کد خبر: 38897
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
واکسن

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: مرحله دوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین این استان به صورت رایگان آغاز شد.

به گزارش روستانیوز، دکتر «مهدی جان‌محمدی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: این مرحله از واکسیناسیون از امروز (پنجم بهمن‌ماه) آغاز و تا پایان سال جاری ادامه دارد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ هزار راس دام سنگین و ۸۰۰ هزار راس دام سبک در این مرحله با بسیج امکانات و نیروهای بخش دولتی و خصوصی علیه بیماری تب برفکی ایمن‌سازی شوند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: بیماری تب‌برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی واگیردار دام است که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را برای واحدهای پرورش دام به همراه دارد.

جان‌محمدی گفت: در راستای مقابله با این بیماری، اجرای همزمان مرحله سراسری واکسیناسیون تب برفکی در سراسر کشور در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد.

وی عنوان کرد: واکسیناسیون نقش موثری در مقابله با بیماری تب‌برفکی دارد اما نیاز است رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و ضدعفونی کردن توسط دامداران در کنار امر واکسیناسیون برای جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری در دستور کار دامداران قرار گیرد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی به دامداران توصیه کرد: در زمان اجرای عملیات مایه‌کوبی تب‌برفکی، از خرید، فروش و نقل و انتقال کنترل نشده دام و تردد کارکنان و ماشین‌آلات بین واحدها خودداری کنند و ضمن همکاری با گروه‌های واکسیناسیون، نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحدهای دامی خود اقدام کنند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک‌هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =