کد خبر: 39186
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
گازرسانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی هفت شهر از ۵۵ شهر و ۲۵ روستا از سه هزار و ۲۸۰ روستای دارای قابلیت گازرسانی این استان تا کنون گازدار شده‌ است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، منصور بیجار اظهارداشت: تاکنون چهار هزار و ۱۳۷ کیلومتر شبکه گاز رسانی در سیستان و بلوچستان اجرا شده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک با گازدار شدن ۲ هزار و ۳۷۱ کیلومتر خط لوله انتقال در سیستان و بلوچستان بیش‌از ۱۱۹ هزار و ۶۴۳ خانوار شهری و ۲ هزار و ۱۶۷ خانوار روستایی از گازشهری برخوردار شده‌اند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین یک‌هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان نیز از ابتدای شروع پروژه تا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ برای گازرسانی به این استان هزینه شده است.

وی گفت: پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به سیستان و بلوچستان به طول ۹۰۲ کیلومتر در سال ۱۳۸۴ آغاز شد که در شهریورماه ۱۳۸۹به شهرستان ایرانشهر و در اسفندماه سال ۱۳۹۵ به زاهدان رسید و در ادامه توسعه شبکه،گازرسانی به منطقه سیستان عملیاتی شد و خط انتقال گاز از زاهدان به زابل به طول ۱۰۸ کیلومتر انجام و این خط در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید.

بیجار افزود: به منظور تسریع در حوزه گازرسانی در سیستان و بلوچستان مقرر شد طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استان‌های معین آغاز شود و گازرسانی به شهرهای مرکزی و غربی استان شامل زاهدان، خاش، میرجاوه و تفتان، شهرهای شمالی شامل زابل، زهک، هامون، نیمروز و هیرمند، شهرهای شرقی استان شامل سراوان، سیب سوران، مهرستان، و شهرهای جنوبی استان شامل دشتیاری، چابهار،کنارک، راسک، سرباز، قصرقند، نیکشهر و فنوج در دستورکار قرار گرفت.

وی بیان کرد: هم‌اینک باقی‌مانده شبکه شهرهای زابل، زهک، هامون، نیمروز و هیرمند نیز در حال اجراست که تا کنون ۲۵۰ کیلومتر شبکه اجرا شده در این شهرها، گازدار است.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون حدود ۶۷۳ مشترک در استان از گاز برخوردار شدند و بقیه شبکه‌ها انتقال تا انتهای سالجاری تزریق گاز انجام خواهد شد.

وی افزود: فاز اول خط انتقال گاز از خاش تا پالیزان به طول ۱۰۵ کیلومتر و در گستره دوم خط انتقال تا میرجاوه به طول ۱۰۹ کیلومتر نیز اجرا و گازدار شده و عملیات احداث فاز دوم خط انتقال گاز پالیزان به پسکوه، پسکوه به سوران و پسکوه به مهرستان به طول ۱۵۳ کیلومتر آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

بیجار ادامه داد: عملیات گاز رسانی به شهرستان سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن نیز تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در خصوص گازرسانی به شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان نیز گفت: خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار ۲۷۰ کیلومتر است و در چهار فاز در حال اجراست که با اتمام این پروژه، گازرسانی به شهرهای چابهار، کنارک، زرآباد و دشتیاری انجام خواهد شد و مقرر شد از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ تأسیسات تقویت فشار شماره ۱ و ۲ بر روی خط هفتم سراسری اجرایی شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هم‌اینک شهرهای زاهدان، زابل،ایرانشهر، خاش، بمپور، محمدان، بزمان گازدار شده‌اند و عملیات گازرسانی به شهرهای ادیمی، دوست محمد، محمد آباد، زهک، علی اکبر، میرجاوه، دلگان، اسماعیل آباد، روستاهای خاش و روستاهای ایرانشهر و بمپور در دست اجرا است.

وی اظهارداشت: با ورود گاز به شهرهای سیستان و بلوچستان بیش‌از ۹ واحد تولیدی و شهرک صنعتی در استان نیز از گاز شهری برخودار شدند.

بیجار افزود: هم‌اینک با گازرسانی به چهار نیروگاه در سیستان و بلوچستان صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف فرآورده‌های نفتی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =