کد خبر: 38315
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
استاندار خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: توازن خدمت در روستاها در این سال‌ها رعایت نشده است؛ مثلا اگر آب، برق و گاز ارائه شده، در حوزه مدرسه یا مسجد مشکلات وجود دارد.

به گزارش روستانیوز، یعقوبعلی نظری امروز ۱۵ دیماه، در مراسم گردهمایی ۲۵۰۰ دهیار استان خراسان رضوی که با حضور وزیر کشور در مجتمع آیه‌ها مشهد برگزار شد، بیان کرد: ما به روستاییان که صادقانه، مخلصانه و صمیمانه مشغول زندگی و تولید هستند، دین داریم و مدیون هستیم؛ وظیفه داریم در اولویت به این عزیزان خدمات ارائه کنیم.

وی افزود: براساس اسناد بالادستی اعم از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی نظام مقدس اسلامی، شعار سال، سند تحول مردمی دولت سیزدهم‌ و تحقق رشد ۷.۲ تعیین شده برای خراسان و براساس شبکه مسائلی که در استان داریم و مزیت‌هایی که در خراسان رضوی وجود دارد و همچنین سیاست‌های وزارتخانه‌ای، ما حرکت کلی استان را بر اساس سند تحول استانی تهیه و پیاده‌سازی کردیم؛ بنابراین ما معطل تهیه سند نشدیم.

نظری تاکید کرد: در عین حال که مشغول تهیه و تکمیل سند استانی هستیم و امیدواریم تا پایان سال هم نهایی شود، همزمان عملیات اجرایی را نیز آغاز کردیم. این سند در پنج عرصه زیرساخت، فرهنگی و اجتماعی، مدیریت و برنامه ریزی، امنیتی و اقتصادی است. اعتقاد داریم نکته مهم در حوزه فرهنگی این است که اگر مدیریت جهادی داشته باشیم بسیاری از مشکلات‌مان به‌ویژه در حوزه برنامه ریزی و مدیریت برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ذیل این سند، طرح‌های تحولی را تعریف کردیم، اظهار کرد: ذیل طرح‌ها، پروژه‌های تحولی تعیین شد. پروژه‌ها هم به جمع بندی طرح تحولی منتج می‌شوند. به عنوان مثال، در حوزه اقتصادی با نگاه تحولی و تحلیلی که داشتیم، وضعیت اقتصاد استان را جمع بندی کردیم و متوجه شدیم مرکزی درخصوص رصد، هدایت و نظارت بر اقتصاد نداریم، بنابراین در این حوزه راهبرد گذاری کردیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: از نظر ساختاری در حوزه اقتصادی، ما قرارگاه مشترک اقتصادی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی با بخش خصوصی را ایجاد کردیم. ذیل این قرارگاه، ۸ قرارگاه طرحی و تخصصی معین شد که اهداف هر کدام تدوین شد و مسئولیت قرارگاه ها عمدتا به‌عهده مسئولین دستگاه‌های مربوطه است.

نظری ادامه داد: در طرح تحول مدیریت منابع خیلی جدی ورود کردیم تا تبیین کنیم که رشد ۷.۲ درصد اقتصادی برای استان چه معنایی دارد و چه مقدار منابع نیاز داریم. پس از بحث‌های کارشناسی در نهایت به عدد ۲۲۸ همت رسیدیم. مرحله بعد این بود که دریابیم این ۲۲۸ همت از کجا باید تامین شود؛ چه مقدار دولت قادر به تامین است و چه میزان بخش خصوصی باید وارد شود.

وی تصریح کرد: معتقدیم در تمام عرصه ها اگر مردم حضور پیدا کنند و حاکمیت بتواند زمینه حضور مردم را فراهم کند حتما ما موفق می‌شویم. یک موضوع هم اقتصاد هست. اقتصاد مردمی خیلی اهمیت دارد. بنابراین یک قرارگاه مردمی سازی اقتصاد تشکیل دادیم با این هدف که قاعده مردمی را در حوزه اقتصاد فعال کنیم. سرمایه‌های کوچک مردمی را در چرخه تولید قرار دهیم. برای این موضوع حتما باید مردم را متشکل و ساماندهی کنیم. ماموریت ساماندهی، پیشنهادات پروژه‌ای، ماموریت جذب و مدیریت منابع در حوزه این قرارگاه است.

نظری با اشاره به حوزه عمرانی بیان کرد: در حوزه عمرانی و زیرساخت هم طرح‌های تحولی را تعریف کردیم. مثلا در طرح تحول حاشیه شهر مشهد مقدس مشخص شد که تا چهارسال اینده باید چه چیزی توسط دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و ... اتفاق افتد. فهرست نیازمندی‌ها مشخص و بخشی از کارها هم در حال انجام است.

وی تاکید کرد: طرح تحول حمل و نقل را هم در دستور کار داریم. این طرح در حوزه حمل و نقل هوایی، جاده‌ای و ریلی است چراکه فقر استانی در این موضوع داریم و البته در برخی حوزه‌های این موضوع، به طور کلی شرق کشور فقیر است. شرق کشور در موضوع آزادراه ضعیف است و باید همکاری و هماهنگی چند استان در این زمینه شکل گیرد.

استاندار خراسان رضوی متذکر شد: «آب» مساله جدی استان ما و استان‌های همجوار است. همه پروژه‌های مربوط به طرح تحول اب در سطح استان معین شده است. طرح تحول انرژی در عرصه مربوط به زیرساخت و طرح‌های تحولی ذیل آن در سند استانی نیز مطرح شده است.

نظری با تاکید بر اهمیت روستاها گفت: امروز یکی دیگر از طرح‌های تحولی با حضور وزیر کشور آغاز به کار می‌کند. این طرح در حوزه زیر ساخت است. ما ۳۲۱۸ روستا در سطح استان داریم که ۲۵۹۶ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند و ۶۲۲ روستا هم کمتر از ۲۰ خانوار هستند. در این ۳۲۱۸ روستا، ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داریم. شاید از نظر تعداد، مقدار روستاهای خراسان رضوی زیاد نباشد اما از نظر نسبت جمعیت شهری به روستایی در سطح کشور اول هستیم. نسبت جمعیتی ما بالا است. ۲۷ درصد جمعیت ما در روستاها ساکن هستند.

وی تصریح کرد: توازن خدمت در روستاها در این سال‌ها رعایت نشده است. مثلا اگر آب، برق و گاز ارائه شده، در حوزه مدرسه یا مسجد مشکلات وجود دارد. توازن در خدمت از نظر زیر ساختی در روستاهای ما وجود ندارد. یکی از اهداف اصلی ما این است که بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ اقدامات زیرساختی را به نحوی اجرا و مدیریت کنیم که در پایان این چهارساله این موضوعات برطرف شود. در موضوع زیرساخت روستایی ۱۴ شاخص احصا شده است که باید در این ۲۵۹۶ روستا اجرایی شود.

استاندار خراسان رضوی درباره اشتغال روستاها خاطرنشان کرد: اشتغال روستایی را در سه بخش تقسیم کردیم. اشتغال پایه، اشتغال مرتبط با پایه و اشتغال مکمل خانگی سه نوع شغل در روستا است. دامداری و کشاورزی عموما به‌عنوان شغل پایه، مثلا جمع‌آوری شیر دام‌ها به‌عنوان اشتغال مرتبط مطرح است و شغل‌های خانگی دیگر هم وجود دارد.

نظری بیان کرد: در ارتباط با موضوع فرهنگی و اجتماعی روستاها فقط چهار موضوع ازدواج، طلاق، اعتیاد و فرزندآوری در دستورکار داریم. در مساله ازدواج با توجه به اینکه بر اساس فرهنگ روستا، خیلی راحت‌تر می‌توانیم موضوع ازدواج ساده را گسترش دهیم. با توجه به نگاه حکمیتی روستاها، طلاق را باید به صفر برسانیم. اعتیاد هم باید ریشه‌کن شود. فرزندآوری هم از مسائلی‌ست که به طور جدی در کشور دنبال می‌شود و باید آن را ترویج کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی ما در طرح‌های تحولی این است که برای تحقق آن‌ها منتظر دولت نباشیم. اگر بنا باشد منتظر منابع دولتی و این سازوکارهای متعارف باشیم، نمی‌توانم کار را انجام دهیم. نگاه ما در این طرح‌ها درون‌زایی است و از طریق خود روستاها، کارها را انجام خواهیم داد. دهیار نقش اصلی و محوری را در این طرح تحول دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =