سیدمحمد دهنوی

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار گلستان خواستار تعیین تکلیف تامین زمین موردنیاز ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در گرگان توسط دستگاه‌های مرتبط شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سیدمحمد دهنوی عصر چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات کالاغیر نفتی استان، افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان اگر به قیمت کارشناسی صورت‌گرفته برای واگذاری زمین مد نظر اعتراض دارد باید هرچه سریعتر این مشکل خود را اعلام کند .

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان برای زمین مد نظر در منطقه قربان آباد گرگان به وسعت ۱۳ هکتار متری ۱۴ میلیون ریال قیمت کارشناسی انجام و به فعالان اقتصادی برای ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان معرفی شده است.

درویش‌علی حسن‌زاده افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان، قیمت کارشناسی زمین را بالا دانسته و برای سرمایه گذاری مقرون به صرفه نمی‌دانند.

راه‌اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی، یکی از نیازهای مهم استان گلستان برای جلوگیری از خام‌فروشی تولیدات، افزایش درآمد بهره‌برداران، دسترسی به بازار اوراسیا و کمک به تقویت کشاورزی این استان به شمار می‌رود که پیگیری مسوولان و فعالان اقتصادی برای تحقق آن در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، محصولات کشاورزی گلستان از طریق مرز زمینی و ریلی اینچه برون گنبدکاووس، بنادر امیرآباد و نوشهر و انزلی در مازندران و گیلان و در برخی موارد از طریق گمرکات سایر استان ها صادر می‌شود.

استان گلستان اکنون بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان هستند که این عده به ۳۱ کشور دنیا در سه قاره آسیا، اروپا و افریقا و به طور عمده با کشورهای آسیای میانه، صادرات کالا را انجام می‌دهند.

استان گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد و این ظرفیت، در کنار دسترسی به بازار کشورهای آسیایی می‌تواند پشتوانه خوبی برای ایجاد و بهره‌برداری پایانه صادرات محصولات کشاورزی در منطقه باشد.

گلستان در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد.

لزوم صادرات میگوی تولیدی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: صادرات بیش از ۲ هزار تن میگو تولید شده در این استان در سال جاری توسط دستگاه‌های مرتبط باید موانع آن‌ برطرف و تسریع شود.

دهنوی افزود: اداره کل دامپزشکی استان به همراه سایر دستگاه‌های مرتبط تا سال آینده مجوز صادرات مستقیم میگو تولیدی استان به کشور روسیه را دریافت کند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان هم گفت: اکنون ۲ مرکز دارای کد آی آر صادرات میگو در این استان فعال بوده و این محصول مستقیم به کشورهایی که میگو پرور نیستند، صادر می شود.

علی کاووسی افزود: اکنون صادرات میگوی تولیدی استان از طریق جنوب کشور که مجوز صادرات به روسیه را دارد، صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای این که صادرات میگو مستقیم از گلستان صورت گیرد باید متقاضی تقاضای خود را به دامپزشکی استان ارائه و پیگیر دریافت مجوز باشد.

اسماعیل جباری مدیرکل شیلات گلستان هم از صادرات ۹۰۰ تن میگوی تولیدی در سال جاری استان تاکنون خبر داد و گفت: حدود ۲ هزار تن میگو دیگر آماده صادرات از استان وجود دارد.

وی با تاکید بر تسریع در صادرات میگوی گلستان، افزود: سرمایه گذاران برای صادرات میگو به کشور روسیه باید محصول را به جنوب کشور حمل کنند که این اقدام تحمیل پرداخت حدود ۵۰ هزار ریال هزینه اضافی برای هر کیلوگرم است.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

رشد ۲۲ درصدی صادرات کالا از گلستان

مدیرکل گمرکات گلستان گفت: صادرات کالا از این استان در ۹ ماه امسال ۲۶۹ هزار تن به ارزش ۱۶۲ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزش ۲۲ درصد رشد دارد.

سیدابراهیم حسینی افزود: بیشتر صادرات کالا از گلستان به کشور ترکمنستان به ارزش ۶۱ میلیون دلار بوده و کشورهای قزاقستان، عراق و افغانستان در رتبه های بعدی قرار دارند.

به گفته وی صادرات کالای غیرنفتی از گلستان از جمله رب گوجه فرنگی، ید، خرما، کشمش، پروفیل، تخته، لوله پروفیل است.

حسینی همچنین از واردات ۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیون دلار در ۹ ماه نخست امسال به گلستان خبر داد و گفت: این میران واردات کالا به استان از کشورهای ترکمنستان، ترکیه و جین بوده که لحاظ وزنی و ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داردو کالاهای وارداتی روغن خام سویا، پارچه جین و جو برای دام هستند.

مدیرکل امورمالیاتی گلستان گفت: امسال یک میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده به واحدهای تولیدی در این استان پرداخت شد.

قربان حاجی مشهدی افزود: این اعتبار به هفت واحد تولیدی صادرکننده در استان پرداخت شده و پیگیری برای سایر واحدهای واحد شرایط ادامه دارد.

وی گفت: اکنون قانون مالیات بر ارزش افزوده، فرصت استرداد از صادر کنندگان را از ۲ ماه به یک ماه کاهش داده شده است.

حاجی مشهدی ادامه داد: درگذشته قبل از حسابرسی ۸۰ درصد به صادرکننده پرداخت می شد ولی با توجه به قانون جدید ، فرایند استرداد مالیات بر ارزش افزوده به صادر کننده تغییر پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: از این پس صادرکنندگان برای استفاده از صادرات مالیات بر ارزش افزوده باید اظهار ارزش افزوده و درخواست خود را ارائه دهند.

به گفته وی ۲۴ هزار میلیارد ریال درآمد برای استان در سال جاری پیش بینی شده که ۸۵ درصد آن از محل درآمد مالیاتی است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ درصد درآمد مالیاتی استان محقق شده است.

افزایش تردد کامیون از پایانه مرزی اینچه‌برون

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: تردد کامیون برای جابجایی کالا در پایانه مرزی اینچه برون این استان‌ از ۱۸ آبان ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون از رشد چند برابری برخوردار شده است.

عادل مصدقی افزود؛ اکنون به طور میانگین روزانه ۹۰ دستگاه کامیون تردد در پایانه مرزی ثبت می شود در حالی که قبل از این روزانه به ۱۰ دستگاه می رسید.

به گفته وی امسال از یک هزار و ۲۷۹ کامیون جابجا شده در پایانه مرزی اینچه برون، یک هزار و ۱۶ دستگاه کامیون از سمت استان گلستان برای ورود به خاک ترکمنستان بوده است.

اواخر سال ۱۳۹۸ و به دنبال همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در بیشتر کشورهای جهان و ایران، ترکمنستان اجازه ورود کامیون و تریلی‌های ترانزیت و حتی قطارهای باری را از طریق پایانه مرز اینچه‌برون گلستان به این کشور نداد تا اینکه پس از فروکش کردن موج اول شیوع کرونا و با رایزنی‌های بین مقامات ۲ کشور، از سوم تیرماه سال ۱۳۹۹ مبادلات ریلی بین ایران و ترکمنستان از طریق این مرز زمینی از سرگرفته شد ولی محدودیت بوسیله کامیون برای تردد در این کشور وجود داشت.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین‌المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان و گذر آن از اینچه‌برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از شرق با خراسان‌شمالی همسایه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =