جاده برف

بارش برف و باران که از پنج‌شنبه شب در لرستان آغاز شده بود، بخش‌های وسیعی از استان را تحت تاثیر قرار داد و موجب قطع برق و انسداد راه‌های تعداد زیادی از روستاها شد اما با تلاش نیروهای امدادی تاکنون مشکل برق و راه ۶۸۱ روستا برطرف شده و امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا،روستاهای لرستان نخستین بارندگی جدی و پایدار سال زراعی جاری با ورود سامانه کنونی به لرستان رقم خورد و تاکنون هم تمامی شهرهای لرستان به جز پلدختر ، کوهدشت و رومشکان چه در محیط های شهری و چه مناطق کوهستانی، شاهد بارش برف بوده اند و خرم آباد مرکز استان نیز تا دیروز بیشترین میزان بارش باران را تحت نفوذ این سامانه تجربه کرده است.

باتوجه به اینکه بارش های رگباری و رعدآساد در نقاط شهری کمتر رخ داد، مشکل خاصی تا کنون درخصوص سیلاب جدی و آبگرفتگی گسترده گزارش نشده است اما بارش برف، مناطق روستایی استان را تحت تاثیرقرار داد تا جاییکه دیروزشنبه برق بیش از ۶۰۰ روستا قطع و راه ارتباطی بیش از ۵۰۰ روستا بسته شد.

همچنان که بارش ها تداوم دارد، امدادرسانی نیروهای هلال احمر، راهداری، برق، و شهرداری نیز ادامه یافته است و به گفته مسوولان شبکه برق روستاهای باقی مانده امروز وارد مدار و راه روستاهای کوهستانی نیز تا پایان وقت امروز بازگشایی خواهد شد.

بازگشایی راه ارتباطی ۲۳۰ روستا در لرستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: از مجموع ۵۰۲ راه روستای مسدود شده، تاکنون راه ۲۳۰ روستا بازگشایی و بقیه روستاها هم در حال باز گشایی هستند و تا پایان وقت امروز مشکل این تعداد نیز برطرف می شود.

به گفته مرتضی شیروانی در حال حاضر با تلاش راهداران جهادگر همه راه‌های مواصلاتی اصلی و فرعی باز و تردد به صورت عادی و روان در آنها برقرار شده است اما برخی راه های روستایی به ویژه در شهرستان الیگودرز همچنان بسته است اما با توجه به اینکه ۸۰ درصد ترددها در راه‌های اصلی و محورهای مواصلاتی صورت می‌گیرد، انسدادی در این جاده ها رخ نداد.

وی اضافه کرد: ریزش سنگ در نقاط کوهستانی جاده خرم آباد - پلدختر نیز رخ داد اما بلافاصله امدادرسانی و واز انسداد این مسیر جلوگیری شد همچنین فرسش و گردنه «گله بادوش» الیگودرز نیز به دلیل بارش برف سنگین بسته شدند که با توجه به ارتفاع زیاد به دلیل شیب تند، پرتگاه‌های متعدد و عرض محدود جاده‌های روستایی امکان برف روبی در شب را ندارند اما راهداران در حال برف روبی این محورها هستند.

شبکه برق ۴۵۱ روستای برف‌گیر لرستان وارد مدار شد

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز بارش سنگین برف و کولاک طی حدود سه روز گذشته برق ۶۰۷ روستا را قطع کرده بود که تاکنون شبکه ۴۵۱ روستا وارد مدار شده است و باتوجه به اینکه بیشتر این روستاها در مناطق سخت گذر و شهرستان های دلفان و الیگودرز هستند و هم اکنون نیروهای راهداری در حال تلاش برای وصل مجدد برق ۱۵۶ روستا می باشند.

مهران امیری با اشاره به فعالیت ۳۰ تیم امدادی شرکت توزیع برق برای برقراری شبکه روستاهای برفگیر لرستان تصریح کرد: مشکل اصلی در این خصوص نبود راه دسترسی و انسداد جاده ها به دلیل بارش سنگین برف است که با انجام این مهم امکان انتقال تجهیزات و نیرو به این مناطق فراهم و نسبت به وصل شبکه برق آنها اقدام می شود.

امدادرسانی هلال احمر لرستان به ۱۰۵ خودروی گرفتار در برف

بنابرا اعلام مدیرعامل هلال احمر لرستان نیز ۱۰۵ خودروی گرفتار در برف طی ۲ روز گذشته در محورهای مواصلاتی استان امدادرسانی شدند و با توجه به هشدار نارنجی هواشناسی لرستان اکنون ۳۰۰ نفر از نیروهای هلال احمر استان در حالت آماده باش هستند.

به گفته محمد قدمی در پی بارندگی های اخیر ۵۰ خودروی گرفتار در برف در مسیر فیروز آباد - نورآباد، ۴۰ خودرو در جاده خمه به اصفهان و ۱۵ خودروی گرفتار در محدوده روستای گریت مسیر آبشار بیشه توسط نیروهای امدادرسان هلال احمر لرستان امدادرسانی شد.

گفتنی است بارش برف و برودت هوا امروز برخی مدارس لرستان را به تعطیلی کشید و کلاس درس انها را به شبکه شاد انتقال داد، همچنین فعالیت برخی مدارس نیز به دلیل سرمای هوا، صبح امروز با ساعتی تاخیر آغاز شده است.

به گفته هواشناسی لرستان این بارش ها تا نیمه وقت امروز ادامه دارد اما کاهش دمای به زیر صفر و سردی پنج درجه ای در برخی شهرستان ها پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =