمی رسیده است.

مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزودند: پس از انقلاب تاکنون اقدامات خوبی با تعامل بانک های عامل و منابع اعتباری صورت گرفته و توانسته ایم تسهیلاتی خوبی به مردم در حوزه مسکن پرداخت کنیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بلاخیزی جزو استان های برتر کشور است و هر ساله شاهد آنیم که حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل در کهگیلویه و بویراحمد رخ می دهد.

مقاوم سازی ۴۲ هزار واحد مسکن روستایی استان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرداخت تسهیلات روستایی و طرح ویژه روستایی از سال ۸۴ در کشور و به تبع آن در استان شروع شد و حتی تا سال ۱۳۸۴ درصد واحدهای مقاوم سازی روستایی مان هفت درصد بود.

روح الله عمادی افزود: در دولت های مختلف بحث مقاوم سازی منازل مطرح شد و بانک ها ملزم به پرداخت تسهیلات شدند.

وی عنوان کرد: اکنون بیش از ۵۰ درصد واحدهایی که در روستاها وجود داشتند مقاوم سازی شده اند و چنانچه بحرانی همچون سیل، زلزله و غیره رخ دهد دیگر خطر کمتری مردم را تهدید می کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این استان طبق سرشماری هایی که انجام گرفت در سال ۹۵ بالغ بر ۷۴ هزار واحد مسکن روستایی داریم که از این تعداد تا امروز بیش از ۴۲ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شده است.

وی ادامه داد: به این معنا که تسهیلات پرداخت، نقشه های مهندسی طراحی و نظارت ها انجام شده و کار به نحو مطلوب انجام گرفته است.

عمادی ابراز کرد: حتی بانک های عامل اعلام می کنند یکی از تسهیلاتی که به جای خودش هزینه شده تسهیلات مسکن های روستایی است.

اجرای طرح هادی در ۵۲۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: معضلی که اکنون گریبانگیر ما است موضوع حاشیه نشینی می باشد به این معنا که مردم از روستاها به شهرها مهاجرت می کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به مشکلات شهرنشینی و هزینه های گزاف تامین زمین و خانه بیشتر روستانشینان به سمت حاشیه نشینی رفته اند و به معضلی تبدیل شده است.

عمادی ابراز کرد: بالغ بر ۳۰ درصد شهرهای کشور دارای بافت های فرسوده و حاشیه نشینی شده اند که یکی از کارهایی باید انجام می شد ارتقای سطح کیفی زندگی در روستاها بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این ارتقای سطح کیفی در روستاها، باید یک طرح و الگویی داشته باشد و این طرح و نقشه همان طرح هادی است که در تمامی روستاهای استان تهیه کرده ایم.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب هیچ واحد مسکن روستایی دارای طرح هادی روستایی نبودند.

عمادی بیان کرد: بالغ بر ۲ هزار و ۲۴۰ روستا در استان وجود دارد که این تعداد ۷۲۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: برنامه ریزی هایی که انجام گرفته بود قرار بر این بود تا روستاهای بالای ۲۰ خانوار تهیه طرح هادی شوند و این مهم در زمان مقرر در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: از مجموع ۷۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان ۱۰۰ درصد آن ها دارای طرح هستند و حتی ۱۹۰ روستای زیر ۲۰ خانوار هم تهیه طرح شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: اجرای هادی شامل آسفالت معابر، جدول گذاری، پیاده رو سازی و غیره است.

عمادی گفت: تاکنون در بیش از ۵۲۰ روستا طرح هادی اجرا شده است و روستاها در حال افزایش هستند و به فراخور اعتباراتی که در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته اجرای طرح هادی صورت می گیرد.

شتاب خدمات رسانی ها در حوزه مسکن استان در دولت سیزدهم

وی عنوان کرد: از ابتدا تا سال ۱۴۰۰ استان افزون بر ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح هادی در روستاهای این استان هزینه کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ به تنهایی ۱۵۳ میلیارد هزینه شده است و گفتنی است در دولت سیزدهم در مدت یک سال طرح هادی ۲۴۰ روستا اجرایی شده است.

عمادی بیان کرد: سرجمع کل آسفالتی که در روستاهای استان انجام شده است تقریبا پنج میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع است و در یک سال اخیر در دولت سیزدهم متراژ یک میلیون و ۴۰ هزار متر مربع است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در بنیاد مسکن استان طی یکسال گذشته کاری که انجام گرفته بیش از ۵۰ درصد کل کارهای بعد از انقلاب است.

سید علی احمدزاده بیان کرد: طرح هادی برای حدود ۲۴۰ روستا در مدت یک سال در دولت سیزدهم اجرایی شده است، در این طرح روستاها آسفالت شده اند و خیابان های آن ها جدول کشی شده و وضع راحتی برای تردد مردم به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: در حوزه مسکن روستایی با به بهره برداری رسیدن یک هزار و ۶۱۲ واحد از سه هزار و ۲۸۶ واحد ابلاغی در سال ۱۴۰۰ و معرفی یک هزار و ۱۴۵ واحد به بانک های عامل از چهار هزار واحد ابلاغی در سال ۱۴۰۱ تحولات مهمی در استان ایجاد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دیگر خدمات نظام در حوزه مسکن، ابراز کرد: در بحث صدور اسناد مالکیت در روستاها و تثبیت مالکیت ها اقدام کرده ایم و با همکاری اداره ثبت ۴۶ هزار واحد در روستاها صدور سند شده اند.

وی ادامه داد:سالانه سه هزار واحد سهمیه است و با قیمت اندک و در کمترین زمان ممکن برای روستائیان در حال انجام است.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معادل بیش از ۳۱۴ هزار نفر در روستاهای این استان زندگی می‌کنند و از این رو برنامه ریزی در حوزه روستایی تأثیر بسزایی در بخش زیادی از جمعیت این استان دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =